در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵ ب.ظ

چرا می گویند به هزار و یک دلیل!؟!

کاربرد ضرب المثل:

 به افرادی گفته می‌شود که از فاجعه کار مطلع نیستند اما اصرار به گفتن آن دارند.

داستان:

در روزگار قدیم ساعت و رادیو و تلویزیون نبود که مردم هر وقت دلشان خواست بفهمند ساعت چند است. ماه رمضان که می شد، نبودن ساعت و رادیو و تلویزیون بیشتر معلوم می شد. به همین دلیل، ماه رمضان که می شد، توپ در می کردند. یعنی وقتی که اذان می رسید ، صدای توپ بلند می شد.

معمولاً روی یکی از تپه های دور و بر هر شهر یک توپ جنگی می گذاشتند و دو سه تا سرباز را مامور می کردند که وقت افطار و سحر، گلوله ای توی توپ بگذارند و شلیک کنند. گلوله ها فقط باروت داشتند و به جایی و کسی آسیب نمی رساندند. اما صدای انفجار آن ها آن قدر بلند بود که مردم می توانستند صدای توپ سحر و توپ افطار را بشنوند.

معروف است که

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۰۱ ، ۲۲:۰۵
mohammad razavi

تقریباً همه فرقه‌های اسلامی به مهدی موعود اعتقاد دارند اما با این تفاوت که دیدگاه‌ها درباره نَسَب و حیات امام فرق می‌کند. مثلاً شیعیان امامیه یا دوازده امامی معتقدند که امام مهدی فرزند امام حسن عسکری(ع) است و نَسَب آن حضرت به امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) می‌رسد. طبق این اعتقاد، مهدی موعود، همان امام دوازدهم است که اکنون حیات دارد. در یادداشت حاضر، اعتقاد سه تن از شاعران به مهدی موعود، مورد واکاوی قرار گرفته است تا مشخص شود که آنان به کدام مهدی باور داشته‌اند.

از خوشحال خان ختک شروع می‌کنیم. وی که چهار قرن پیش در شمال هند یا پاکستان فعلی زندگی می‌کرد، از شاعران درجه اول زبان پشتو است. اگر ما در خصوص هر سند زبان پشتو در قرن‌های گذشته تردید داشته باشیم، درباره اشعار خوشحال‌خان ختک که اکنون دیوان قطوری از او به یادگار مانده است، شک و تردیدی نداریم.

یکی از نکات برجسته در زندگی خوشحال‌خان ختک، اعتقاد به مهدی موعود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۱ ، ۱۲:۳۲
mohammad razavi