در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات

۱۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰۱:۴۱ ب.ظ

نوروز و ملا ممد جان

پیشا پیش جشن نوروز مبارک باد

این متن زیبا را باهم‌ بخوانیم ماجرای دل دادگی ملامحمدجان: اکنون که ایام نوروز و فصل لاله‌های سرخ مزارشریف است، گفتم خالی از فایده نیست که ماجرای دلدادگی ملامحمدجان را نیز با هم مرور کنیم. این ماجرا، از جمله داستان‌های فولکلوری یا عامیانه افغانستان است که به قرن دهم هجری بر می‌گردد. باورهای فولکلور، شاید مستند و مستدل نباشند اما از چنان جایگاهی در بین ملت‌ها برخوردارند که به فرهنگ مردم تبدیل می‌شوند. داستان ملامحمدجان نیز به فرهنگ فولکلوری افغانستان تبدیل شده و کمتر کسی است که ترانه و آهنگ محلی «ملاممدجان» را نشنیده باشد. این آهنگ نه تنها برای مردم افغانستان شناخته شده است بلکه برای مردم سایر کشورهای منطقه چون ایران و تاجیکستان هم بیگانه نیست. داستان ما از اینجا شروع می‌شود که حدود پنج قرن پیش، شخصی به اسم «محمد» در بلخ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۴۱
mohammad razavi
چهارشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۳۵ ق.ظ

#داستان_کوتاه_پندآموز

#داستان_کوتاه_پندآموز

درعلفزاری سه گاو بزرگ که یکی سیاه و دیگری سفید و سومی سرخ بود با هم درکمال اتحاد می‌ چریدند و زندگی میکردند.
درآن علفزار شیری وجود داشت که قدرت حمله به آن سه گاو نر بزرگ را نداشت، تا اینکه نقشه ی ایجاد تفرقه بین آنها را کشید.
نخست به گاو سیاه و سرخ گفت: کسی نمی تواند از حال ما در این علفزار خرم مطلع شود مگر از ناحیهٔ گاو سفید زیرا سفیدی رنگ او از دور پیداست ولی رنگ من مانند رنگ شما تیره و پنهان است، اگر بگذارید، به او حمله کنم و او را بخورم تا خطری متوجه ما نشود...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۸ ، ۰۸:۳۵
mohammad razavi
سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۳۷ ق.ظ

نتیجه تربیت کردن یک کودن!

یکی را از وزرا پسری کودن بود پیش یکی از دانشمندان فرستاد که مرین را تربیتی میکن مگر که عاقل شود. روزگاری تعلیم کردش و مؤثر نبود، پیش پدرش کس فرستاد که این عاقل نمیشود و مرا دیوانه کرد.

چون بود اصل گوهری قابل               تربیت را در او اثر باشد

هیچ صیقل نکو نخواهد کرد           آهنی را که بد گهر باشد

خر عیسی گرش به مکه برند        چون بیاید هنوز خر باشد

سعدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۸ ، ۰۸:۳۷
mohammad razavi
دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۱۵ ق.ظ

#داستان_زیبای_موش_و_شتر

#داستان_زیبای_موش_و_شتر                                                   ازمثنوی معنوی

موش کوچک مهار شتری را در دست گرفته به جلو می کشید و به خود می بالید که این منم که شتر را می کشم. شتر با چالاکی در پی او می رفت. در این اثنا شتر به اندیشه ی غرور آمیز موش پی برد. پیش خود گفت : «فعلا سرخوشی کن تا به موقعش تو را به خودت بشناسم و رسوا گردی.»

همین طور که می رفتند به جوی بزرگی رسیدند. موش که توان گذر از آن رودخانه را نداشت بر جای ایستاد و تکان نخورد.

شتر رو به موش کرد و گفت : «برای چه ایستاده ای ؟! مردانه گام بردار و به جلو برو. آخر تو پیشاهنگ و جلودار منی.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۸ ، ۰۸:۱۵
mohammad razavi
يكشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۴۲ ق.ظ

راز مثلها 3

!"نقل است ساربانی در آخر عمر خود،
شترش را صدا می‎زند و به دلیل اذیت و آزاری که بر شترش روا داشته از شتر حلالیت می طلبد. یکایک آزار و اذیت‎هایی که بر شتر بیچاره روا داشته را نام می‎برد.

از جمله؛ زدن شتر با تازیانه، آب ندادن، غدا ندادن، بار اضافه زدن و...

همه را بر می‎شمرد و می‎پرسد آیا با این وجود مرا حلال می‎کنی؟

شتر در جواب می‎گوید همه اینها را که گفتی حلال می‎کنم، اما یک‎بار با
من کاری کردی که هرگز نمی‎توانم از تو درگذرم و تو را ببخشم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۸ ، ۰۸:۴۲
mohammad razavi
شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۰۱:۱۸ ب.ظ

فاصله حق تا باطل

امیر مؤمنان علی (ع) روزی با مردم سخن می‌ گفت و درباره‌ی رشد اخلاقی آنان صحبت می‌کرد، تا اینکه فرمود: «مراقب باشید آنچه را مردم پشت سر افراد می‌گویند، نپذیرید ( از شنیدن غیبت، برحذر باشید) سخنان باطل فراوان است؛ ولی سخنان باطل از بین رفتنی است و آنچه می‌ ماند کردار انسان است. چرا که خدا شنوا و شاهد است، بدانید که بین حق و باطل، بیش از چهار انگشت، فاصله نیست. یکی از حاضران پرسید: چگونه بین حق و باطل، بیش از چهار انگشت فاصله نیست؟ امام علی (ع) انگشتان را کنار هم گذارد و بین گوش و چشم خود قرار داد، سپس فرمود: «الباطل ان تقول سمعت، والحق ان تقول رایت؛ باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن‌ست که بگویی دیدم» یعنی شنیدنی‌ ها را مثل دیدنی ‌ها که با چشم دیده‌ای، باور مکن و تا یقین نکردی، سخن این و آن را، درباره افراد نپذیر.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۸ ، ۱۳:۱۸
mohammad razavi
پنجشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۰۹:۵۱ ق.ظ

مشتعل عشق علی

 او یک مسیحی بود و مسیحی نیز باقی ماند اما یک عمر مثل پروانه دور شمع وجود امام علی علیه‌السلام گشت و سرانجام «علی‌گویان»، دنیا را ترک کرد. «جرج جرداق» مسیحی را می‌گویم که مشتعل عشق علی شد. همان نویسنده و اندیشمند لبنانی که در جوانی به دام جاذبه علی گرفتار گردید و تا آخر عمر نتوانست از آن فرار کند. وی اگرچه یک مسیحی شمرده می‌شد اما به قول خودش: "عاشق مرام و انسانیت علی(ع) بود." جرداق، همان کسی است که بارها آرزو کرد: "ای کاش روزگار به ما یک امام علی(ع) دیگر می‌داد." اما او به زودی متوجه شد که گیتی دیگر هرگز شخصیتی مثل علی علیه‌السلام را به جامعه انسانیت تحویل نخواهد داد. بنابراین، تصمیم گرفت که همان علی ۱۴ قرن پیش را برای بشریت معرفی کند. او درباره امام نوشت و نوشت که آثارش را تا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۹۸ ، ۰۹:۵۱
mohammad razavi
پنجشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۳۸ ق.ظ

#راز_مثلها 2


داستان ضرب المثل کوه به کوه نمی رسد، اما آدم به آدم میرسد.

کوه به کوه نمی رسد، اما آدم به آدم می رسد
در دامنه دو کوه بلند، دو آبادی بود که یکی «بالاکوه» و دیگری «پایین کوه» نام داشت؛ چشمه ای پر آب و خنک از دل کوه می جوشید و از آبادی بالاکوه می گذشت و به آبادی پایین کوه می رسید. این چشمه زمین های هر دو آبادی را سیراب می کرد. روزی ارباب بالا کوه به فکر افتاد که زمین های پایین کوه را صاحب شود.

پس به اهالی بالاکوه رو کرد و گفت: «چشمه آب در آبادی ماست، چرا باید آب را

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۹۸ ، ۰۸:۳۸
mohammad razavi
سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳ ب.ظ

در به در به دنبال خدا

در مسجد و در کعبه به دنبال خداییم
از حس خدا در دلمان دور و جداییم

هم مسجدو هم کعبه وهم قبله بهانه است...!!
دقت بکنی نور خدا داخل خانه است

در مسجد و در کعبه به دنبال چه هستی؟
اول تو ببین قلب کسی را نشکستی؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ اسفند ۹۸ ، ۱۲:۵۳
mohammad razavi
يكشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰۲:۴۵ ب.ظ

به مناسبت 13 رجب سالروز تولد امام علی,ع,

علی به مالک اشتر گفت: ‏«باید محبوب‌ترین کارها نزد تو اموری باشد که در جهت رعایت حق از همه کامل‌تر و از نظر عدالت شامل‌تر و از نظر رضایت عمومی مردم جامع‌تر باشد زیرا خشم توده مردم خشنودی خواص را بی‌اثر می‌سازد اما ناخشنودی خاصان با رضایت عامه مردم جبران پذیر است»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۴:۴۵
mohammad razavi