در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات

آکیلا احمد سال‌ها است که در اینترنت هدف حمله‌های اسلام‌هراسانه بوده ولی حالا می‌گوید وضع بدتر شده

دلواپسی‌ها از افزایش محتوای اسلام‌هراسانه در شبکه‌های اجتماعی در پی وقایع پاریس، شبکه آسیایی بی‌بی‌سی را بر آن داشته تا تجربیات مسلمان‌ها در رابطه با تمایلات ضداسلام را جمع‌آوری کند.

آکیلا احمد، فعال مدنی، از توییتر برای مطرح کردن مشکلات موجود بر سر راه برابری اجتماعی استفاده می‌کند و عکسی که برای شناسه توییتری خود انتخاب کرده محجبه است.

اگر درباره حقوق زنان حرفی بزنم، جوابی که معمولا از طرف مردها می‌گیرم این است که چطور می‌شود آن چیز را سرت بکنی و از این حرف‌ها بزنی؟ یعنی دارند به حجابم اشاره می‌کنند."

او به نظرات منفی اینترنتی اشاره می‌کند و می‌گوید: "بعد از وقایع پاریس اذیت‌ها بیشتر شد و فضا خیلی بدتر شد". کسانی که به مجله فکاهی شارلی ابدو حمله کردند مدعی بودند که نیتشان دفاع از اسلام است.

" فردی بود که خیلی مشخص تهدید می‌کرد و می‌خواست مسلمان‌ها را بکشد. معمولا این چیزها را جدی نمی‌گیرم ولی این بار ترسیدم."

حساب آن کاربر دیگر در توییتر بسته شده، اما هنوز بابت وجود محتوای اسلام‌هراسانه در اینترنت نگرانی وجود دارد.

فعالانی که برای سازمان"به مامان بگو" (Tell Mama) کار می‌کنند نمونه‌هایی از این مطالب را در اختیار شبکه آسیایی بی‌بی‌سی قرار داده‌اند.

بهاراث گانش می‌گوید: "وقتی چیزی مثل وقایع پاریس رخ می‌دهد، اتفاقی که معمولا پیش می‌آید این است که مباحث مردم در شبکه‌های اجتماعی داغ‌تر می‌شود."

"ادبیاتی که شاهد بودیم شدیدا نسبت به مسلمان‌ها توهین‌آمیز بود. هش‌تگ‌هایی چون killallmuslims# ظاهر شد. بعضی از مسلمان‌ها از این هش‌تگ استفاده کردند تا وجود تمایلات ضداسلامی در اینترنت را برجسته کنند."

”خشم“

از زمان حمله‌های پاریس در اوایل ژانویه، بعضی از مسلمان‌ها مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند

آکیلا می‌گوید ریشه‌های این خشم برایش قابل درک است.

"هر بار که در گوشه‌ای از دنیا حمله تروریستی رخ می‌دهد، خیلی‌ها از این حمله‌ها عصبانی می‌شوند و با استفاده از فضای اینترنت عصبانیت خود را تخلیه می‌کنند. اما نتیجه کلی این کار افزایش تمایلات ضدمسلمان است."

"این مشکل در فیسبوک هم وجود دارد. گروه‌هایی هستند که کارشان ترویج احساسات ضدمسلمان است. به نظرم باید مسئولانه با این مسائل برخورد کرد."

فیسبوک و توییتر هر دو از کاربران می‌خواهند تا محتوای اسلام‌هراسانه را گزارش کنند. جرمی رایت، دادستان کل کشور، به برگزاری جلسه با هر دو شرکت برای یافتن راه‌حلی برای این مساله ابراز علاقه کرده است.

نه به اسم من

ماییسا والی، خبرنگار بی‌بی‌سی، به خاطر مذهبش یک "حیوان بی‌سواد" نامیده شد

ماییسا والی، خبرنگار بی‌بی‌سی، برای بیان نظرات شخصی خود از هش‌تگ NotInMyName# استفاده می‌کرد؛ هش‌تگی که توسط مسلمان‌ها برای ابراز مخالفتشان با افراطی‌ها ابداع شده بود.

این عکس بیش از ۴۰۰ بار توییت شد و یکی از پاسخ‌دهنده‌ها او را "حیوان بی‌سواد" خطاب کرد.

او می‌گوید: "چند جوابی که در ابتدا گرفتم از این قبیل بودند که تو باید از پیروی این دین دست برداری."

"اما بعد ماجد نواز، مدیر بنیاد کوئیلیام، عکسم را توییت کرد و چون بیش از ۳۰٫۰۰۰ نقر توییتر او را دنبال می‌کند کلی پیام گرفتم."

او بعضی از حساب‌های کاربری را گزارش ومسدود کرد و می‌گوید این تجربه به او نشان داد که "بعضی‌ها تا چه اندازه می‌توانند در پناه اینترنت شجاع بشوند."

بعضی از حساب‌هایی که به او حمله کرده بودند دیگر فعال نیستند.

”یاس‌آور“

مهدی حسن سردبیر وبسایت هافینگتون پست در بریتانیا است و می‌گوید در فضای مجازی تهدید به مرگ شده.

"واقعا مایوس‌کننده است. به نظرم اسلام بیشتر از هر موضوع دیگری باعث گریبان دریدن کاربران توییتر می‌شود. انقدر تکرار شده که دیگر به آن مصون شده‌ام. بیشتر از طرف افراد ناشناسی است که تنفر وجودشان را پر کرده."

"کسی توجه نمی‌کند که شما به عنوان یک خبرنگار مسلمان چه حرفی در اینترنت می‌زنید. همه چیز از دریچه دین تان بررسی می‌شود."

"وقتی درباره تروریسم یا برخورد هیستریک با غذای حلال می‌نویسم، خیلی تعجب نمی‌کنم اگر کسی متلکی بگوید. چیزی که درک نمی‌کنم این است که چطور می‌شود همه چیز را به اسلام ربط داد. مثلا وقتی با یک سیاستمدار درباره سیاست‌های ریاضتی مصاحبه می‌کنم عده‌ای می‌گویند این حرف‌ها از مسلمان بودنت ناشی می‌شود."

در اعلامیه توییتر آمده: "ما تمامی محتوای گزارش شده را با قوانین خود می‌سنجیم. بر اساس این قوانین اذیت افراد و تهدید دیگران به برخورد خشونت‌بار مستقیم و مشخص ممنوع است."

در عین حال یکی از سخنگویان فیسبوک گفت: "ما با جدیت با مطالب تنفرآمیز برخورد می‌کنیم. مطالب گزارش‌شده، در صورتی که دیگران را به خاطر نژاد، قومیت، ملیت، مذهب، جنسیت، گرایش جنسیتی، معلولیت یا بیماری هدف قرار داده باشند، حذف خواهند شد."

"تنوع بیش از یک میلیارد کاربر فیسبوک به این معنی است که بعضی از مطالب با این‌که خلاف قوانین ما نیستند ولی شاید برای بعضی از افراد توهین‌آمیز باشند."

”توازن درست“

از طرف دیگر فیسبوک می‌گوید کاربران می‌توانند از قدرت پاسخ متقابل استفاده کنند و عقاید دیگران را به چالش بکشند.

فسبوک در ادامه می‌گوید: "هدف ما ایجاد توازن درست بین حق آزادی بیان کاربران و برقراری محیطی امن و اعتمادزا است."

آکیلا امیدوار است که فیسبوک و توییتر به تلاش‌های خود برای مقابله با اسلام‌هراسی اینترنتی بیافزایند: "مسلمان‌های عادی دارند تنها به خاطر بیان دیدگاه‌هایشان اذیت می‌شوند. من چند سالی برای یک سازمان خیریه که به جوانان مسلمان کمک می‌کرد کار می‌کردم و چند وقتی می‌شود که در اینترنت هدف حمله‌های اسلام‌هراسانه قرار گرفته‌ام. اما وضع بدتر شده."                      برگرفته از سایت بی بی سی فارسی.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۳
mohammad razavi

اسلام هراسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی