در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
توافق‌های امنیتی و اقتصادی میان ایران و افغانستان در تاریخ ثبت می‌شود
 

مشهد – خبرنگار اطلاعات: توافق‌های امنیتی و اقتصادی میان ایران و افغانستان به عنوان بخشی از تاریخ ۲ کشور و به عنوان یک کار خیر بزرگ در تاریخ ثبت می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان با بیان مطلب بالا افزود: با همت دولت‌های جمهوری افغانستان و ایران اجلاسی تاریخی در مکانی مقدس و سرزمین پاک خراسان و در جوار حرم امام رضا(ع) برپا شده است تا توسعه و امنیت ۲ کشور را پایه گذاری کنیم.

وی با یادآوری این که ایده توسط وزارت خارجه ایران مطرح و در جلسات با رئیس‌جمهوری افغانستان برگزاری آن قطعی شد،افزود: قطعا این واقعه در تاریخ ۲ کشور به نیکی به یادگار خواهد ماند.

*حفظ وحدت و بهره گیری از توانمندی‌ها

وزیر کشور در ادامه گفت: حفظ وحدت و بهره گیری از توانمندی‌های منطقه‌ای با توجه به وضع کنونی دنیای اسلام؛ بویژه در منطقه خاور میانه و در امتداد دخالت‌های نیروهای بیگانه وعدم خیر خواهی نسبت به ملل اسلامی بسیار مهم است.

رحمانی فضلی افزود: آنها با طرح جنبه‌های احساسی، غارت و قتل را به عنوان اسلام در دنیا معرفی و در این رابطه مانور و تبلیغات می‌کنند، در حالی که اسلام دین رحمت و برابری و صلح و امنیت است و ما مسلمانان به هیچ وجه به دنبال مسائلی که آنها می‌گویند نبوده‌ایم و دلیلش این است که اسلام دین منطبق بر عقل، فطرت و جان انسان‌هاست. وزیر کشور در ادامه خطاب به استانداران مرزی افغانستان گفت: باید بدانیم با دخالت نیروهای بیگانه مشکلاتمان حل نمی‌شود زیرا آنها دلسوزما نیستند و خیر و منافع ما را نمی‌خواهند پس باید دست در دست هم دهیم وخودمان سرنوشتمان را رقم بزنیم.

*چالش‌های ایران و افغانستان

وزیر کشور در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود ۲ کشور برای برقراری ارتباط موثر افزود: ظرفیت‌های موجود ۲ کشور ما را در مسیرانتخاب قرار می‌دهد تا چالش‌ها و فرصت‌ها را بررسی کنیم و به عنوان حاکمان ۲ ملت باید انتخابی بزرگ داشته باشیم و انتخابمان برای مردم رفاه، آسایش، صلح و امنیت بیاورد.

وی از امنیت به عنوان مهم‌ترین چالش یاد کرد وافزود: امنیت به معنای کلی آن مدنظر است و ما سال‌هاست در این زمینه هزینه داده‌ایم و در افغانستان نیز از زمان حمله شوروی و بعد حضور نیروهای ناتو تخم افتراق و انشقاق و ایجاد جریانات انحرافی کاشته شد.

رحمانی فضلی با اشاره به این که کشته شدن ۳۰۰ نفر در دو سه روز اخیر قلبمان را جریحه دار کرده است؛ ادامه داد: از دیگر چالش‌های کشور افغانستان و ایران قاچاق مواد مخدر است که سود ۶۰ میلیارد دلاری حاصل از تجارت مواد مخدر برای کشورهای اروپایی است اما هزینه‌های آن را ایران و افغانستان می‌پردازند.

وی با اشاره به تبعات مواد مخدر در ایران و افغانستان از جمله گسست خانواده‌ها و طلاق، افزایش سرقت، افزایش قتل و تعداد آمار زندانیان متهم به قاچاق و نیز اعدام که از سخت‌ترین تبعات تجارت مواد مخدر برای ایران و افغانستان است،گفت: من به عنوان مسئول مبارزه با مواد مخدر در ایران می‌گویم؛ تاجران اروپایی مواد مخدر از سودهای این تجارت جهانی هیچ کمکی به ایران و افغانستان برای کاهش آسیب‌های آن در کشورمان نکرده‌اند و قطعا ۲ کشور باید در این زمینه به تعریفی از امنیت مشترک دست یابند.

*کشت جایگزین

رحمانی فضلی یاد آورشد: کشور ایران همه گونه آمادگی را برای توسعه و ایجاد بازارهای بزرگ و توسعه صنایع کشاورزی در کشور افغانستان دارد و با زمین‌های مرغوب و فراوانی آب، سودی بیش از ۳ میلیارد دلار برای افغانستان ایجاد خواهد شد.

وزیر کشور از قاچاق انسان به عنوان سومین چالش ایران و افغانستان در مرزهای ۲ کشور یاد کرد و افزود: روزانه ۱۵۰۰ نفر اسیر قاچاقچیان انسان می‌شوند که شرایط زندگی آنها را در این مسیر قرار می‌دهد و ایران آمادگی دارد برای حل معضل قاچاق انسان بهترین مسیر را در کوتاهترین زمان با شرایط قانونی اعلام کند.

وی با ابراز تاسف از این که در یک ماشین با ظرفیت ۵ نفر، ۱۵ نفر قاچاقچیان می‌شوند؛ گفت: آبروی مومن ازخانه خدا بالاتر است و برخی ناچارند به خاطر شرایط سخت زندگی، خود را در اختیار قاچاقچیان انسان قرار دهند و باید طرحی در این زمینه ارائه شود تا جان انسان‌ها به خطر نیفتد و آنها با مجوز قانونی به ایران بیایند.

*جریانات تکفیری چالشی جدی

وزیر کشور چهارمین چالش در کل منطقه و کشورهای افغانستان و بویژه پاکستان را جریانات تکفیری دانست و افزود: این جریانات انحرافی، فرقه‌های دست سازی هستند که به هیچ عنوان در مسیر دین اسلام عمل نمی‌کنند و باید کمک کنیم تا دنیای اسلام را از جریانات تکفیری صیانت کنیم.

وی از بزرگترین مشکلات کشور افغانستان دخالت نیروهای بیگانه در این کشور نام برد و‌ افزود: بیگانگان اسلام را دینی خرافی نشان می‌دهند و فقط از منافع خود در کشورها حمایت می‌کنند؛ در حالیکه کشورهای ایران و افغانستان دارای منابع غنی و معادن و جریانات اقتصادی هستند چرا باید منافع آن برای بیگانگان باشد.

وی صهیونیست را سردسته دخالتگران بین المللی در جهان دانست و افزود: رژیم صهیونیستی تمام دخالت‌های بین المللی را سردستگی می‌کند و برقراری دموکراسی در کشورها بهانه کشورهای بیگانه برای حضور و منفعت طلبی بیشتر در کشورهای مسلمان است.

وزیر کشور در ادامه تاکید کرد: توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی راهکار برون رفت از مشکلات است؛ باید بر مشترکاتمان تکیه کنیم، همه مسلمانیم و قرآن و قیامت را قبول داریم و اختلافات طلبگی و علمی نیز باید در مجامع علمی حل شود و نباید اجازه دهیم از این موضوع دشمن برای افتراق استفاده کند.

وی افزود: ما کشورهای همسایه و مسلمان مکمل هم هستیم؛ ایران نفت دارد، افغانستان آب دارد، پاکستان بندر دارد، ایران راه آهن دارد، باید تمامی پتانسیل‌ها را تلفیق کنیم و حول محور وحدت، مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

وزیر کشور خطاب به والیان افغانستان تاکید کرد: به بازارهای دور چشم ندوزیم و همین جا همدیگر را تکمیل کنیم؛ بیگانگان نفت و بازارهای کشورهای مسلمان را به پول مفت می‌خواهند؛ آنها نمی‌گذارند ما به بازارهای آنها ورود کنیم بنابراین ما نیز بازار مشترک را تقسیم کنیم تا همه بهره مند شوند.

*آمادگی راه اندازی صنعت پتروشیمی افغانستان

رحمانی فضلی برهمکاری مشترک برای دستیابی و بهره مندی از بازارهای چین و آسیای مرکزی تاکید کرد و گفت: همچنین ایران آمادگی دارد تا در مرز افغانستان صنعت پتروشیمی راه‌اندازی کند.

وی توسعه اقتصادی را برای رفع فقر مردم افغانستان و کاهش و تحریکات بیگانه ضروری دانست و گفت: باید افغانستان از انزوای جغرافیایی بیرون بیاید و به ترانزیت کالا به شدت نیاز دارد و این مسیر از ایران است.

وزیر کشور در بخشی از سخنانش تاکید کرد: دولت‌ها در همه امور نمی‌توانند وارد شوند و باید بسترهای قانونی و امنیت را برای حضور بخش خصوصی ایجاد کنند.

وی با اعلام آمادگی ایران برای تاسیس دانشگاه و مراکز فنی و حرفه‌ای در افغانستان،گفت: ۱۲ هزار دانشجو و ۴۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در ایران مشغول تحصیل هستند. وزیر کشور خطاب به استانداران افغانستان؛ ابراز کرد: در تاریخ می‌ماند که ایران دست برادری را در حوزه اقتصادی به سمت شما دراز کرده است و باید از این فرصت بهره برداری کنید.

*چالش‌های زیست محیطی

او همچنین در بخشی از سخنانش از چالش‌های زیست محیطی به عنوان یکی از دیگر از چالش‌های مشترک نام برد و گفت: مسائل زیست محیطی کشورهای همسایه برای ایران دارای اهمیت است از جمله خشک شدن تالاب‌ها در افغانستان و خشک شدن هورها در عراق که سبب می‌شود تا ریزگردها حتی به تهران برسد و این مشکل مشترک کشورهای همسایه است.

*امضای بیانیه مشترک

در ادامه نخستین نشست استانداران مرزی ایران و والیان افغانستان با حضور وزیر کشور، استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و والیان افغانستان،بیانیه مشترک نشست به امضای طرفین رسید.

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در این باره گفت: در جریان این نشست، طرف‌های مذکور به منظور تحقق هرچه بیشتر همکاری‌های مشترک با توجه به اصول روابط برادرانه، حسن همجواری، همزیستی مسالمت‌آمیز و اصل عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و اعتماد متقابل به تفاهم رسیدند. ‏

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۶
mohammad razavi

توافق نامه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی