در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۱۰ ب.ظ

زندگی نامه وزیران کابینه

پس از حدود سه ماه و نیم انتظار، فهرست اعضای جدید کابینه دولت وحدت ملی افغانستان برای گرفتن رای اعتماد از مجلس نمایندگان اعلام شد. در این فهرست شماری از چهره‌های شناخته شده در کنار شماری از افرادی که تا کنون کمتر شناخته شده بودند، دیده می‌شود. در مورد تعدادی از وزیرانی که به مجلس معرفی شده‌اند، اطلاعات بسیار کمی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. در زیر زندگی‌نامه مختصر اعضای جدید کابینه افغانستان را می‌خوانید

ژنرال شیر محمد کریمی، نامزد وزارت دفاع

ژنرال شیر محمد کریمی ۶۹ ساله، از قوم پشتون و متولد ولایت خوست در جنوب شرق افغانستان است.

او در حال حاضر رئیس ستاد ارتش ملی افغانستان است. در دانشگاه نظامی کابل درس خوانده و از سال ۱۳۴۲ تاکنون در پست‌های مختلفی در وزارت دفاع افغانستان کار کرده است.

او تحصیلات خود را در مدرسه نظامی سلطنتی سنت هرست بریتانیا به پایان رسانده و در آمریکا نیز دوره آموزش نظامی را سپری کرده است.

نورالحق علومی، نامزد وزارت امور داخله

نورالحق علومی، ۶۸ ساله و اهل ولایت قندهار در جنوب افغانستان است.

آقای علومی از اعضا برجسته حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود و در آن زمان به عنوان والی ولایت قندهار کار کرده است.

آقای علومی حزب متحد ملی افغانستان را در سال ۲۰۰۳ تاسیس و در سال ۲۰۰۵ نیز به نمایندگی از مردم ولایت قندهار به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافت.

او دوره دانشگاه را در کابل به پایان رسانده و خود در دوران حکومت کمونیستی یکی از فرماندهان ارشد ارتش حکومت کمونیستی افغانستان بود.

صلاح الدین ربانی، نامزد وزارت امور خارجه

صلاح الدین ربانی ۴۳ ساله و متولد شهر کابل است.

او از قوم تاجیک است، مکتب/ مدرسه را در پاکستان خوانده و مدرک کارشناسی (لیسانس) خود را در رشته مدیریت و بازاریابی از دانشگاه ملک فهد عربستان سعودی گرفته است.

آقای ربانی تا سال ۱۳۷۸ در عربستان سعودی و امارات متحده عربی در شرکت‌های خصوصی کار کرده، اما پس از آن تحصیلاتش را در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه کینگستون انگلستان تا درجه کارشناسی ارشد (ماستری) ادامه داده است.

او همچنین یک گواهینامه کارشناسی ارشد دیگر از دانشگاه کلمبیای نیویورک در رشته روابط بین‌الملل به دست آورده است.

صلاح الدین ربانی در پی ترور پدرش برهان الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح شد. او قبل از این کارهای دیپلماتیک را به عنوان مستشار سیاسی نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل آغاز کرد و مهم‌ترین سمت دولتی او سفارت افغانستان در ترکیه بوده است.

رحمت الله نبیل، نامزد ریاست امنیت ملی

رحمت الله نبیل ۴۶ سال دارد و متولد ولایت جنوبی میدان وردک و از قوم پشتون است.

آقای نبیل مدرسه را در کابل به اتمام رسانده و در پاکستان در رشته مهندسی لیسانس خود را گرفته است.

او در نهادهای غیر دولتی و از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان کار کرده است.

آقای نبیل در گذشته هم به عنوان رئیس امنیت ملی افغانستان کار کرده و پیش از آن معاون مشاور شورای امنیت ملی و رئیس نیروهای ویژه محافظت از رئیس جمهور افغانستان کار کرده است.

فیض الله ذکی، نامزد وزارت ترانسپورت

فیض الله ذکی ۵۶ ساله، از قوم ازبک و متولد کابل است.

آقای ذکی لیسانس خود را در رشته زمین شناسی از دانشگاه کابل گرفته است و بعد وارد سیاست شده و از اعضای رهبری حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری ژنرال دوستم است.

او در سال ۲۰۰۵ به عنوان نماینده مردم جوزجان به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافت.

آقای ذکی مدتی به عنوان سخنگوی جبهه متحد ملی که مرکب از حدود ۲۰ حزب سیاسی مخالف دولت حامدکرزی بود، کار کرد و اکنون نیز رئیس دفتر عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهور افغانستان است.

غلام جیلانی پوپل، نامزد وزارت دارایی

غلام جیلانی پوپل ۵۹ سال دارد و متولد کابل است. او مدرسه را در کابل به پایان رسانده و لیسانس حقوق از دانشگاه کابل دارد.

علاوه بر آن آقای پوپل دوره‌های آموزشی در زمینه مدیریت و توسعه را در اروپا و آمریکا گذرانده است.

آقای پوپل قبل از این به عنوان معاون وزارت مالیه/ دارایی و رئیس اداره ارگان‌های محل کار کرده و به عنوان مشاور حکومت‌داری رئیس جمهور کرزی نیز بوده است.

او فعالیت سیاسی داشته و معاون حزب افغان ملت است.

سعادت منصور نادری، نامزد وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین

سادات منصور نادری، در سال ۱۹۹۹ لیسانس خود را در رشته اقتصاد از یکی از دانشگاه‌های لندن گرفته است. بعد از آن در شرکت‌های مختلفی کار کرده و خود نیز بازرگان است.

آقای نادری فرزند سید منصور نادری از بزرگان فرقه اسماعیلی در افغانستان است و از رهبران حزب پیوند ملی افغانستان به حساب می‌آید.

قبل از این به عنوان مشاور بانک ملی افغانستان کار کرده و علاوه بر آن صاحب یکی از شرکت‌های بزرگ بیمه در افغانستان است.

سردار محمد رحیمی، نامزد وزارت تجارت

سردار محمد رحیمی، متولد شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان در جنوب افغانستان است. ۳۷ سال سن دارد و جوان‌ترین وزیر پیشنهادی از سوی دولت وحدت ملی است.

دکترای خود را در رشته ژئوپولیتیک از دانشگاه تهران گرفته است.

او در حال حاضر استاد دانشگاه در کابل است و قبل از این به عنوان مشاور وزیر شهرسازی افغانستان کار کرده است.

آقای رحیمی به عنوان عضو مذاکره کننده گروه صلح با طالبان در شهر دبی بوده است و عضویت حزب وحدت مردم افغانستان به رهبری محمد محقق را دارد.

برنا کریمی، نامزد وزارت مخابرات

برنا کریمی، ۴۱ ساله و متولد کابل است.

مدرسه را در کابل به پایان رسانده و یک سال هم در رشته پزشکی در دانشگاه کابل درس خوانده است.

آقای کریمی از دانشگاه فینیکس در آمریکا لیسانس بازاریابی تجاری و فوق لیسانس مدیریت گرفته است.

پیش از این به عنوان معاون ریاست دفتر ریاست جمهوری و معاون سیاست‌گذاری اداره ارگان‌های محلی کار کرده است.

در سال ۲۰۱۱ به عنوان سفیر افغانستان در کانادا معرفی شد اما بعد از دو سال کار از این پست استعفا کرد.

محمود صیقل، نامزد وزارت انرژی و آب

محمود صیقل، ۵۳ سال دارد و متولد ولایت کابل است. او در لیسه استقلال کابل درس خوانده است. صیقل مدرک دانشگاهی خود را از دانشگاه سیدنی و کانبرا گرفته و فوق لیسانس خود را نیز در رشته توسعه بین الملل از دانشگاه دیکین (Deakin) گرفته است. آقای صیقل در سال ۲۰۰۵ به عنوان معاون وزیر امورخارجه افغانستان کار کرده است. علاوه بر آن سفیر افغانستان در کشورهای استرالیا و نیوزلند هم بوده است.

نجیبه ایوبی، نامزد وزارت زنان

نجیبه ایوبی ۴۶ ساله و متولد ولایت پروان است. او در رشته زبان و ادبیات فارسی از انستیتوی پیداگوژی (تعلیم و تربیت) پروان مدرک لیسانس گرفته است.

خانم ایوبی فعلا رئیس گروه رسانه‌ای موسوم به کلید گروپ است که برنامه‌های رادیویی دارد و یک مجله به نام کلید هم منتشر می‌کند.

احمد سیر مهجور، نامزد وزارت عدلیه

احمد سیر مهجور ۴۹ ساله، متولد بغلان و از قوم تاجیک است. او پس از پایان مدرسه به پاکستان رفت و آنجا در رشته الهیات و علوم سیاسی تحصیلاتش را ادامه داد. آقای مهجور در رشته فلسفه سیاسی از دانشگاه نانتیری پاریس، در رشته جامعه شناسی از دانشگاه سوربورن و در رشته توسعه محلی از دانشگاه روین سه فوق لیسانس دارد و در همین دانشگاه در رشته جامعه شناسی سیاسی، دکترای خود را گرفته است. او روی طرح انتقال افغانستان از جامعه سنتی به جامعه مدرن در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ کار کرده است.

مقالات و چند کتاب از او در زمینه‌های مطالعات جامعه شناسی و نظام قضایی، به چند زبان منتشر شده است. او عضو چند نهاد جامعه شناسی فرانسه و استاد دانشگاه در فرانسه است.

زلمی یونسی، نامزد وزارت معارف

زلمی یونسی متولد ولایت بلخ و ۵۷ ساله است. او از قوم تاجیک است و از اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی و مشاور عطا محمد نور، سرپرست فعلی ولایت بلخ بوده است.

آقای یونسی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل، لیسانس گرفته است. آقای یونسی پیش از این به عنوان دادستان در کابل و بلخ کار کرده است.

سردارمحمد رحمان اوغلی، نامزد وزارت اقتصاد

سردار محمد رحمان اوغلی ۵۰ ساله، متولد ولایت فاریاب در شمال افغانستان و از قوم ازبک است.

او در رشته فنی رادیو تلویزیون فوق لیسانس دارد.

آقای اوغلی به عنوان مدیر بررسی پروژه‌های رادیو تلویزیون ملی افغانستان، استاد دانشگاه بلخ، مشاور ریاست مدارس افغان ترک، رئیس تجارت مرزی بلخ، عضو هیات تحریر و مدیر مسئول شماری از نشریه‌ها کار کرده است.

او در دوره پیشین مجلس نمایندگان افغانستان به عنوان نماینده مردم فاریاب به مجلس راه یافته بود.

آی سلطان خیری، نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ

آی سلطان خیری ۵۰ ساله است و در ولایت فاریاب به دنیا آمده است. خانم خیری ازبک است در رشته زبان و ادبیات ترکی دکترا دارد. خانم خیری پیش از این به عنوان استاد ادبیات در دانشگاه کابل و رئیس کار و امور اجتماعی در ولایت بلخ ایفای وظیفه کرده است.

فیض محمد عثمانی، نامزد وزارت حج و اوقاف

فیض محمد عثمانی ۴۲ ساله است. او در ولایت قندوز به دنیا آمده و از قوم ترکمن است. آقای عثمانی لیسانس علوم سیاسی دارد و پیش از این استاد دانشگاه بوده است. او همچنین مدتی به عنوان گرداننده برنامه‌های دینی تلویزیون خصوصی طلوع کار کرده است.

فیروزالدین فیروز، نامزد وزارت صحت عامه

فیروزالدین فیروز ۴۶ ساله و از قوم تاجیک است. او در ولایت پنجشیر به دنیا آمده و فوق لیسانس خود را در رشته مدیریت و رهبری از انگلستان گرفته است. آقای فیروز معاونت وزارت صحت را در کارنامه کاری خود دارد و مدتی نیز به عنوان مشاور بانک جهانی در وزارت صحبت عراق کار کرده است.

نصیر درانی، نامزد وزارت انکشاف دهات

نصیر درانی متولد ولایت لوگر است و ۶۲ سال سن دارد. او از قوم پشتون است. آقای درانی در رشته توسعه شهری فوق لیسانس دارد و در حال حاضر معاون وزارت معادن افغانستان است.

عباس بصیر، نامزد وزارت فوائد عامه

عباس بصیر ۴۶ ساله است و در ولایت غزنی به دنیا آمده است. آقای بصیر از قوم هزاره است. دکترای خود را رشته محیط زیست گرفته و پیش از این رئیس دفتر معاون رئیس جمهور و استاد دانشگاه بوده است.

فیض الله کاکر، نامزد وزارت مبارزه با مواد مخدر

فیض الله کاکر متولد فاریاب است و ۶۰ سال سن دارد. او پزشکی خوانده و در گذشته به عنوان مشاور رئیس جمهور و معاون وزارت صحت عامه کار کرده است.

سید حسین عالمی بلخی، نامزد وزارت امور مهاجران

عالمی بلخی از قوم سادات و متولد بلخ است. او ۵۸ سال سن دارد. آقای بلخی در رشته علوم اسلامی در حوزه‌های علمیه مشهد و قم درس خوانده و مدرک معادل دکترا دارد و پیش از این عضو مجلس نمایندگان بوده است.آقای عالمی در حکومت مجاهدین به رهبری برهان الدین ربانی، پست وزارت تجارت را در دست داشت.

داود شاه صبا، نامزد وزارت معادن

داود شاه صبا ۵۱ ساله و متولد هرات است. او از قوم پشتون است. آقای صبا در رشته زمین شناسی دکترا دارد و در سال‎های گذشته به عنوان والی هرات و مشاور رئیس جمهور کار کرده است.

قمر الدین شینواری، نامزد وزارت سرحدات

قمر الدین شینواری در ننگرهار به دنیا آمده، ۵۲ ساله و از قوم پشتون است. او در رشته شرعیات فوق لیسانس دارد.

خاطره افغان، نامزد وزارت تحصیلات عالی

اطلاعاتی در مورد تحصیلات و سوابق کاری خانم افغان در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

خلیل صدیق، نامزد ریاست بانک مرکزی

خلیل صدیق، ۶۵ ساله، متولد ولایت لوگر و از قوم پشتون است. او لیسانس اقتصاد دارد و در گذاشته به عنوان رئیس اجرایی بانک بین المللی افغانستان و عضو هیات اداری بانک مرکزی افغانستان کار کرده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی