در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۳۶ ق.ظ

معمای بل گیتس

بسم‌الله الرحمن الرحیم

معمای بل گیتس

این معما را بل گیتس در یال 2003 طراحی کرد تا از بین 100 مهندس یکی را برای شرکتش انتخاب کند.

طرح معما

دو اتاق در مجاورت هم قرار دارند. هر کدام یک در دارند ولی هیچ‌کدام پنجره ندارند. درهایشان که بسته باشند درون اتاق‌ها کاملاً تاریک است. در یک اتاق سه چراغ برق به توان‌های 100،110 و 120 وات و در اتاق دیگر سه کلید برق مثل هم وجود دارد.

ما نمی‌دانیم کدام کلید کدام چراغ را روشن می‌کند (مثلاً نمی‌دانیم آیا کلید وسطی مربوط است به چراغ وسطی یا به چراغ‌های دیگر اما به طور قطع می‌دانیم که هر کدام از کلیدها یکی از چراغ‌ها را روشن می‌کند. همچنین ترتیب چراغ‌ها را نمی‌دانیم.) شما معلوم کنید که کدام کلید مربوط به کدام چراغ است. برای این کار و در شروع شما باید در اتاق کلیدها باشید و کار را از آنجا شروع کنید. شما هر چند مرتبه که بخواهید می‌توانید کلیدها را روشن خاموش کنید؛ اما تنها هستید ونمی توانید از کسی کمک بگیرید و هیچ وسیله‌ای را هم خواه برقی و خواه غیر برقی در اختیار ندارید و از همه مهم‌تر اینکه شما حق ندارید بیش از یک‌بار وارد اتاق چراغ‌ها شوید و وقتی که وارد شدید و بیرون آمدید، دیگر نمی‌توانید مجدداً وارد اتاق چراغ‌ها شوید.

حالا بگویید که هر کلید کدام چراغ را روشن می‌کند؟

جواب

یکی از کلیدها را روشن کنید یکی دو دقیقه بعد آن را خاموش کنید. حالا کلید دیگری روشن کنید و به اتاق چراغ‌ها بروید چراغی که روشن است مربوط است به کلید دوم. دو چراغ دیگر را لمس کنید، هر کدام که گرم است مربوط می‌شود به کلید اول و البته آنکه سرد است به کلید سوم مربوط می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۱۱
mohammad razavi

سر گرمی

معما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی