در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات

توپ طلای مودریچ؛ پایان یک دهه حکمرانی مسی-رونالدو

لوکا مودریچ تابستان با رئال مادرید قهرمان اروپا شد و به همراه تیم ملی به فینال جام جهانی رسید         منبع: بی بی سی فارسی

احتمالا کمتر کسی به یاد دارد کدام بازیکن قبل از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو توپ طلا گرفت. اما لوکا مودریچ، هافبک تیم ملی کرواسی و باشگاه رئال مادرید سرانجام پس از یک دهه توانست به حکومت دو فوق ستاره فوتبال جهان پایان دهد و برنده توپ طلا شود.

مودریچ ۳۳ ساله اولین بازیکن پس از کاکا، هافبک برزیلی باشگاه میلان در سال ۲۰۰۷ است که توانست توپ طلا را از دست مسی و رونالدو بگیرد؛ ستاره‌ای که تابستان با رئال مادرید قهرمان اروپا شد و به همراه تیم ملی به فینال جام جهانی رسید.

کریستیانو رونالدو در رتبه دوم ایستاد، اما شاید عجیب‌ترین نکته، حضور مسی در جایگاه پنجم رای‌گیری توپ طلا و پایین‌تر از آنتوان گریزمان و کیلان امباپه بود.

عملکرد درخشان مودریچ در جام جهانی موجب شد که او برنده توپ طلای بهترین بازیکن جام جهانی و مرد سال فوتبال فیفا شود.

به نظر می‌رسد که مودریچ هم از دوران طولانی حکومت مسی-رونالدو خسته شده است و احتمالا به همین دلیل جایزه‌اش را تقدیم به بازیکنانی کرد که در این مدت زیر سایه این دو بازیکن باقی ماندند: "شاید در گذشته بازیکنانی بودند که می‌توانستند برنده توپ طلا شوند، افرادی مانند: ژاوی، اینیستا و اشنایدر. ولی سرانجام مردم می‌توانند شاهد برنده شدن شخص دیگری باشند. این جایزه تقدیم به تمام بازیکنانی که احتمالا سزاوار دریافت آن بودند اما برنده نشدند. این سال خاصی برای من است. خیلی سخت است که الان با کلمات احساساتم را نشان دهم."

مودریچ همچنین رونالدو و مسی را "بازیکنانی خارق‌العاده" توصیف کرد و گفت: "برنده شدن من به این معناست که امسال کار بسیار خاصی در زمین انجام داده‌ام. برای همین فصل ۱۸-۲۰۱۷ فصل من است."

آدا هگربرگ، بازیکن ۲۳ ساله باشگاه لیون و تیم ملی نروژ، اولین زنی بود که توپ طلا گرفت. کیلان امباپه هم اولین برنده جایزه "کوپا" شد؛ جایزه‌ای که با انتخاب برنده‌های قبلی توپ طلا به بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال داده می‌شود.

رونالدو، گریزمان و امباپه در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند

توپ طلا چیست؟

توپ طلا، جایزه‌ای است که از سال ۱۹۵۶ از سوی مجله فرانسوی "فرانس فوتبال" اهدا می‌شود و اولین برنده آن استنلی متیوس، فوتبالیست انگلیسی بود.

این جایزه تا سال ۱۹۹۵ فقط به بازیکنان اروپایی داده می‌شد. از آن زمان تا سال ۲۰۰۷ تمام بازیکنانی که در یک باشگاه اروپایی بازی می‌کردند می‌توانستند برنده شوند. اما از سال ۲۰۰۷ تا کنون تمام بازیکنان فوتبال جهان می‌توانند این افتخار را تصاحب کنند.

تحریریه فرانس فوتبال ۳۰ نفر را به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه معرفی می‌کند و پس از آن خبرنگاران از سراسر دنیا (از هر کشور یک خبرنگار) برنده نهایی را انتخاب می‌کنند.

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ فرانس فوتبال و فیفا به طور مشترک این جایزه را اهدا می‌کردند اما سپس فیفا جدا شد و در سال ۲۰۱۶ جایزه خودش را داد.

برنده‌های توپ طلا: دوران حکومت مسی و رونالدو از سال ۲۰۰۸
سال ۲۰۰۷ کاکا کریستیانو رونالدو لیونل مسی
سال ۲۰۰۸ رونالدو مسی فرناندو تورس
سال ۲۰۰۹ مسی رونالدو ژاوی
سال ۲۰۱۰ مسی آندرس اینیستا ژاوی
سال ۲۰۱۱ مسی رونالدو ژاوی
سال ۲۰۱۲ مسی رونالدو اینیستا
سال ۲۰۱۳ رونالدو مسی فرانک ریبری
سال ۲۰۱۴ رونالدو مسی مانوئل نویر
سال ۲۰۱۵ مسی رونالدو نیمار
سال ۲۰۱۶ رونالدو مسی آنتوان گریزمان
سال ۲۰۱۷ رونالدو مسی نیمار
سال ۲۰۱۸ لوکا مودریچ رونالدو

گریزمان

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۴
mohammad razavi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی