در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱ ب.ظ

داعش در افغانستان!

داعش در افغانستان!

پروژه صلح ملّی در افغانستان هنگامی کلید خورد که با مرگ بن‌لادن رهبر القاعده در عمل فعالیت‌های تروریستی این گروه در افغانستان رو به خاموشی گرفت. گروه تروریستی طالبان اگرچه بعد از اعلام کشته شدن بن‌لادن در اطلاعیه‌ای ضمن دعوت از اعضاء و هواداران القاعده برای پیوستن به تشکیلات خود، ادامه مبارزه مسلحانه در افغانستان را وعده دادند، اما انشعاب در این گروه با اعلام مرگ رهبر آن «ملاعمر» در عمل طالبان را به حاشیه راند. دولت افغانستان، مذاکره برای «صلح ملی» را به طالبان پیشنهاد داد که پذیرش آن‌ خوش‌بینی به آینده افغانستان و آتش‌بس پایدار در این کشور را به میان آورد. طالبان به بخش‌های مختلف تقسیم شد که اقلیتی از آن‌ها همچنان مسیر جنگ و عملیات‌های تروریستی را دنبال می‌کنند. اما اکثریت، ضمن پذیرش گفتگو با دولت حاکم، بر اساس شرایطی مشارکت سیاسی را از طریق مذاکره پذیرفتند. در این فاصله با پخش گزارش تصویری و خبری، موجودیت داعش در افغانستان اعلام گردید. همه خبرگزاری‌های غرب اطلاع دادند که داعش در افغانستان حضور رسمی یافته و علیه حاکمیت در این کشور اعلام جنگ کرده است.

در آغاز بسیاری از جمله دولت افغانستان انتشار این خبر را جدی نگرفتند و برخی از شخصیت‌های سیاسی افغانستان در مصاحبه‌های خود، پخش اخبار آن را در حد توطئه جدید علیه افغانستان از سوی برخی از دولت‌ها در منطقه از آن جمله دولت پاکستان و سعودی‌ها نامیدند. نمایش اسلحه و دلار، همراه تدارکات جنگی نشان می‌داد که حمایت‌های بیرونی حضور داعش در افغانستان را طراحی کرده‌اند. داعش، گروه تروریستی منفوری است که در جامعه افغانستان، حتی از درون گروه طالبان طرد شده است. اما از خارج و داخل افغانستان نیروی تروریستی را حتی بسیار معدود تدارک دیده است. شعار داعش در افغانستان با شعارهای دولت سعودی برای ایجاد جنگ مذهبی در افغانستان انطباق دارد.

داعش در افغانستان خود را گروه مسلح برای حمایت از اسلام «تسنن» در برابر «الحاد» شیعه می‌خواند. اگرچه در کنار آن دولت حاکم را نوکران آمریکا و اجانب معرفی می‌کند. طالبان نیز ضمن محکوم کردن اعلام حضور داعش در افغانستان، فعالیت‌های آن‌ها را ایجاد شکاف جدید در جامعه افغانستان و چرخش مبارزه به تقابل «مذهبی» می‌شمارد. از شاخص‌های افغانستان مرزبندی‌های قومی است که بعد از سال‌ها جنگ طایفه‌ای و قومی، خسته از گذشته، اکنون در مراحل ابتدایی برای شکل‌دهی وحدت ملی‌اند. بعد از انفجار مرگبار دیروز در کابل که داعش انجام آن را به عهده گرفت طالبان با صدور اطلاعیه‌ای آن را محکوم کرد و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی از سران اقوام نیز ضمن محکوم کردن آن، هشدار دادند که داعش در افغانستان در پی جنگ جدید مذهبی است. بیش از ۸۰ نفر در انفجار بمب از سوی داعش در کابل کشته شدند و ده‌ها زخمی و مجروح نیز برجای ماند. اغلب آن‌ها از شیعیان بخش هزاره افغانستانند. گزارش خبری از بخش سرویس خارجی روزنامه اطلاعات نیز نشان می‌دهد که این انفجار برنامه‌ریزی شده از سوی داعش، بزرگترین تعداد قربانیان را در چند سال اخیر از مردم افغانستان گرفته است و داعش کلید تفرقه مذهبی را در افغانستان زده است.

«سرویس خارجی: تظاهرات جنبش روشنایی که با حضور هزاران نفر از مردم معترض به سمت میدان دهمزنگ کابل در حال حرکت بود، با وقوع انفجار و برجا گذاشتن۸۰ کشته و ۲۳۱ زخمی به خاک و خون کشیده شد. به گفته شاهدان عینی، سه انفجار در محل همایش معترضان به وقوع پیوست. برخی شاهدان عینی نیز می‌گویند شدت انفجار به حدی بوده که دیوارهای بتنی نصب شده در محل حادثه از جا کنده شده است. این در حالی است که، به دلیل مسدود بودن مسیرها به محل تجمع معترضان، آمبولانس‌ها و نیروهای کمکی نتوانستند به موقع به کمک زخمی‌های این رویداد برسند. در چنین شرایطی، در تمامی مناطق شهر مکان‌هایی برای اهدای خون برپا شد و بانک خون افغانستان اعلام کرد با کمبود خون رو به رو شده است. لازم به ذکر است که «سید ولی صمیم» یکی از مسئولین بیمارستان ابن‌سینا در این‌باره گفت: حال بسیاری از زخمی‌های حادثه دیروز وخیم است و امکان افزایش قربانیان این حادثه بسیار بالا است. در همین راستا، طلوع نیوز به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد عامل انتحاری که خود را دربین معترضان منفجر کرد، لباس زنان برتن داشت.

در همین حال، رئیس جمهوری افغانستان یک روز را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد. وی همچنین در پیامی ضمن ابراز تاسف از این حادثه، تأکید کرد حکومت تمامی تلاش‌ها را به خاطر تأمین امنیت تظاهر کنندگان به خرج می‌دهد. محمد اشرف غنی، به تمامی نهادها و مقامات دولتی دستور داد تا از تمامی امکانات برای رسیدگی به مجروحان این انفجار استفاده کنند و زخمی‌ها را فورا به بیمارستان‌های مجهز انتقال و تحت مداوا قرار دهند. همچنین صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در پیامی با ابراز تأسف از حادثه انفجار بین تظاهرکنندگان جنبش روشنایی تأکید کرد، مردم و دولت به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی کشور باید به این دشمنان پاسخ قاطع و قوی بدهند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان نیز با صدور پیامی ضمن ابراز تاسف از حادثه انفجار در بین معترضان در کابل و محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه، از نیروهای امنیتی کشورش خواست تا با تمامی توان در پیگیری عاملان این عمل هولناک تروریستی و تامین امنیت شهروندان تلاش کنند. در چنین شرایطی، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز اعلام کرد، انفجارهای کابل ربطی به ما ندارد، این دسیسه شوم به منظور ایجاد تفرقه میان ملت است. در مقابل، گروه داعش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه مسئولیت حمله انتحاری در چوک دهمزنگ کابل را به عهده گرفت.»

گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه هر روز شکست تازه‌ای را تجربه می‌کند و کارنامه آن در این دو کشور به زودی بسته می‌شود. منحنی طوفانی داعش در عراق و سوریه در حال افول است. اما اکنون طرح جدید حضور داعش در افغانستان در دستور کار قرار گرفته است و از حمایت برخی از دولت‌های عربی ضد ایران برخوردار است. داعش در افغانستان، یعنی انتقال از همسایگی عراق به همسایگی ایران در افغانستان که مأموریت اجرای طرح جنگ جدید یعنی جنگ مذهبی در این کشور را دارد. هشدار خطرناک اینست که دولت‌های افغانستان و ایران باید به سرعت در اضمحلال آن اقدام کنند، اگر چه همچنان مواضع همسایه دو کشور ایران و افغانستان یعنی پاکستان چندان روشن نیست و خطر امتداد چنین فاجعه‌ای را مضاعف می‌سازد.

 ابوالقاسم قاسم زاده، برگرفته از روزنامه کیهان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۶
mohammad razavi

داعش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی