در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
يكشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۲۵ ق.ظ

انواع چشم ها

مقدمه:  چشم جانوران با شرایطی که در آن زندگی می کنند، هماهنگ است. بعضی از جانوران، شب ها بسیار خوب می بینند، بعضی دیگر هم بینایی بسیار ضعیفی دارند. گروهی دیگر هم اصلا رنگی نمی بینند. عمل دیدن، با همکاری چشم ومغز اتفاق می افتد. بخش مهمی از اسرار بینایی، مربوط به مغز هر جاندار است، اما به هرحال، چشم ها هم نقش مهمی در بینایی دارند. در این مطلب با چشم های جانوران و تفاوت های آنها آشنا می شویم.

هزار تصویر به جای یک تصویر

چشم یک حشره، از هزاران چشم کوچک و ساده درست شده است تصویری که حشره می بیند ترکیبی از هزاران تصویر است. به همین دلیل چشم حشرات « چشم مرکب» نامیده اند. حشرات با چشم های متفاوت خود به خوبی ریزه کاری های محیط اطراف و حرکت موجودات دیگر را می بینند. هرچه تعداد چشم های کوچک یک حشره بیشتر باشد، بینایی بهتری پیدا می کند. مثلا در هر چشم سنجاقک حدود 30 هزار چشم ساده و جود دارد. سنجاقک آنقدر بینایی خوبی دارد که می تواند حشرات در حال پرواز را هم شکار کند!

چشم های برای شکار، چشم های برای فرار!

اینکه چشم یک جانورکجای بدنش باشد به نوع زندگی اش بستگی دارد. اگر جانور، شکارچی باشد چشم هایش جلوی سرش قرار دارد. این طوری او شکارش را بهتر می بیند و دقیق تر دنبال می کند.

گاهی جانور باید همیشه اطراف را زیر نظر داشته باشد که از حمله جانوران دیگر در امان باشد وبه موقع فرار کند. بهتراست این نوع جانور چشم های در دو طرف سرش داشته باشد. برای این نمونه، به خرگوش توجه کنید.

بعضی جانوران می توانند چشم های شان را به صورت جداگانه، به اطراف بچرخانند. آفتاب پرست از این نوع چشم ها دارد. این جانور می تواند با چشم های جداگانه اش،همزمان دوجهت مخالف را بیبیند!

دیدن در تاریکی

چشم برخی جانوران مخصوص دیدن در تاریکی شب است. جانوران شب گرد، معمولا چشم های درشتی دارند. بزرگترین چشم به نسبت جمجمه، مربوط به نوعی میمون آسیایی به نام« تارسی یر» است.

بزرگ ترین چشم دنیا

بزرگترین چشمی که تاکنون دانشمندان شناسایی کرده اند، چشم نوعی « اسکویید» کمیاب است که در اعماق دریا زندگی می کند. قطر چشم های این اسکویید حدود 28 سانتی متر یعنی بزرگ تر از یک بشقاب غذا خورری است.


 

چند چشمی

موجوداتی هم هستند که بیشتر از دوچشم دارند. مثلا عنکبوت ها ممکن است تا 8 چشم داشته باشند. دو چشم بزرگ جلوی سر عنکبوت برای دیدن شکار است و چشم های دیگرش برای دیدن حرکت موجودات دیگر در اطراف. بعضی مارمولک ها هم سه چشم دارند. ستاره ای دریایی روی هر بازویش یک چشم دارد. ملخ ها دو چشم مرکب در دو طرف سر خود دارند. به اضافه ی یک چشم در پیشانی و دو چشم هم پشت شاخک ها. مغز ملخ ها تمام این تصاویر را می گیرد و باهم ترکیب می کند. ما هنوز نمی دانیم که ملخ ها چه تصویرهای می بینند! نوعی جانور نرم تن بنام« اسکالوپ» که ته دریا زندگی می کند، بین 50 تا 100 چشم دارد.

نور کدام طرف است؟

برخی جانوران چشم های دارند که فقط با آنها می توانند روشنایی را از تاریکی تشخیص دهند. مثلا کرم خاکی صد ها حس گر نور در سر و دم خود دارد تا با آنها بفهمد کجا نور وجود دارد و کجا تاریک است. این تشخیص برای کرم ها بسیار مهم است، چون جاهای تاریک و خنک برای زندگی آنها مناسب است.

چشم روی پایه!

چشم بعضی جانوران مانند خرچنگ روی پایه قرار دارد. پایه های چشم خرچنگ به او کمک می کنند یواشکی از پشت سنگ ها، اطرافش را زیر نظر داشته باشد و منتظر شکارش بماند.

منبع: مجله رشد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۷
mohammad razavi

بینایی

نور

چشم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی