در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
پنجشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۴۵ ب.ظ

قانون مبارزه علیه جرایم تروریستی افغانستان

همزمان با گسترش اقدامات تروریستی در کشور و پراکنده بودن قوانین جزایی در این زمینه، نیاز به یک قانون جامع و به‌روز در این زمینه وجود داشت که هیئت‌وزیران دولت جمهوری اسلامی افغانستان، در تاریخ 9/4/1387 در قالب یک فرمان تقنینی "قانون مبارزه علیه جرائم تروریستی" را به  تصویب رساند.

شماره: (40)

تاریخ: 9/4/1387

فرمان رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در مورد توشیح قانون مبارزه علیه جرایم تروریستی

مادۀ اول:

به تأسی از حکم مادۀ (79) قانون اساسی افغانستان، قانون مبارزه علیه جرایم تروریستی را که به اساس مصوبۀ شماره (13) مؤرخ 20/3/1387 شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان به داخل (4) فصل و (26) ماده تصویب گردیده است توشیح می دارم.

مادۀ دوم:

وزیر عدلیه و وزیر دولت در امور پارلمانی مؤظف اند این فرمان را در خـلال (30) روز از تاریخ انعقاد نخستین جلسۀ شورای ملی، به ولسی جرگه شورای ملی تقدیم نمایند.

مادۀ سوم:

این فرمان از تاریخ توشیح نافذ و همراه با قانون در جریدۀ رسمی نشر گردد.

حامد کرزی

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان

 

 

 

 

 

 

 

قانون مبارزه علیه جرایم تروریستی

فصل اول: احکام عمومی

مبنی

مادۀ اول:

این قانون در روشنی حکم فقرۀ دوم مادۀ هفتم قانون اساسی افغانستان به منظور مبارزه علیه جرایم تروریستی

وضع گردیده است.

ادارات مسئول مبارزه

مادۀ دوم:

وزارت امور داخله ، ریاست عمومی امنیت ملی و سایر ادارات ذیربط با تشریک مساعی وتبادل معلومات درساحۀ وظایف شان طبق احکام این قانون وقوانین مربوط علیه جرایم تروریستی مبارزه می نماید.

اصطلاحا ت

مادۀ سوم:

اصطلاحات آتی در این قانون مفاهیم  ذیل را افاده می نماید:

  1. جرایم تروریستی: ارتکاب اعمـال  جـرمـی  منـدرج  ایـن  قانون است ، به منظور تحت تاْثیر قرار  دادن  سیاست  دولت افغانستان یا دولت خارجی و یا مؤسسات و سازمان های ملی یا بین المللی یا بی ثبات ساختن نظام دولت افغانستان و یا دولت خارجی.
  2. تروریست وسازمان تروریستی: شخص حقیقی یا حکمی است که یکی از جرایم مندرج این قانون را مرتکب گردیده باشد یا مطابق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تروریست یا سازمان تروریستی شناخته شود ، مشروط بر اینکه قطعنامه از طرف شورای ملی تصدیق گردیده باشد.
  3.  تشدد : هر عمل مادی (حمله) با اسلحه اعم از ضاربه، جارحه یا ناریه و یا با توسل  به نیروی جسمی است که شخص به ارتکاب آن اقدام نموده وتوام بااخطار به آن ادامه دهد.
  4.  حمایت : فراهم نمودن منابع مالی، مسکن، آموزش، پناهگاه، مشاوره ومعاونت، تزویر اسناد هویت، تجهیزات مخابراتی، اسلحه، مواد کیمیاوی، هستوی و سایر مواد منفلقه، منابع انسانی، امکانات ترانسپورتی یا سایر تسهیلات  می باشد.
  5.   شخص دارای مصؤنیت بین المللی: شخصی است که مطابق اسناد حقوقی بین المللی حایز حقوق مصؤنیت خاص پنداشته شده است.
  6. تأسیسات زیر بنائی : تأسیسات دولتی یا غیر دولتی اسـت که خدمات عام المنفعه شامل  تولید، ذخیره و توزیع گاز، نفت و آب، شبکۀ آبرسانی و کانالیزاسیون، تولید انرژی برق، خدمات مالی، معارف، بانکداری، صحی، اطفائیه و نجات، ترانسپورتی اعم از زمینی، هوایی، دریایی و یا بحری، مراقبت خطوط مواصلاتی، دفاعی، امنیتی، مخابراتی و یا سایر خدمات اجتماعی _  اقتصادی را عرضه می نماید.
  7.  تأسیسات ثابت دریائی یا بحری : ساحه یا ساختمانی است که به صورت دایمی در دریا یا  بحر متصل  به بستر آن جهت تفحص واستخراج منابع ویاسایر مقاصد اقتصادی ایجاد می گردد.
  8.  مواد منفجره و وسایل کشنده: مواد  آتشزا، مواد کیمیاوی زهرآگین، عوامل بیولوژیکی و سایرموادی است که قابلیت هلاک نمودن یا جراحت شدید یا مصاب ساختن به امراض و یا وارد نمودن خسارات مادی را داشته باشد.
  9. مواد هسته یی: شامل مواد ذیل می باشد:

ـ پلوتونیوم.

ـ یورانیم که نه به شکل سنگ معدنی یا بقایای سنگ معدنی بوده و مشتمل برمخلوط از ایزوتوپ هابشکل طبیعی باشد.

ـ یورانیم غنی شده یورانیم است که دارای ایزوتوپ ٢٣٣  یا ٢٣٥ و یا هردو به مقدار باشد که نسبت فراوانی این ایزوتوپها در مقایسه با ایزوتوپ ٢٣٨ بزرگتر از نسبت فراوانی ایزوتوپ ٢٣٥ بر ایزوتوپ  ٢٣٨ موجود در طبیعت باشد.

ـ  یورانیم ٢٣٣.

  1.  مواد رادیو اکتیف: مواد هسته یی و دیگرمواد رادیو اکتیف  می باشد که دارای هسته بوده و به صورت خود به خودی تجزیه می گردند ( پروسه ای است که توأم با نشر یک و یا انواع بیشتر تشعشعات آیونیزه باشد مانند اشعۀ الفا، بیتا،گاما و ذرات نیوترون) و این تشعشعات بنا بر خصوصیات تشعشعی و انشقاقی خویش منجر به مرگ، جراحت شدید جسمی، صدمۀ روانی یا خسارات قابل ملاحظه به ملکیت ها یا محیط  گردد.
  2.  طیاره درحال پرواز: طیارۀ است که تمام دروازه های آن به منظور پرواز بسته شده و الی زمانیکه یکی از دروازه های آن به منظور خروج راکبین باز  می گردد.

در صورت نشست اجباری الی زمانیکه مقامات با صلاحیت، مسؤلیت طیاره، راکبین و اموا ل داخل طیاره را بعهده گیرند، طیـاره درحال پرواز دانسته می شود.

ساحۀ تطبیق

مادۀ چهارم :

هرگاه تبعۀ افغانستان، تبعۀ دولت خارجی یا شخص بدون تابعیت، جرایم مندرج این قانونرا در احوال ذیل مرتکب گردد، احکام این قانون بر وی قابل تطبیق می باشد:

  1. جرم در قلمرو افغانستان ارتکاب گردیده باشد.
  2. جرم علیه تبعه افغانستان یا سایر اشخاص مقیم افغانستان یاعلیه منافع افغانستان در خارج ارتکاب گردیده باشد.
  3. جرم در داخل  طیاره  یا علیـه  آن  کــه  در افغانستان  ثبت  بوده،  ارتکاب  گردیده باشد.
  4. جرم  در داخل کشتی حامل بیرق افغانستان یا علیه آن ارتکاب گردیده باشد.
  5. جرم در داخل ساختمان و یا علیه آن که نمایندگی دیپلوماتیک یا سایر نمایندگی های رسمی دولت افغانستان درآن واقع بوده یا علیه تسهیلات متعلق به دولت افغانستان، ارتکاب گردیده باشد.
  6. جرم در داخل طیاره ای که در افغانستان ثبت نبوده ارتکاب گردیده و  طیاره در  قلمرو افغانستان نشست نماید و مرتکب جرم مندرج مادۀ نهم این قانون در  ارتباط به طیاره در داخل آن باشد .
  7. جرم در ارتباط به شخص مادۀ سیزدهم این قانون که با دولت افغانستان روابط کاری داشته، ارتکاب گردیده باشد.

رسیدگی به جرایم تروریستی اطفال

مادۀ پنجم :

هرگاه جرایم مندرج این قانون توسط اطـفال ارتکاب گردد، رسیدگی به آن طبق قانون رسیدگی به تخلفات اطـفال صورت می گیرد.

حقوق مظنون یامتهم

مادۀ ششم:

مظنون یا متهم جرایم تروریستی ، حین تحقیق ومحاکمه مانند مظنونین ومتهمین سایر جرایم دارای عین حقوق قانونی  می باشد.

حــقوق مظنون یا متهم تبعۀ خارجی

مادۀ هفتم:

هرگاه مظنون یا متهم جرایم مندرج این قانون تبعۀ خارجی باشد، بعد از گرفتاری و توقیف علاوه بر حقوق مندرج سایر اسناد تقنینی دارای حقوق ذیل نیز می باشد:

  1. اطلاع بدون تاخیر به نمایندگی سیاسی دولت متبوع  از طریق وزارت امورخارجه.
  2. بازدید بانمایندۀ دولت متبوع.
  3. آگاهی از حقوق مندرج اجزای (١و٢) این ماده .

فصل دوم: جرایم تروریستی و مجازات آن

تصرف یا تحت کنترول قرار دادن طیاره، کشتی و یامحل هدایت(سکو) ثابت

مادۀ هشتم:

(١). شخصی که بااستعمال قوه (تشدد) یاسایر اعمال ارعاب آمیز، طیارۀ در حال پرواز یا کشتی یا محل هدایت (سکو) ثابت و یا بخشی از آنها را، تصرف یا تحت کنترول قرار دهد، حسب احوا ل به جزای حبس طویل یا دوام محکوم می گردد.

(٢). هرگاه شخص مندرج فقرۀ(١) این ماده مرتکب جراحت شدید یا قتل گردد، حسب احوال به جزای حبس دوام یا اعدام، محکوم می گردد.

 (٣).  هرگاه شخص، صرف تهدید به ارتکاب اعمال مندرج فقرۀ (١) این ماده را نماید، مرتکب حسب احوال به جزای حبس متوسط که از سه سال کمتر نباشد ، محکوم می گردد.

(٤).  هـرگاه بالا ثر تهدید مندرج فــقرِۀ (٣) این مـاده شـــخـص تـــحـت فشار جسمی یا روانی قرار گیرد، حسب احوال به جـزای حبسی که از سه سال کمتر و از هفت سال بیشتر نباشد، محکوم می‌گردد.

جرایم علیه مصؤنیت هوائی

مادۀ نهم:

(١).  شخصی که مرتکب یکی ازاعـمال آتی شود ،حسب ذیل مجازات می گردد:

  1. درصورتی که طیاره در حـال پرواز بوده ، علیه یکی از راکبین آن دست به عمل تشدد آمیز بزند وعمل مذکور مصؤنیت طیاره را به خطر مواجه سازد، مرتکب حسب احوا ل به جزای حبسی که از پنج سال کمتر و از ده سال بیشتر نباشد، محکوم می گردد.
  2. درصورتی که طیارۀ فعا ل را طوری  خساره مند سازد که مانع پرواز آن گردد یا احتمال خطر را برای مصؤنیت طیارۀ در حال پرواز ایجاد نماید، یا طیارۀ غیر فعال را خساره مند و یا منهدم نماید مرتکب حسب احوال به جزای حبس طویل یا دوام ویا اعدام محکوم می گردد.
  3. درصورتی که در طیاره وسایل یا موادی را بگذارد ویا وسیله گذاشتن آن شود، طوری که موجب انهدام طیاره شده بتواند یا به آن صدمۀ برساند که مانع پرواز آن گردد یا احتما ل خطر را برای مصؤنیت طیارۀ در حـال پرواز ایجاد نماید، مرتکب حسب  احوا ل به جزای حبسی که  از ده سال کمتر و از  چهارده سال بیشتر نباشد، محکوم می گردد.
  4. درصورتی که تأسیسات هوائی ملکی را منهدم و یا به آن صدمه برساند یا درفعالیت آ ن به نحوی دخالت نمایدکه مصؤنیت پرواز را به خطر مواجه سازد، مرتکب حسب احوال به جزای حبس طویلی که از ده سال کمتر نباشد  یا حبس دوام، محکوم می گردد.
  5. درصورتی که معلوماتی را که می داند عاری از حقیقت است ، ارائه نماید طوریکه مصؤنیت پروازرا مواجه به خطر وانمود سازد، مرتکب حسب احـوال به جزای حبس متوسط که از سه سال کمتر نباشد، محکوم می گردد.

(٢).  در صورتی که شخص تهدید ارتکاب اعمال مندرج اجزای (2،1 و٣ ) فقرهْ (١) این ماده را به منظور مجبور ساختن کارکن دولتی یا هر شخص حقیقی یا حکمی دیگری برای اجراء یا امتناع از اجرای یک عمل نماید، مرتکب حسب احوال به جزای حبسی که از سه سال کمتر و از هفت سال بیشتر نباشد ، محکوم می گردد.

(٣). هرگاه بالا ثر تهدید اعما ل مندرج جز(١) فقرۀ(١) این ماده ، شخص تحت فشار جسمی یا روانی قرار گیرد، مرتکب حسب احوا ل به جزای حبسی که ازده سال کمتر واز پانزده سال بیشتر نباشد، محکوم می گردد.

جرایم علیه میدان های هوائی

مادۀ دهم:

(١).  شخصی که مرتکب یکی ازاعمال آتی گردیده و در نتیجۀ  آن مصؤنیت میدان هوائی ملکی مورد استفادهْ ترانسپورت بین المللی را به خطر مواجه  سازد و یا احتمـال مواجه شدن به خطر را باعث شود، حسب ذیل مجازات می گردد:

  1. در صورتی که عمل تشدد علیه شخصی که در خدمت میدان هوائی بین المللی ملکی بوده و در میدان هوائی سبب جراحت شدید یا قتل وی و یا باعث به میان آوردن احتمال مجروحیت شدید یا قتل وی گردد، مرتکب حسب احوال به جزای حبس دوام یا اعدام محکوم می گردد.
  2. درصورتیکه تأسیسات میدان هوائی مورد استفادهْ خدمات هوائی ملکی بین المللی را منهدم یا به آن صدمۀ شدید برساند یا خدمات  میدان هوائی را اخلا ل نماید، مرتکب به حداکثر جزای حبس طویل محکوم می‌گردد.
  3. در صورتی که شخص  تهدید ارتکاب اعمال مندرج جز(١) فقرۀ (١) این ماده را به منظور مجبور ساختن کارکن دولتی  یا هر شخص حقیقی یا حکمی دیگری به اجراء یا امتناع از اجرای یک عمل نماید، مرتکب حسب احوا ل به جزای حبسی که از سه سال کمترو از هفت سال بیشتر نباشد، محکوم می گردد.

(2).  هرگاه بالا ثر تهدید  اعما ل مندرج اجزای(١و٢)  فقرۀ (١) این ماده شخص  تحت فشار جسمی یا روانی قرار گیرد، مرتکب حسب احوا ل به جزای حبسی که ازپنج سال کمتر واز ده سال بیشتر نباشد، محکوم می‌گردد.

جرایم علیه راکب کشتی ها وتاْسیسات ثابت

مادۀ یازدهم:

(1). شخصی که مرتکب یکی از اعمال آتی شود ،حسب ذیل مجازات می گردد:

1. در صورتی که عمل تشدد علیه شخص سوار در کشتی یا در تاْسیسات ثابت صورت گیرد، مرتکب حسب احوال به جزای حبس طویل محکوم می‌گردد.

2. در صورتی که عمل سبب انهدام یا خسارۀ شدید کشتی ، محمولۀ کشتی یا تاْسیسات ثابت گردد یا احتمالاً مصؤنیت کشتی یا تاْسیسات ثابت مورد استفاده ترانسپورت بحری را به خطر مواجه سازد، مرتکب حسب احوال به جزای حبس طویل محکوم می گردد.

3. در صورتی که در کشتی یا تاسیسات ثابت و سایل یا موادی را بگذارد و یا وسیلۀ گذاشتن آن شود که  سبب  انهدام  یا  صدمه به  کشتی  یا  تأسیسات  ثابت شده  بتواند،  مرتکب  حسب احـوال  به  جزای  حبس  طویلی  که  از شش  سال  کمتر و از ده سال بیشتر نباشد، محکوم می گردد.

4. در صورتی که اعمال مندرج اجزای (1و 2) این فقره مصؤنیت سفر کشتی را به خطر مواجه سازد یا تأسیسات ترانسپورت بحری را منهدم یا به آن صدمه برساند و یا خدمات آنرا اخلا ل نماید، مرتکب حسب احـوال به جزای حبس طویل و درصورت جراحت شدید یا قتل به اعدام محکوم می گردد.

5. در صورتی که معلوماتی را که می‌داند عاری از حقیقت است ارائه نماید طوریکه مصؤنیت کشتی و یا تاْسیسات ثابت را به خطر مواجه سازد، مرتکب حسب احوال به جزای حبس متوسط محکوم می گردد.

(٢).  در صورتی که شخص  تهدید ارتکاب اعـمال مندرج اجزای ( 1 ،2 ،3و٤) فقرۀ(١) این ماده را به منظور مجبور ساختن کارکن دولتی یا هر شخصی حقیقی یا حکمی دیگری به اجرای  یا امتناع از اجرای یک عمل نماید ، مرتکب حسب احوا ل  به جزای حبسی که از سه سال کمتر و از هفت سال بیشتر نباشد ، محکوم می گردد.

 (٣) هر گاه بالاثر تهدید مندرج فقرۀ (٢) این ماده، شخص تحت فشار جسمی یا روانی قرار گیرد، مرتکب حسب احوا ل به جزای حبس طویلی که ازشش سال کمتر و از ده سال بیشتر نباشد، محکوم می‌گردد.

جرایم علیه اشخاص

مادۀ دوازدهم:

(١).  هرگاه شخص، به منظور مجبور ساختن دولت افغانستان یادولت خارجی یا سازمان بین المللی یا موسسۀ غیر دولتی خارجی، شخص دیگری را به مقصد اجرای یا امتناع از اجراء یک عمل گرفتار یا توقیف نموده و تهدید  به  مرگ  یا  تعذیب جسمی نماید یا در اسارت نگهدارد و آزاد ساختن وی را واضحاً یا تلویحآً مشروط  به اجراء یا امتناع از اجرای آن عمل نماید، مرتکب حسب احوا ل به حداکثر جزای حبس طویل، محکوم می گردد.

(٢). هرگاه شخص توقیف شدۀ مندرج فقرۀ(١) این ماده ، مجروح یا معلول گردیده ویا به قتل رسانیده شود، مرتکب حسب احوال به حد اکثر جزای حبس دوام یا اعدام، محکوم می گردد.

 (٣)هرگاه بالاثر ارتکاب عمل مندرج فقرۀ (١) این ماده، شخص تحت فشار جسمی یا روانی قرار گیرد ، مرتکب حسب احوال به جزای حبس طویلی که ازشش سال کمتر و از ده سال بیشتر نباشد، محکوم می گردد.

جرایم علیه اشخاص دارای مصؤنیت بین المللی 

مادۀ سیزدهم:

(١). شخصی که یکی از اعمال آتی را علیه شخص دارای مصؤنیت بین المللی مرتکب شود، حسب ذیل مجازات می گردد:

  1. در صورتی که شخص دارای مصؤنیت بین المللی را مورد هر نوع حملۀ جسمی یا روانی قرار دهد، اختطاف نماید یا به قتل رساند، حسب احوال به جزای حبس طویلی که کمتر از ده سال نباشد یا حبس دوام یا اعدام ، محکوم می گردد.
  2.  در صورتی که بالای اقامتگاۀ رسمی ، منزل شخصی یا وسیلۀ نقلیۀ شخص دارای مصؤنیت بین المللی حمله نموده یا خطری را به مصؤنیت شخص خودش یا آزادی وی متوجه سازد، حسب احـوال به جزای حبس طویلی که از شش سال کمتر و ازده سال بیشتر نباشد ، محکوم می گردد.
  3. در صورتی که تهدید به ارتکاب اعمال مندرج اجزای (١و٢) این فقره را به منظور مجبور ساختن شخص دارای مصؤنیت بین المللی به اجراء یا امتناع از اجرای یک عمل نماید، مرتکب حسب احوا ل به جزای حبس متوسط که ازسه سال کمترنباشد، محکوم می گردد.

 (٢).  هرگاه بالاثر تهدید مندرج جزء (٣) فقرۀ (١) این ماده، شخص دارای مصؤنیت  بین‌المللی  تحت  فشار  جسمی  یا روانی قرار گیرد، مرتکب حسب احوا ل به جزای حبس متوسط  یا حبس  طویلی  که  از ده  سال  بیشتر  نباشد،  محکوم می گردد.

جرایم استفاده از مواد منفجره و سایر وسایل کشنده

مادۀ چهاردهم:

(١).  شخصی که یکی از مواد ووسایل آتی را به محل مورد استفادۀ عامه یا بناها و تاْسیسات دولتی یا سیستم ترانسپورت عامه و یا سایر تاْسیسات زیر بنائی یا به استقامت آنها انتقا ل دهد ، بگذارد، فیر نماید یا آ نرا انفجار دهد، حسب احوا ل به حداکثرجزای حبس طویل ویاحبس دوام یا اعدام محکوم می گردد:

  1. موادمنفجره، سلاح آتش افزا یا وسیلۀ که توان کشتن یا شدیداً مجروح نمودن شخص و یا رسانیدن صدمۀ بزرگ مالی را داشته باشد.
  2. سلاح یــا وسیـله ای که از طریق اصابت یا  انتشار مواد زهر ناک کیمیاوی، بیولوژیکی و یا رادیو اکتیف، توان قتل ویا شدیداً مجروح نمودن شخص یا رسانیدن صدمۀبزرگ مالی را داشته باشد.

 (٢). شخصی که  به  منظور ارتکاب یکی  از جرایم مندرج فقرهْ (١) این ماده شخص دیگر را رهنمائی نماید یا به نحوی از انحا در ارتکاب یکی یا بیشتر از جرایم  مندرج  فقرهْ  مذکور از طریق گروهی از اشخاص سهم داشته باشد که برای هدف مشترک کار می کنند، مشروط بر اینکه سهم گیری عمدی و به هدف پیشبرد فعالیت عمومی جرمی یا پیشبرد هدف گروه یا با اطلاع  قبلی  از  قصد  گروه  بـرای ارتکاب جـرم یا جرایم مذکور صورت گرفته باشد، مرتکب حسب احــوال به عین جــزای پیش‌بینی شــده برای اصــــل  جــرم  محــکـــــوم  می‌گردد.

جرایم مواد هسته ئی

مادۀ پانزدهم:

شخصی که مرتکب یکی از اعـمال آتی گردد، حسب ذیل مجازات می گردد:

  1. درصورتی که مواد اتومی را بدست آورد ، در اختیار خویش قرار دهد یا استعمال ، انتقا ل، تبادله ، منهدم یا انتشار  نماید  که بالاثرآن سبب جراحت شدید یا قتل یا صدمه رسانیدن به دارائی گردد ویا احتمال مجروحیت شدید یا قتل را باعث شود ویا توانائی صدمه رسانیدن به دارائی ها را داشته باشد، مرتکب حسب احوال به حداکثر جزای حبس دوام و یا اعدام محکوم می گردد.
  2. درصورتی که مواد اتومی را سرقت ، غارت یا اختلاس یا  از سایر طرق غیر قانونی به دست آورد، مرتکب حسب احوال به حد اکثر جزای حبس طویل و یاحبس دوام محکوم می گردد.
  3. در صورتی که با تهدید یا استفاده ازقوه( تشدد)  و سایر طرق ارعاب آمیز  تقاضای بدست آوردن مواد  اتومی را نماید، مرتکب حسب احوا ل به  حداکثر جزای حبس طویل محکوم می گردد.
  4. درصورت تهدید به استعمال مواد اتومی به مقصد قتل یا جراحت شخص  یا وارد نمودن صدمه بزرگ مالی صورت گیرد، مرتکب حسب احوال  به جزای حبس طویلی که از  شش سـال کمتر و از ده سال بــیـشتر نـبـاشد، مــحکوم می‌گردد.
  5. در صورت تهدید به ارتکاب یکی از جرایم مندرج جز‌ء (٢) این ماده به منظور مجبور ساختن دولت افغانستان یا دولت دیگر یا سازمان بین المللی بین الحکومتی یا سازمان بین المللی غیر حکومتی یا شخص حقیقی یا حکمی دیگری به اجراء یا امتناع از اجرای یک عمل صورت گیرد، مرتکب حسب احوال به  جزای حبس دوام محکوم می گردد.

تخریب تأسیسات زیر بنائی

مادۀ شانزدهم:

(١).  شخصی که باعث وارد نمودن صدمه یا تخریب تأسیسات زیربنائی مندرج جزء(6) مادۀ سوم این قانون در قلمرو افغانستان گردد ویا فعالیت آنرا مختل سازد به قصداینکه یک عمل تروریستی را انجام دهد به  حد اکثر جزای حبس طویل محکوم می گردد.

 (٢).  هرگاه جرم مندرج فقرهْ (١) این ماده منجر به مرگ شود، مرتکب به جزای اعدام محکوم می گردد.

سعی به ارتکاب جرم وشراکت آن

مادۀ هفدهم:

(١).  شخصی که به ارتکاب جرایم مندرج مواد نهم الی شانزدهم این قانون سعی نماید ویا در بسر رسانیدن آن با دیگران شریک گردد، حسب احوال به عین جزای پیش بینی شده برای فاعل جرم محکوم می گردد.

 (٢).  احکام این قانون درمورد  سعی به تهدید ارتکاب هر یک از جرایم مندرج مواد  نهم  الی شانزدهم این قانون قابل تطبیق نمی باشد.

اتفاق

مادۀ هجدهم:

شخصی که به منظور اشتراک در ارتکاب جرایم مندرج مواد نهم  الی شانزدهم این قانون با  شخص دیگری اتفاق نموده  یا اشخاص را به ارتکاب آن ، تحریک یا تشویق نماید و  یا برای ارتکاب جرایم  متذکره پلان گذاری و یا  آنرا تنظیم  نماید، حسب احوا ل به جزای حبس طویلی که از ده سال کمتر نباشد  یا حبس دوام محکوم می گردد.

حمایت جرم یاخدمت به آن

مادۀ نزدهم:

(1).  شخصی که عضویت سازمان تروریستی را کسب نماید به حبس متوسط محکوم می گردد.

(2). شخصی که غرض اشتراک در ارتکاب یابه سر رسانیدن جرایم مندرج مواد نهم الی هجدهم این قانون شخص دیگری را استخدام نماید، استخدام کننده به جزای پیشبینی شده برای فاعل جرم، محکوم می گردد.

 (3).  شخصی که به نحوی ازانحا در به سر رسانیدن جرایم مندرج فقرۀ (١) این ماده با انگیزۀ حمایت به شمول خدمت و تهیهْ سلاح که درارتکاب جرایم متذکره استعمال می گردد ،کمک نموده باشد ،به عین جزای پیشبینی شده برای فاعل جرم، محکوم می گردد.

ایجاد موانع واخلال

مادۀ بیستم:

شخصی که در جریان کشف و تحقیق جرایم تروریستی و یا محاکمهْ مرتکبین آن موانع ایجاد یا آنرا اخلال نماید یا از طریق شهادت دروغ ، دادن رشوه، تهدید، اعـمال نفوذ یا به نحوی از انحا دلایل الزام و مدارک اثباتیهْ جرم را از بین ببرد به جزای حبس طویل، محکوم می گردد .

فصل سوم: احکام متفرقه

رعایت احکام قانون اجراآت جزائی

مادۀ بیست و یکم :

کشف، تحقیق و محاکمهْ مظنونین و متهمین جرایم تروریستی مطابق احکام قانون اجراآت جزائی و این قانون صورت می گیرد .

تدابیر مؤقتی

مادۀ بیست و دوم:

 (١).  لوی څـارنوال بر اساس دلایل الزام ومدارک اثباتیه که توسط ادارۀ استخبارات مالی دافغانستان بانک ، ریاست عمومی امنیت ملی و پولیس جمع آوری شده بعد از مشوره با شورای امنیت ملی می تواند درمورد شخص ، موسسهْ یا سازمانی که از اعمال تروریستی حمایت مادی مینماید ویا مطابق معیار های ملل متحد حمایت کنندهْ مادی اعمال تروریستی تشخیص گردیده است، تدابیر مؤقتی را عملی نماید.

 (٢).  درصورتی که دلایل الزام در رابطه به قضیهْ تروریستی جمع آوری گردد، څارنوالی اسناد ودلایل جمع آوری شده را طور محرمانه طبق احکام قانون به محکمهْ ذیصلاح ارائه واتخاذ تـدابیر لازم را درخـواست می‌نماید.

معلومات دارائی

مادۀ بیست و سوم:

(١).  څـارنوال می تواند درجریان تحقیق ،دربارۀ دارائی مظنون جرم تروریستی از بانک ها یا سایر مؤسسات مالی معلومات مطالبه نماید، مشروط بر اینکه اجازۀ قبلی محکمۀ ذیصلاح را حاصل نموده باشد.

 (٢). بانک ها و مؤسسات مالی مکلف اند، بدون نظر داشت مکلفیت مبنی برحفظ اسرار و محرمیت بانکی که بر اساس قوانین و یا به نحوی از انحا به آن ها تفویض گردیده باشد، معلومات مندرج فقرۀ(١) این ماده را طور مستدل وواقعی ارائه نمایند.

تفتیش مراسلات

مادۀ بیست و چهارم:

مؤظفین ریاست عمومی امنیت ملی،پولیس و څارنوا ل می توانند،جهت کشف وجمع آوری دلائل الزام ومدارک اثباتیه مراسلات،مکالمات تیلفونی و سایر اشیائی را که از طریق پست و یا طور دیگری به شخص مظنون به ارتکاب عمل تروریستی فرستاده شده به اجازۀقبلی محکمۀ ذیصلاح تفتیش نماید.حالات جرم مشهود ازاین حکم  مستثنی است.

فصل چهارم: احکام نهائی

همکاری بین المللی

مادهْ بیست و پنجم:

مقامات ذیصلاح افغانستان می توانند طبق احکام قانون استرداد مظنونین ،متهمین ومحکومین در امر مبارزه علیه جرایم تروریستی با سایر کشور ها همکاری نمایند.

تاریخ انفاذ

مادۀ بیست و ششم: 

ایـــن قـانـون از تــاریخ تـوشیح نــافذ و درجریدۀ رسمی نشرگردد. باانفاذ این قانون سایر احکام مغایرآن ملغی شمرده می شود.

نظرات (۱)

سلام.
با تبادل لینک موافقید؟
لینکم کن.
بعد خبر بده.
پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان
http://mehrdadsedighian.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی