در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۳، ۰۸:۴۲ ق.ظ

قتل های هدفمند ناتو در افغانستان

احزاب مخالف دولت در آلمان خواهان تحقیق در مورد قتل‌های هدفمند ناتو در افغانستان شدند

نمایندگان مخالف دولت آلمان خواهان تحقیق در مورد گزارشی شده‌اند که نشان می‌دهد ارتش و سازمان اطلاعات خارجی این کشور در "قتل هدفمند" شماری از افراد وابسته به گروه طالبان با ناتو همکاری کرده‌اند.

مجله آلمانی اشپیگل در شماره روز یکشنبه ۲۸ دسامبر خود گزارش داده بود که بر مبنای مدارک سری ناتو، آلمان از جمله کشورهایی بوده که نام‌ شماری از شبه نظامیان طالب را به فهرست افرادی اضافه کرده‌اند که باید هدف قرار می‌گرفتند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، یان ون آکن، نماینده چپ‌گرای مجلس آلمان، خواهان "تحقیقی جامع" در این مورد شده که آیا اطلاعاتی که ارتش و سازمان اطلاعات خارجی این کشور در اختیار داشته‌اند، در کشتن افرادی خاص آن هم بدون محاکمه، استفاده شده یا نه؟

اگنیسکا بروگر، دیگر نماینده مجلس و از اعضای حزب سبزهای آلمان هم گفته که "این مساله که آیا ارتش و سازمان اطلاعات خارجی آلمان در کشتار هدفمند افراد، به عنوان بخشی از عملیات آیساف شرکت داشته‌اند یا نه، باید بسیار زود مشخص شود."

سرهنگ مارکوس بک، سخنگوی ارتش آلمان استفاده از اطلاعات نیروهای این کشور در تهیه فهرست مذکور را تایید کرده اما گفته است که آلمان تنها خواهان بازداشت شدن افرادی بوده که نام آنها را به این فهرست اضافه کرده است.

آقای بک به آسوشیتد پرس گفته است: "در هر عملیات نظامی که مسئولیت آن با نیروهای آلمانی بوده، هدف تنها بازداشت افراد مورد نظر بوده است."

پیشتر روزنامه آلمانی بیلد نیز از قول یکی از فرماندهان نیروهای آلمانی مستقر در افغانستان نوشته بود که این فرمانده خواهان بازداشت و یا "خنثی شدن" یکی از شبه نظامیانی شده که نامش در این فهرست آمده است.

آقای بک در واکنش به این نقل قول گفته است که تعریف رایج ناتو از اصطلاح خنثی شدن، کشتن هدف نیست بلکه این اصطلاح به معنای "غیر فعال شدن یا غیر قابل استفاده شدن هدف برای یک دوره موقت" است.

آسوشیتد پرس نوشته است که یک مقام امنیتی آلمان نیز تایید کرده که سازمان اطلاعات خارجی این کشور اطلاعاتی را در ارتباط با افغانستان، در اختیار "سازمان‌های اطلاعاتی دوست" گذاشته اما با این شرط که از این اطلاعات برای شکنجه افراد، توجیه صدور حکم اعدام و روند معمول بررسی‌های قضایی استفاده نشود.

'فهرست بلندبالا'

نیروهای ناتو روز یکشنبه رسما به سیزده سال عملیات رزمی خود در افغانستان پایان دادند

مجله اشپیگل در گزارشی با نام "فهرست اوباما: تاریخچه مشکوک قتل‌های هدفمند در افغانستان" ادعا کرده است که به اسناد محرمانه سازمان ناتو دست یافته که نشان می‌دهد نیروهای آمریکایی، بریتانیایی و متحدان آنها در گزینش اهدافی برای کشتن، دست‌ودل‌بازی زیادی داشته‌اند.

این مجله می‌گوید بر بنیاد این اسناد که برخی از آنها در میان مدارکی است که ادوارد سنودن، پیمان‌کار سابق اداره امنیت ملی آمریکا افشا کرده است، ناتو در افغانستان تنها اعضای طالبان را هدف قرار نمی‌داده بلکه نام افراد دیگری از جمله قاچاقچیان مواد مخدر نیز در این فهرست دیده می‌شود.

به نوشته این مجله ، مدارک جدید نشان می‌دهد که ناتو حتی در برخی موارد سربازانی را که متهم به دست داشتن در حملات علیه نیروهای ناتو بوده‌ و یا قصد پیوستن به طالبان را داشته‌اند نیز وارد این فهرست کرده است تا کشته شوند.

اشپیگل نوشته است که شماری از افراد نیز تنها برای جمع‌آوری اطلاعات لازم در مورد شان به این فهرست افزوده می‌شدند، از جمله عطا محمد نور، والی قدرتمند ولایت بلخ در شمال افغانستان که در سال ۲۰۱۰ اسمش وارد این فهرست شده است.

این مجله نوشته است مدارک به دست آمده نشان می‌دهد که نام افرادی در پاکستان نیز در فهرست قتل‌های هدفمند ناتو دیده می‌شود.

گزارش مجله اشپیگل در همان روزی منتشر شده است که نیروهای ناتو، پس از سیزده سال حضور در افغانستان، به عملیات رزمی خود در این کشور رسما پایان دادند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۰
mohammad razavi

قتل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی