در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۰۸ ق.ظ

مصاحبه سفیر افغانستان در تهران با خبرگزاری ایسنا

نصیر احمدنور در یکی از دفاتر سفارت افغانستان در تهران، مقابل تلویزیون نشسته و رای اعتماد مجلس به نامزدهای وزارت کابینه دولت وحدت ملی را پیگیری می‌کند و امیدوار است هرچه زودتر اعضای کابینه رای اعتماد گرفته و دولت وحدت ملی رسما آغاز به کار کند.

با وجود اهمیت زیادی که این موضوع برایش دارد ولی مدتی میز کارش را ترک و توجهش را از پخش زنده رای اعتماد مجلس افغانستان معطوف ما می‌کند و با اشاره به روند بررسی مدارک نامزدهای وزارت در مجلس این کشور، خاطرنشان می‌کند که تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان خروجی انتخابات بی‌نظیر ریاست جمهوری در افغانستان است که طی سال جاری برگزار شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ادامه می‌دهد: خروجی این انتخابات که در دو دور برگزار شد، تشکیل دولت وحدت ملی است که می‌توان آن را حاصل اراده صددرصدی رأی دهندگان دانست، نه حاصل 50 و چند درصد رأیی که عموماً در انتخابات سایر کشورها به چشم می‌خورد.

احمدنور با بیان این‌که پس از گذشت حدود سه ماه همچنان شاهد تشکیل کابینه و معرفی وزرا به مجلس افغانستان هستیم، تأکید کرد: از دو هفته پیش که وزرا معرفی شدند به طور زنده شبکه‌های تلویزیونی افغان روند بررسی مدارک آنها در مجلس را پخش می‌کنند و نامزدان وزارت به ترتیب برنامه‌های خود را ارائه و نمایندگان مجلس هم سوالاتی را از آنها مطرح می‌کنند. درنهایت به نظر می رسد از هفته جاری رأی دهی برای نامزدان وزارت آغاز خواهد شد تا وزرا بتوانند در پست‌های جدید خود به کار مشغول شوند.

معیارهای جدید معرفی کابینه را با تاخیر روبرو کرد

سفیر افغانستان در ایران در پاسخ به این سوال که چرا روند معرفی کابینه دولت وحدت ملی افغانستان طولانی شد، توضیح می دهد: می‌دانید که دولت جدید به رهبری اشرف غنی و عبدالله عبدالله مصمم هستند تا دولتی کارآمد، باانگیزه، با انرژی و بدون آلودگی به فساد داشته باشند. همچنین آنها خواهان به جا گذاشتن نامی نیک از این دولت هستند.

وی ادامه داد: قبل از معرفی کابینه مباحثی از جمله این‌که اعضای آن باید از چهره‌هایی جدید باشند نیز مطرح و قرار شد که اعضای جدید کابینه دولت افغانستان دارای سابقه وزارت نباشند. همچنین پس از آن گفته شد که این افراد حتی عضو مجلس افغانستان نیز نباید باشند. بنابراین طبیعی است که با این همه معیارهایی که اخیراً وضع شده است روند معرفی کابینه از سوی دولت با تأخیر روبرو شود.

معرفی اعضا کابینه از دو گروه به زمان بیشتری نیاز داشت

احمدنور با تأکید بر این‌که وقتی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان روی کار آمدن دو تیم باشد، عجیب نیست که تشکیل کابینه توسط دو گروه نیز زمان بیشتری بخواهد، افزود: اگر تنها یک تیم برنده انتخابات بود احتمالاً از قبل اعضای کابینه خود را انتخاب می‌کرد؛ ولی وقتی قرار باشد دو گروه بر سر اعضای کابینه توافق کنند روند با تأخیر مواجه می‌شود. چرا که آنها ابتدا باید با اعضای گروه‌های خود به توافق برسند و پس از رسیدن به اجماع با گروه مقابل نیز مطرح کرده و نظر آنها را هم جلب کنند.

وی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را فردی دانشمند و عرفانی توصیف و خاطرنشان کرد: اشرف غنی در سطح جهانی نیز مطرح است و در رسیدگی به امور نیز دقت زیادی دارد. علاوه بر این رییس جمهور با وجود مشغله فراوانی که دارد شخصا با نامزدهای وزارت افغانستان مصاحبه و برای گفت‌وگو با هر کدام از آنها بیش از یک ساعت وقت گذاشتن نیز بسیار زمان‌گیر بود چرا که می‌دانید رئیس جمهوری که تازه روی کار آمده است چقدر مشغله دارد ولی با این حال اشرف غنی باز هم زمان زیادی را برای انتخاب نامزدهای وزارتخانه‌ها صرف کرد.

سفیر افغانستان در ایران با اظهار خرسندی از پیشرفت معرفی کابینه افغانستان، گفت: در حال حاضر 7 وزیر که مظنون به داشتن تابعیت دوگانه بودند از سوی مجلس مجدداً بررسی شدند تا اگر تابعیت دوگانه دارند از تابعیت غیرافغان خود انصراف بدهند و تا به حال دو نفر از نامزدان وزارت که به دلیل داشتن تابعیت دوگانه قبول نشده بودند تابعیت‌ خارجی خود را لغو کرده و مراجع رسمی اعلام کرده‌اند که آنها تنها تابعیت افغان دارند.

روند بررسی وزرای کابینه از سوی پارلمان همچنان ادامه دارد

احمدنور با بیان این‌که مجلس افغانستان شرطی را مبنی بر این‌که وزرای کابینه نباید دوتابعیتی باشند، گذاشته گفت: این شرط مجلس برای رأی اعتماد دادن به این وزرا است و با این‌که این قانون نیز روند معرفی کابینه را با تأخیر بیشتری روبرو کرده است ولی روند بررسی وزرای کابینه از سوی پارلمان همچنان ادامه دارد.

نامزدهای کابینه افغانستان اغلب از بین جوانان هستند

وی در رابطه با نامزدهای معرفی شده برای کابینه جدید دولت افغانستان، خاطرنشان کرد: رنج سنی این وزرا اغلب بین 35 تا 50 سال است که از نظر سن سیاسی جوان محسوب می‌شوند و مطابق قوانین ما نمی‌توانیم وزیری جوان‌تر از 35 سال را معرفی کنیم.

سفیر افغانستان در تهران

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به حضور زنان در سیاست افغانستان نیز گفت: دولت افغانستان 3 زن را در کابینه خود قرار داده است و در حال حاضر دو نفر از آنها تأیید شده‌اند و نفر سوم نیز به دلیل دوتابعیته بودن باید تابعیت غیرافغان خود را لغو کند و در صورت گرفتن رأی اعتماد از مجلس کابینه دولت وحدت ملی افغانستان 3 وزیر زن خواهد داشت.

حل معضل فساد در اولویت دولت وحدت ملی قرار دارد

احمدنور در پاسخ به این سوال که برای بهبود وضعیت معیشتی، اقتصادی و مشکل بیکاری در افغانستان چه تدابیری در دولت جدید این کشور اندیشیده شده است، گفت: دولت جدید مسأله مبارزه با فساد را در رأس اولویت‌های خود قرار داده است. این امر هم در بعد داخلی و ملی مورد نظر است و هم در بعد بین‌المللی آن.

وی ادامه داد: بیشترین سفرهای رئیس جمهور افغانستان در بعد اقتصادی بوده است تا سایر ابعاد. همچنین یکی از دلایل کاهش رشد اقتصادی این کشور خروج نیروهای خارجی از افغانستان بود که ورود ارز و کالا به افغانستان را کاهش داد.

سفیر افغانستان در ایران با بیان این‌که انتخابات افغانستان و تأخیر در معرفی اعضای کابینه نیز سهم زیادی در کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در داخل افغانستان داشت، افزود: علت عمده معضل بیکاری در افغانستان این است که ما کشوری برخاسته از آواره‌های جنگ هستیم و هنوز دستگاه‌های تولیدی ما فعال نشده‌اند و وقتی کشوری تولید نداشته باشد قطعاً در زمینه کاری نیز ملتش با مشکل مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: افغانستان همچنان کشوری واردکننده محسوب می‌شود تا تولیدکننده و صادرکننده. با این حال دولت جدید این کشور با اراده قوی و گام‌های آگاهانه برای حل معضل بیکاری گام برمی‌دارد و با توجه به این‌که اشرف غنی فردی با تجارب بسیار و تخصص‌های لازم در این زمینه است امید می‌رود که وضعیت افغانستان در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با توجه به تجارب رئیس جمهور این کشور بهبود یابد.

اشرف غنی به ظرفیت های افغانستان واقف است

احمدنور با بیان این‌که اشرف غنی طی 2 الی 3 سال اخیر مسئول انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به افغان بود،‌ گفت: تقریباً وی به سر تا سر افغانستان و استان‌های این کشور سفر داشته و با وضعیت این مناطق آشنا است و می‌داند که ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌هایی که در مناطق مختلف افغانستان وجود دارد به چه صورت است.

وی تأکید کرد: با تمرکز بر روی ظرفیت‌های داخلی کشور می‌توان شرایط را برای مردم افغانستان بهتر کرد؛ چرا که این کشور دارای موقعیت ممتاز جغرافیایی برای ترانزیت و انرژی در منطقه است. البته این موقعیت با جلب موقعیت جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه ممتازتر شده و دو کشور می‌توانند به عنوان محور مبادلات و همکاری و همگرایی منطقه‌ای شناخته شوند.

سفیر افغانستان در تهران

احمدنور با اظهار امیدواری نسبت به آینده افغانستان و روشن خواندن آن، گفت: افغانستان از نظر داشتن منابع طبیعی، معادن، زمین‌های حاصلخیز و از همه مهمتر ملتی سخت‌کوش، بسترهای فراوانی را پیش رو دارد که به امید خدا و با اراده سیاسی، این فرصت‌های بالقوه‌ به فرصت های بالفعل تبدیل خواهند شد.

ناامنی‌های افغانستان ریشه بیرونی دارد

وی در رابطه با انتقال امنیت از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی افغانستان، نیز تصریح کرد: بحث امنیت یا وجود تهدیدهای امنیتی در افغانستان همه از عوامل بیرونی است و در خود این کشور ریشه ندارد. در حقیقت اگر تهدیدهای بیرونی مهار نشوند می‌توان گفت که دیگر تهدیدها تنها متوجه این کشور نخواهد بود بلکه متوجه همه منطقه می‌شود و ممکن است که افغانستان از این ناحیه آسیب‌پذیری کمتری داشته باشد زیرا کشور ما سال‌ها است که با این مشکلات دست به گریبان است و تجربه فراوانی در این زمینه دارد.

بی‌ثباتی در افغانستان بی‌ثباتی در منطقه است

وی ادامه داد: از اول ژانویه سال جاری به واسطه انتقال تمام و کمال مسئولیت‌های امنیتی که در افغانستان صورت گرفت امنیت در کشور به دست نیروهای بومی اداره می‌شود و هرچند نیروهای امنیتی افغان موفق‌تر از هر زمان دیگری عمل کردند ولی بازهم تهدیدهای فرامرزی به ویژه طی دو دهه اخیر در این کشور صورت گرفت. در هر صورت با همکاری و مشارکت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توان این مسائل را حل کرد زیرا همان قدر که وجود گروه‌های افراطی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته در افغانستان بی ثباتی به همراه می آورد برای همه کشورهای منطقه نیز خطری بالقوه و عامل بی ثباتی محسوب می‌شود.

بمب‌گذاری‌ها در افغانستان عاملی فراتر از مشکلات قومی دارد

احمدنور در بخش دیگری از این گفت‌وگو دلیل تهدیدها و بمب‌گذاری‌هایی که در افغانستان صورت می‌گیرد را عاملی فراتر از مشکلات قومی دانست و تاکید کرد: همان‌طور که قبلاً هم گفتم بحث ناامنی در افغانستان ریشه در داخل این کشور ندارد. زیرا در افغانستان راه برای پیشرفت و فعالیت مشروع هیچ گروهی بسته نیست و گروه‌ها با خط فکری های متفاوت سیاسی و اجتماعی و ... حضور دارند و هرکس بخواهد حتی می‌تواند فعال جامعه مدنی باشد و به طور کلی همه گروه‌ها می‌توانند در جامعه افغانستان فعالیت داشته باشند و دلیل برای دست به اسلحه بردن ندارند.

گروه‌های افراط‌گرا هیچ جایگاهی در افغانستان ندارند

وی خاطرنشان کرد: در افغانستان بحث تمامیت‌خواهی مطرح نیست و بیشتر افراطی‌گری‌ها از سوی گروه‌هایی که در بیرون این کشور تشکیل شده‌اند و پایگاه دارند هدایت می‌شوند. از سوی دیگر باید بگویم که گروه‌های افراط‌گرا در افغانستان از هیچ‌گونه بستر اجتماعی فرهنگی مساعد برخوردار نیستند، در غیر این صورت می توانستند برای خود در افغانستان جایگاهی ایجاد کنند.

سفیر افغانستان در تهران در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو به بررسی روابط پاکستان و افغانستان پرداخت و افزود:‌ دولت جدید افغانستان و همچنین دولت حامد کرزی سیاست خارجه خود را بر اساس همکاری با همسایگان بنا کرده اند و اشرف غنی نیز بر همین امر تاکید دارد و روابط خارجی خود را در 5 حلقه خلاصه کرده که همسایگان در سه حلقه آن حضور دارند بنابراین ما به روابط با همسایگان خود بیش از کشورهای دیگر اهمیت می دهیم و روابط با آنها را در اولویت سیاست خارجی خویش قرار داده‌ایم.

افغانستان امنیت همسایگانش را امنیت خود می‌داند

احمد نور ادامه داد:‌ افغانستان امنیت، رفاه و رشد اقتصادی همسایگانش را امنیت، رفاه و رشد اقتصادی خود می‌داند. ما می‌خواهیم در فضای اعتماد ، تبادل منافع و احترام متقابل با همسایگانمان در تعامل باشیم و بتوانیم مکمل یکدیگر شده و از این طریق منطقه را به سمت رشد و شکوفایی پیش ببریم.

سفیر افغانستان در ایران در ارتباط با روابط کابل با تهران نیز گفت: روابط میان افغانستان با جمهوری اسلامی ایران همواره بهترین روابط و دوستانه ترین تعامل ها بوده و همچنان دو کشور همواره در راستای منافع مشروع دو طرف کار می‌کنند البته هر کس که در افغانستان به دنبال منافع مشروع متقابل باشد با استقبال این کشور روبرو خواهد شد.

سفر اشرف غنی به تهران بسترساز تعاملات دو کشور خواهد بود

وی گفت: با توجه به اینکه زمینه‌های همکاری و ظرفیت‌های تعامل بین دو کشور بسیار زیاد است سفر آتی رئیس‌جمهور افغانستان به ایران می‌تواند در استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها موثر باشد.

احمدنور ادامه داد:‌ افغانستان با وجود جنگ داخلی، حضور نیروهای بیگانه و تمام مسائلی که در این کشور وجود داشته همواره روابط دوستانه خود با ایران را حفظ کرده است و قطعا در شرایط فعلی هم روابط ما بیش از پیش تقویت خواهد شد زیرا خوشبختانه در راس هر دو کشور افرادی هستند که بر ادامه داشتن روابط حسنه بین دو کشور تاکید می‌کنند و روابط با ایران که از نظر زبانی و فرهنگی مشترکات زیادی با هم داریم در اولویت سیاست خارجی و روابط بین‌المللی ما قرار گرفته است.

سفیر افغانستان در ایران با بیان اینکه ایران و افغانستان روابط بسیار گسترده‌ای با هم دارند، افزود:‌ در بعد اقتصادی، تجاری ، ترانزیت ، مسائل فرهنگی، علمی و روابط منطقه ای میان این دو کشور تعاملات گسترده ای وجود دارد و انتظار می‌رود جهش و تحولات بیشتری در معادلات منطقه به ویژه در زمینه مبادلات کالا صورت بگیرد.

بحث پیمان امنیتی میان ایران و افغانستان از یک سال پیش مطرح است

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر پروژه هایی نظیر بندر چابهار ، راه آهنی که چین را از مسیر افغانستان به ایران وصل خواهد کرد، انتقال گاز و سایر پروژه هایی از این دست در افغانستان مطرح هستند.

احمد نور تاکید کرد: ایران و افغانستان هر دو این ظرفیت را دارند که به شرکای قوی در زمینه همکاری های منطقه ای در بیایند و شرق را به غرب آسیا و آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل کنند.

سفیر افغانستان در ایران در رابطه با امضای توافق‌نامه همکاری‌های راهبردی در سفر اشرف غنی به تهران نیز گفت: بحث پیمان همکاری‌های جامع و بلندمدت میان دوک شور در سفر یک‌سال قبل جناب حامد کرزی، رئیس جمهور سابق به تهران مطرح شد و وزارتخانه های خارجه دو کشور ماموریت یافتند تا پیش‌نویس آن را تهیه کنند البته این کار آغاز شده است و رایزنی ها در این زمینه جریان دارد.

وی ادامه داد:‌ این توافق نامه، یک سند همکاری جامع است که همه عرصه های همکاری را در بر می‌گیرد و قطعا بررسی چنین سندی با این اهمیت زمانگیر است ، به ویژه در شرایط و درگیری‌های سیاسی که افغانستان پس از انتخابات با آن روبرو است و با گذشت سه ماه هنوز رای اعتماد کابینه از مجلس گرفته نشده است.

احمد نور تاکید کرد: این کار جریان دارد و فکر می کنم با تشکیل کابینه این روند تسریع خواهد یافت.

امنیت ملی افغانستان در گرو بازگشت مهاجران افغان است

وی در رابطه با بحث مهاجران افغان و تلاش هایی که دولت وحدت ملی برای آن‌ها انجام خواهد داد، توضیح داد :‌

موضوع مهاجرین و بازگشت تدریجی و با تدبیر آن‌ها جزء فعالیتهای دولت افغانستان است . ما بسیار خوشحال می شویم که مهاجران افغان همین امروز به کشور خود بازگردند زیرا اعتقاد داریم امنیت ملی افغانستان وابسته به این است که مهاجران ما در هر جا که هستند به خصوص در کشورهای همسایه به کشور خود بر گردند. اگر ما امکان بازگرداندن مهاجرینمان را داشتیم این تعداد از گروه های خشونت طلب و افراطی نمی توانستند به آسانی از اطفال ما سربازگیری کرده و به عنوان سربازان انتحار و انفجار از آنها استفاده کنند.

سفیر افغانستان در ایران اضافه کرد:‌ بنابراین انگیزه دولت افغانستان برای برگشت مهاجرین بیشتر از هر دولت دیگری است و برای بازگشت مهاجرین به کشور لحظه شماری می‌کنیم. البته زمانی که دولت دست نشانده شوروی سابق در افغانستان سرنگون شد ما شاهد برگشت حدود 5 میلیون مهاجر به این کشور بودیم ولی متاسفانه دستهایی در بیرون نگذاشتند که افغانستان شاهد امنیت و ثبات باشد و در پی ادامه جنگ، آن‌ها مجددا مجبوربه مهاجرت شدند.

سفیر افغانستان در تهران

افغانستان بارها شاهد سیل مهاجرت و بازگشت آنها به کشور بوده است

احمدنور خاطر نشان کرد:‌ بار دیگر در زمانی که رژیم طالبان سرنگون شد همین شرایط تکرار شد و میلیون ها نفر به افغانستان برگشتند. ولی به دلیل شرایط اقتصادی ، بار دیگر مهاجرت های معکوس شروع شد.

وی ادامه داد: بیش از سه دهه جنگ در افغانستان تاسیسات تولیدی این کشور را به خصوص در بخش کشاورزی از کار انداخت و این در حالی است که حدود 80 درصد مردم در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. در حال حاضر هم به مرحله ای نرسیده ایم که تمام زمینه ها را به طور مناسب آماده تولید و بهره‌برداری کنیم.

ملت افغانستان ملتی اعتدالگرا هستند

سفیر افغانستان در ایران در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی تفصیلی خود با ایسنا درباره وضعیت فرهنگی موجود در افغانستان و شکاف نسلی بین جوانان نیز توضیح داد: مردم افغانستان طبیعتا مردمی اعتدال گرا و انسان دوست هستند و ما مشکلاتی که در سایر کشورها وجود دارد را در افغانستان شاهد نیستیم زیرا مردم افغانستان در هرجا که هستند فرهنگ خود را حفظ کرده اند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که مقوله فرهنگ مانند بسیاری از مقوله های دیگر می‌تواند تحت تأثیرجهانی شدن قرار گیرد و هیچ کشور و فرهنگی نمی تواند بصورت یک جزیره مجزا در دنیا زندگی کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه ما در حوزه فرهنگ و تمدن داشته‌های غنی داریم و همیشه برای داد و ستد در این زمینه‌ها آماده هستیم و خوشبختانه بخش اعظم مهاجرین ما در دو کشور همسایه و برادر حضور دارند یکی از آن‌ها جمهوری اسلامی ایران و دیگری پاکستان است که هر دو کشور اسلامی است که با هم مشترکات زبانی ، دینی و فرهنگی بسیاری داریم و در نتیجه با وجود آمار زیاد مهاجرین افغان خطری فرهنگ ما را تهدید نمی کند.

احمد نور با اشاره به مهاجرت افغان ها به کشورهای غربی خاطرنشان کرد: هرچند مهاجران افغان از نظر زبان و فرهنگ با این کشورها همخوانی چندانی ندارند ولی به واسطه پیشرفت تکنولوژی ارتباطات امروزی که از جهان یک دهکده ساخته است آنها به راحتی می توانند با افغانستان در تماس باشند و خانواده ها هم در هر جایی که هستند متوجه آموزش های دینی و فرهنگی فرزندان خود هستند . البته شاید استثنائاتی هم وجود داشته باشد اما در مجموع طبیعت مردم افغانستان طبیعت اعتدال‌گرا و نوع‌دوست هستند.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: آزاده تهرانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۵
mohammad razavi

سفیر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی