در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۰۲:۲۴ ب.ظ

متن کد جزای افغانستان به صورت ورد (3)

متن کدجزا قسمت3

استخدام طفل در کار های فزیکی، ثقیل، مضر صحت و زیر زمینی

مادۀ 613:

شخصی که طفل را در کار های فزیکی، ثقیل، مضر صحت، زیر زمینی، شبانه یا اضافه کاری استخدام نماید یا طفل را بمنظور کار به مسافرت مجبور سازد به جزای نقدی از
ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

منع مکلفیت طفل به ادای شهادت

مادۀ 614:

شخصی که طفل را به ادای شهادت یا اقرار مجبور سازد، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

عدم تسلیمی طفل به سرپرست قانونی وی

مادۀ 615:

(1) شخصی که متکفل طفلی بوده و بعد از مطالبه شخص دیگری که به اساس قرار یا حکم محکمه حضانت یا حفاظت طفل به او انتـقال یافته، طفل را به وی تسلیم نکند،‌ به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.گر چه شخص متکفل یکی از والدین یا جدین طفل باشد.

(2) هرگاه یکی از والدین یا جدین اولاد صغیر یا نواسه خود را خود او یا توسط دیگری از شخصی که به حکم محکمه حضانت یا حفاظت طفل به او سپرده شده، بگیرد به جزای مندرج فقرۀ (1) این ماده محکوم می گردد،‌ گر چه بدون حیله و اکراه باشد.

به خطر مواجه نمودن طفل

مادۀ 616:

(1) شخصی که خود وی یا توسط شخص دیگری حیات طفل را  به خطر مواجه گرداند، به حبس متوسط تا دوسال یا جزای نقدی از شصت هزار، تا یک صد و بیست هزار افغانی،  محکوم می گردد.

(2) شخصی که طفل را به گدایی مجبور سازد در غیر از احوال فصل قاچاق انسان مندرج این قانون، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

(3) هرگاه اعمال مندرج فقر ه های (1 و2) این ماده توسط ممثل قانونی طفل ارتکاب گردد، به حد اکثر مجازات مندرج این ماده، محکوم می گردد.

محروم ساختن طفل از تغذیه

مادۀ 617:

شخصی که طفل را از تغذیه یا پرستاری که مقتضی حالت وی است عمداً محروم سازد و در نتیجه حیات طفل به خطر مواجه گردد، به حبس متوسط تا دوسال، محکوم می گردد.

اجبار، تحریک یا تشویق به فسق و فجور

مادۀ 618:

(1)  شخصی که طفل را به فجور یا اتخاذ فسق بحیث حرفه تحریک، تشویق یا مجبور نماید و یا در این مورد تسهیلاتی برای وی فراهم سازد، به حبس متوسط که از سه سال کمتر نباشد، محکوم می گردد.

(2) هرگاه مرتکب از جملۀ اقارب مجنی علیه تا درجۀ سوم باشد و یا از اجرای عمل خود قصد بدست آوردن منفعت را داشته باشد، به حبس طویل که از ده سال بیشتر نباشد، محکوم
می گردد.

فصل دوازدهم

هتک حرمت مسکن و مجازات آن

هتک حرمت مسکن

مادۀ 619:

ارتکاب یکی از اعمال ذیل جرم هتک حرمت مسکن دانسته شده، مرتکب به حبس قصیر، محکوم می گردد:

1- داخل شدن به محل مسکون یا آماده سکونت و یا به یکی از ملحقات آن به صورت غیر قانونی یا بدون رضایت ساکن آن.

2- پنهان شدن در یکی از محلات مندرج جزء 1 این ماده.

3- داخل شدن به یکی از محلات مندرج جزء 1 این ماده به شکل قانونی و باقی ماندن در آن بدون رضایت ساکن حق.

هتک حرمت مسکن بمنظور منع حیازت مالک یا متصرف

مادۀ 620:

هرگاه جرم هتک حرمت مسکن مندرج مادۀ 619 این قانون بمنظور منع حیازت مالک یا متصرف یا ساکن با استفاده از زور  صورت گرفته باشد، مرتکب به حبس متوسط تا دو سال، محکوم می‌گردد.

سایر حالات هتک حرمت مسکن

مادۀ 621:

(1) هرگاه جرم مندرج مادۀ 619 این قانون در محل مختص خاص به حفظ مال و در عقار غیر از آنچه در این فصل ذکر شده ارتکاب گردد،‌ مرتکب به حبس قصیر شش ماه یا جزای نقدی سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده توسط دو نفر که یکی از آن سلاح ظاهری یا پنهان حمل نموده باشد یا بیش از دو نفر ارتکاب یابد، مرتکبین به حبس متوسط تا دو سال، محکوم
می گردند.

حالات مشدده هتک حرمت مسکن

مادۀ 622:

ارتکاب جرم هتک حرمت مسکن در یکی از حالات ذیل مشدده شناخته شده مرتکب، به حد اکثر حبس متوسط، محکوم می گردد:

1- بین غروب و طلوع آفتاب.

2- باشکستاندن قفل یا بالا شدن از دیوار.

3- توسط شخص مسلح یا توسط دو نفر یا بیشتر از آن.

4- توسط مؤظف خدمات عامه یا شخصی که خود را به صفت کاذب متصف سازد.

5- بمنظور ارتکاب جرم دیگری.

6- توام با ارعاب و تهدید.

فصل سیزدهم

تهدید و مجازات آن

تهــــــــــدید

مادۀ 623:

(1) شخصی که  دیگری را به ارتکاب جنایت علیه نفس یا مال خود او یا علیه نفس یا مال غیر کتباً تهدید نماید یا تهدید به استناد امور مخل شرف یا افشای آن باشد، ‌به حبس طویل،  محکوم می گردد. مشروط بر این که تهدید توأم با مطالبه یک شی یا اجرای یک فعل یا  امتناع از آن باشد.

(2) هرگاه تهدید توسط مکتوب خالی از اسم مرسل باشد یا صدور آن منسوب به یک جمعیت سری موجود یا موهوم باشد، مرتکب به عین جزای مندرج فقرۀ (1) این ماده، محکوم می گردد.

سایر حالات جرم تهدید

مادۀ 624:

(1) شخصی که دیگری را به ارتکاب جنایت علیه نفس یا مال خود او یا علیه نفس یا مال غیر یا به استناد امور مخل شرف یا حیثیت یا افشای آن در غیر از حالات مندرج مادۀ 623 این قانون تهدید نماید ، به حبس قصیر،  محکوم می گردد.

(2) شخصی که دیگری را به قول یا فعل خود یا توسط شخص دیگری در غیر از حالات مندرج فقرۀ (1) این ماده ومادۀ 623 این قانون تهدید نماید، ‌به جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

تهدید علیه مؤظف خدمات عامه

مادۀ 625:

(1) شخصی که مؤظف خدمات عامه را  به سبب اجرای وظیفه ، تهدید نماید به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) در صورتی که مؤظف خدمات عامۀ مندرج فقرۀ (1) این ماده از جمله مؤظفین عدلی و قضایی باشد، یا تهدید شونده مجنی علیه یا شاهد قضیه جزایی باشد، مرتکب مطابق احکام مندرج فصل ممانعت از تطبیق عدالت این قانون، مجازات می گردد.

تعقیب عدلی متهم جرم تهدید

مادۀ 626:

در تمام حالات مندرج این فصل، تعقیب عدلی مرتکب منوط بر آن  است که تهدید از نگاه عرف قابل قبول و عملی باشد.

فصل چهاردهم

افشای اسرار و مجازات آن

افشای اسرار

مادۀ 627:

شخصی که به حکم وظیفه، کسب، پیشه، صنعت، فن و یا به لحاظ طبیعت کار خود به سری از اسرار، علم حاصل نماید و آن را در غیر از حالات مصرحۀ قانونی افشاء‌ نماید، یا آن را به منفعت خود یا شخص دیگری استعمال کند، مرتکب جرم افشای اسرار  شناخته شده، به حبس  قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می‌گردد.

افشای اسرار فامیلی

مادۀ 628:

شخصی که با استفاده از وسایل علنی  اسرار فامیلی دیگری را به غیر از حالات مندرج مادۀ 866 این قانون، افشاء کند، گر چه حقیقت داشته باشد، به  جزای نقدی از ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می­گردد.

شنود وافشای اسرار غیر حرفه یی

مادۀ 629:

(1) شخصی که به مکالمۀ مخابراتی دیگری بدون اجازه گوش دهد یا آن را ثبت نماید، به جزای نقدی ده هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) شخصی که اسراری را که توسط تیلفون یا ایمیل یا فکس یا مکتوب ارسالی یا به هر طریق دیگری به آن آگاهی حاصل کرده است به قصد وارد نمودن ضرر به دیگری افشاء کند، به جزای نقدی از ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می­گردد.

عدم تعقیب عدلی افشاء کنندۀ اسرار

مادۀ 630:

هرگاه هدف از افشای سر، اطلاع دادن از جنایت یا جنحه و یا جلوگیری از ارتکاب آن بوده یا صاحب سر به افشای آن اجازه داده یا این که هدف از آن تأمین منافع عامه باشد، مرتکب تحت تعقیب عدلی قرار نمی­گیرد.

تعقیب عدلی منوط به شکایت متضرر

مادۀ 631:

تعقیب عدلی مرتکبین جرایم مندرج  این فصل، منوط به شکایت متضرر، می باشد.

فصل پانزدهم

امتناع از معاونت و مجازات آن

امتناع از معاونت بدون عذر معقول

مادۀ 632:

شخصی که هنگام وقوع حریق ‌یا حادثۀ بزرگ دیگری با وجود تقاضای مؤظف خدمات عامه بدون عذر معقول از معاونت امتناع ورزد، به حبس قصیر یا جزای نقدی  از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

عدم ایفای وجیبه

مادۀ 633:

(1) شخصی که به حکم قانون یا موافقه به محافظت شخصی که به سبب صغر یا کبر سن یا حالت صحی یا روانی و یا عقلی عاجز باشد، مکلف شناخته شود، ‌بدون عذر معقول از ادای وجیبۀ خود امتناع یا اهـمال ورزد، به حد اکثر حبس قصیر، محکوم می گردد.

(2) هرگاه  امتناع  یا اهمال شخص مندرج فقرۀ (1) این ماده منجر به وقوع جرم دیگری گردد، مرتکب علاوه بر جزای حبس قصیر به جزای جرم ارتکابی، نیز محکوم می گردد.

فصل شانزدهم

جرایم مربوط به معروض ساختن ضعفا به خطر و امتناع از پرداخت نفقه

به خطر مواجه ساختن حیات شخص عاجز

مادۀ 634:

(1) اشخاص آتی، به حبس متوسط تا دو سال یا جزای نقدی از شصت هزار تا یکصد و بیست هزار افغانی، محکوم می گردند:

1- شخصی که حیات  دیگری  را که به سبب حالت صحی روانی یا عقلی از حمایت خود عاجز باشد به خطر مواجه گرداند.

2- شخصی که از تغذیه یا پرستاری شخص مندرج جزء 1 این ماده که مقتضی حالت او است عمداً امتناع ورزد و در نتیجه حیات او به خطر مواجه گردد.

(2) هرگاه از اثر اعمال مندرج فقرۀ (1) این ماده به تمامیت جسمی یا معنوی یا حیات شخص صدمه وارد شود، مرتکب به مجازات جرم مرتکبه محکوم می‌گردد.

امتناع از تأدیۀ نفقه   

مادۀ 635:

(1) شخصی که به ادای نفقه زوجه یا یکی از اصول یا فروع خود یا دیگری، یا به ادای اجرت حضانت یا رضاعت یا سکونت محکوم و ‌تا مدت یکماه بعد از ابلاغ حکم با وجود قدرت به ادای آن از تأدیه امتناع ورزد،‌ به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) رسیدگی به دعوای جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده منوط به شکایت شاکی می باشد.

(3) در حالت مندرج فقرۀ (1) این ماده، دعوی به اثر انصراف صاحب مصلحت و شکایت یا به ادای چیزی که به ذمه شخص طرف شکایت باقی مانده منقضی می گردد و اگر انصراف یا اداء بعد از صدور حکم در دعوی صورت بگیرد، تطبیق جزا متوقف می گردد.

 


 

باب هشتم

جرایم علیه عفت واخلاق عمومی

فصل اول

تجاوز جنسی و مجازات آن

تجاوز جنسی

مادۀ 636:

(1)  شخصی که  با جبر یا سایر وسایل ارعاب آمیز یا تهدید یا با استفاده از ناتوانی جسمی یا روانی مجنی علیه یا ناتوانی ابراز رضایت مجنی علیه اعم از زن یا مرد یا خورانیدن دوای
بیهوش کننده یا سایر وسایل زایل کنندۀ عقل به و
ی، عمل مقاربت جنسی را انجام دهد یا اعضای بدن یا اشیایی دیگر را در قبل یا دبر وی داخل نماید،  مرتکب تجاوز جنسی شناخته می شود.

(2) هرگاه در جرم تجاوز جنسی شرایط تطبیق جزای حد موجود نگردد یا به علت شبهه و یا یکی از اسباب دیگر حد ساقط گردد، مرتکب مطابق احکام این فصل، مجازات می گردد.

مجازات تجاوز جنسی

مادۀ 637:

مرتکب جرم تجاوز جنسی به حبس طویل، محکوم می‌گردد.

عدم اعتبار رضایت طفل

مادۀ 638:

هرگاه مردی با شخص زیر سن قانونی مقاربت جنسی را انجام دهد، عمل وی تجاوز جنسی شناخته شده و رضایت مجنی علیه قابل اعتبار نمی باشد.

حالات مشدده درجرم تجاوز جنسی

مادۀ 639:

 (1) ارتکاب جرم تجاوز جنسی در حالات ذیل مشدده شناخته شده، مرتکب به مجازات حبس دوام درجه2، محکوم می‌گردد:

1- مجنی علیه طفل باشد.

2- مرتکب، با ارتکاب عمل جنسی باعث اسقاط جنین شده باشد.

3- مرتکب به نحوی بالای مجنی علیه نفوذ و اختیار داشته باشد.

4- مجنی علیه به اثر عمل تجاوز جنسی حامله شده باشد.

5- عمل تجاوز جنسی سبب ایجاد مجروحیت یا صدمه شدید روحی به مجنی علیه گردیده باشد.

6- عمل تجاوز جنسی منجر به امراض مقاربت جنسی گردیده باشد.

7- مجنی علیه از جمله محارم دایمی یا مؤقتی متجاوز باشد.

(2) هرگاه در نتیجۀ تجاوز جنسی  مجنی علیه فوت نماید، مرتکب به اعدام، محکوم میگردد.

تجاوز به عفت و ناموس زن

مادۀ 640:

(1) شخصی که مرتکب تجاوز به عفت و ناموس زن گردد، ولی تجاوز وی منجر به دخول در قُبل یا دُبر نگردد بلکه منجر به تفخیذ، مساحقه یا تماس جنسی گردد، به حبس طویل تا هفت سال، محکوم می گردد.

(2) امر اجرای معاینات عدلی طبی پردۀ بکارت بدون رضایت زن یا حکم محکمه ای ذیصلاح ممنوع بوده، مرتکب به حبس قصیر، محکوم می گردد.

(3) هرگاه عمل مندرج فقرۀ (2) این ماده با استفاده از زور، تهدید یا ارعاب انجام داده شود، مرتکب به حبس متوسط، محکوم می گردد.

تجاوز جنسی به شکل گروهی

مادۀ 641:

هرگاه تجاوز جنسی بالای مجنی علیه توسط بیش از یک نفر ارتکاب یابد، هریک از مرتکبین با رعایت احکام مندرج اجزای  4 و 5 مادۀ 170 این قانون حسب احوال به اعدام یا حبس دوام درجه1 محکوم می­گردند.

عدم تعقیب عدلی مجنی علیه تجاوز جنسی

مادۀ 642:

در احوال مندرج مادۀ 637، فقرۀ (1) مادۀ 639، مواد ۶40 و 641 این قانون، مجنی علیه مورد تعقیب عدلی، قرار نمی گیرد.

فصل دوم

زنا و مجازات آن

زنــــــــــــــا

مادۀ 643:

(1) زنا عبارت از مقاربت جنسی زن و مردی است که بین آنها رابطه زوجیت موجود نباشد.

(۲) هرگاه در  جرم زنا شرایط تطبیق جزای حد موجود نگردد یا به علت شبهه و یا یکی از اسباب دیگر، حد زنا ساقط گردد، شخص تعزیراً مطابق احکام این فصل، مجازات می‌گردد.

مجازات مرتکب در حالت سقوط حد زنا

مادۀ 644:

(1) در حالت زنای تعزیری، شخص قرار ذیل مجازات می گردد:

1- در صورتی که متاهل باشد به حبس متوسط بیش از دو سال.

2- در صورتی که متاهل نباشد، به حبس متوسط تا دو سال.

(2) هرگاه اشخاص مندرج اجزای 1 و2 فقرۀ (1)  این ماده از جملۀ محرمات دایمی یا مؤقتی یا مربی، معلم ‌یا آمر یکدیگر بوده یابه نحوی از انحا بالای یکدیگر نفوذ و اختیار داشته باشند، به حبس طویل تا هفت سال، محکوم می­گردند.

مساحقه یا تفخیذ

مادۀ 645:

 شخصی که با دیگری مرتکب عمل مساحقه یا تفخیذ گردد، هریک از مرتکبین به حبس قصیر، محکوم می گردند.

فصل سوم

لواط و مجازات آن

جرم لواط

مادۀ 646:

 (1) شخصی که با زن یا با مرد دیگری  لواطت نماید، مطابق احکام این فصل مجازات می گردد.

(2) به مقصد این ماده، لواط با دخول اندام تناسلی مرد در دُبُر زن یا مرد دیگری به هر اندازه ای که باشد محقق می شود.

مجازات لواط

مادۀ 647:

مرتکبین جرم  لواط، به حبس متوسط تا دوسال، محکوم می گردند.

حالات مشدده در جرم لواط

مادۀ 648:

ارتکاب فعل لواط در حالات ذیل  مشدده شناخته شده مرتکب به حبس متوسط بیش از دوسال، محکوم می­گردد:

1- در صورتی که مرتکب جرم لواط از جمله محارم دایمی یا مؤقتی باشد.

2-  در صورتی که مرتکب مربی یا معلم یا ‌آمر بوده یا به نحوی از انحا بالای مفعول نفوذ و اختیار داشته باشد.

3-  در صورتی که یکی از مرتکبین به سبب کتمان مرض در نتیجه ارتکاب جرم لواط به امراض مقاربت جنسی مبتلا شده باشد.

تفخیذ

مادۀ 649:

هرگاه مردی با مرد دیگری مرتکب عمـل تفخیـذ گردند، به حبس قصیر محکوم می گردند.

فصل چهارم

قوادی و مجازات آن

قوادی

مادۀ 650:

(1) قوادی عبارت از به هم رساندن دو یا چند نفر برای ارتکاب فعل زنا یا لواط از طریق وساطت یا فراهم نمودن مکان به این منظور می باشد.

در جرم قوادی، تکرار عمل شرط نیست.

(2) مرتکب جرم قوادی مطابق احکام این فصل، مجازات می گردد.

مجازات قوادی

مادۀ 651:

شخصی که مرتکب جرم قوادی گردد، به حبس متوسط تا دوسال، محکوم می گردد.

حالات مشدده جرم قوادی

مادۀ 652:

هرگاه مجنی علیه طفل باشد مرتکب مطابق احکام فصل تجاوز جنسی مندرج این باب مجازات،
می گردد.

فصل پنجم

سوق دادن طفل به انحرافات اخلاقی

بچه بازی

مادۀ 6۵۳:

شخصی که طفل مذکر یا مخنث را بمنظور لذت بردن جنسی یا رقصانیدن در محفل عام یا خصوصی نگهداری نماید، یا یکی از اعـمال مندرج این فصل را انجام دهد، مرتکب جرم بچه بازی شناخته شده مطابق احکام این فصل، مجازات می گردد.

مجازات نگهداری طفل بمنظور رقصانیدن

مادۀ 6۵۴:

شخصی که طفل مذکر یا مخنث را بمنظور لذت بردن جنسی یا رقصانیدن، نگهداری نماید، به حبس متوسط تا سه سال، محکوم می­گردد.

مجازات نگهداری طفل بمنظور آموزش رقص

مادۀ 6۵۵:

شخصی که طفل مذکر یا مخنث را بمنظور  بچه بازی آموزش رقص دهد، به حبس متوسط تا دوسال، محکوم می گردد.

رقصانیدن طفل

مادۀ 6۵۶:

(1) شخصی که  طفل مذکر یا مخنث را به قصد استثمار در محافل عام یا خصوصی برقصاند، به حبس متوسط بیش از سه سال، محکوم می­گردد.

(۲) متکرر جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده، به حد اکثر حبس متوسط،  محکوم می گردد.

برگزاری محفل بچه بازی

مادۀ 6۵۷:

شخصی که محفلی را بمنظور بچه بازی برگزار نماید یا آگاهانه زمینه را برای ارتکاب این عمل فراهم سازد،  به حبس قصیر سه ماه  و در صورت تکرار به حد اکثر حبس قصیر، محکوم می­گردد.

شرکت در محفل بچه بازی

مادۀ 6۵۸:

(1) شخصی که آگاهانه در محفلی که بمنظور بچه بازی اختصاص یافته باشد، اشتراک نماید، به جزای نقدی از پنج هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) هرگاه شخصی جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده را به صورت متکرر مرتکب گردد، به حبس قصیر محکوم می گردد.

مجازات اعتیاد اجباری

مادۀ 6۵۹:

هرگاه ارتکاب جرایم مندرج این فصل منجر به اعتیاد طفل به مواد مخدر یا مسکر شده باشد، مرتکب علاوه بر مجازات جرم مرتکبه، به مجازات جرم اعتیاد اجباری مندرج این قانون، نیز محکوم می گردد.

ارتکاب جرم بچه بازی توسط منسوب نیروهای نظامی

مادۀ 6۶۰:

هرگاه جرایم مندرج این فصل، توسط منسوب نیرو های نظامی ارتکاب یابد، مرتکب به حبس متوسط، محکوم می گردد.

عدم جلوگیری از ارتکاب جرم

مادۀ 6۶۱:

هرگاه منسوب نیرو های نظامی که از ارتکاب جرم بچه بازی توسط اشخاص تحت امر خود آگاهی داشته باشد، از ارتکاب آن قصداً جلوگیری ننماید یا اقدامات لازم را، در حدود صلاحیت خود، برای جلوگیری از ارتکاب آن انجام ندهد، به حد اکثر مجازات حبس قصیر، محکوم می گردد.

خرید یا فروش طفل بمنظور بچه بازی

مادۀ 6۶۲:

هرگاه شخصی طفل را بمنظور ارتکاب یکی از جرایم مندرج این فصل به فروش برساند یا خریداری کند، به مجازات مندرج فصل قاچاق انسان، محکوم می گردد.

تجاوز جنسی بر طفل

مادۀ 6۶۳:

(1) هرگاه ارتکاب جرایم مندرج این فصل منجر به تجاوز جنسی بر طفل گردد، مرتکب علاوه بر مجازات مندرج مادۀ 639  این قانون، به مجازات جرم بچه بازی، نیز محکوم می گردد.

(2) هرگاه بچه بازی منجر به تفخیذ یا مساحقه گردد، مرتکب به حداکثر حبس متوسط محکوم می گردد.

آزار و اذیت جنسی

مادۀ 6۶۴:

هرگاه بچه بازی منجر به آزار و اذیت جنسی طفل غیر از تفخیذ یا مساحقه  گردد، مرتکب علاوه بر مجازات جرم بچه بازی، به مجازات جرم مرتکبه،  نیز محکوم می گردد.

ضبط وثبت هویت مجنی علیه

مادۀ 6۶۵:

(1) هرگاه شخصی هویت، تصویر، فلم یا حالت مجنی علیه جرایم مندرج این فصل را ضبط یا ثبت نماید، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

(2) هرگاه شخصی هویت، تصویر، فلم یا حالت مجنی علیه جرایم مندرج این فصل را نشر یا افشاء نماید، به حبس متوسط تا دو سال، محکوم می گردد.

(3) هرگاه هدف از ارتکاب اعمال مندرج فقره های (1 و2) این ماده، کسب منفعت یا مجبور
ساختن طفل به اجرای عمل نامشروع باشد، مرتکب به حبس طویل بیش از هفت سال، محکوم می‌گردد.

احوال مشدده

مادۀ 6۶۶:

ارتکاب جرم بچه بازی در حالات ذیل مشدده شناخته شده، مرتکب به حد اکثر مجازات جرم ارتکابی، محکوم می­گردد:

1- در حالتی که مرتکب بیشتر از یک طفل را نگهداری نماید.

2- در حالتی که قربانی 12 سالگی را تکمیل نکرده باشد.

3- در حالتی که جرایم مندرج این فصل با استفاده از ضعف اقتصادی طفل ارتکاب یافته باشد.

4- در حالتی که جرم توسط اقارب یا هر شخصی که بالای طفل تسلط قانونی داشته باشد، ارتکاب یابد.

5- در حالتی که جرم با استفاده از صلاحیت وظیفوی ارتکاب یافته باشد.

6- در صورتی که جرم موجب ضرر جسمی یا روانی به طفل گردیده باشد.

عدم تعقیب عدلی

مادۀ 6۶۷:

در تمام احوال مندرج این فصل، مجنی علیه مورد تعقیب عدلی قرار نمی گیرد.

فصل ششم

آزار و اذیت زن و طفل

آزار و اذیت

مادۀ 6۶۸:

شخصی که  به وسیله گفتار، حرکات، نوشته، یا خواسته های نا مشروع موجب صدمه به شخصیت وکرامت زن یا طفل یا سبب ترس و نا امنی یا فشارهای روانی یا کاهش مشارکت اجتماعی زن یا طفل گردد، مرتکب جرم آزار و اذیت زن و طفل شناخته شده، مطابق احکام این فصل، مجازات می‌گردد.

مجازات آزار و اذیت زن یا طفل در محلات عامه

مادۀ 6۶9:

شخصی که  مرتکب آزار و اذیت زن یا طفل در محلات عامه، وسایل نقلیۀ عمومی و یا هر محل دیگری گردد، به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می گردد.

مجازات آزار و اذیت زن یا طفل در محل کار

مادۀ 6۷۰:

شخصی که  مرتکب آزار و اذیت زن یا طفل در محل کار، مراکز تعلیمی و تحصیلی یا مراکزصحی گـردد، بـه جزای نقدی از ده هزار تا بیست هـزار افغانــی، محکـوم می گردد.

حالات مشدده

مادۀ 6۷۱:

آزار واذیت زن یا طفل در یکی از حالات ذیل مشـدده شناخته شـده، مرتکب به حبس قصیر شش ماه، محکوم می گردد:

1- در صورتی که  جرم توسط استاد، مربی، طبیب یا آمر با استفاده از وظیفه، موقف یا نفوذ، ارتکاب گردیده باشد.

2- در صورتی که ارتکاب جرم  منجر به صدمه جسمی یا روانی مجنی علیه گردیده باشد.

3- در صورتی که جرم مکرراً ارتکاب گردیده باشد.

تعقیب عدلی

مادۀ 6۷۲:

(1) تعقیب عدلی جرایم مندرج این فصل منوط به شکایت شاکی می باشد.

(2) شاکی می تواند در موارد مندرج فقرۀ (1) این ماده، در هر مرحله ای از تعقیب عدلی از شکایت خویش منصرف گردد، در این صورت رسیدگی به دعوی و تطبیق جزا،  متوقف می گردد.

فصل هفتم

قذف و افترا و مجازات آن

قـــــــذف

مادۀ 6۷۳:

(1) قذف عبارت است از نسبت دادن ارتکاب فعل زنا  یا نفی نسب به شخص توسط یکی از وسایل علنی به نحوی که اگر صدق می داشت شخصی که تهمت به او نسبت داده شده، به جزا  محکوم می گردید یا به نزد مردم تحقیر می شد.

(2) هرگاه در جرم قذف شرایط تطبیق جزای حد موجود نگردد یا به علت شبهه ویا یکی از اسباب دیگر حد قذف ساقط گردد، مرتکب، تعزیراً به حبس قصیر یا جزای نقدی ازسی
هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

(3) هرگاه به اثر ارتکاب جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده به حیثیت شخص یا خانواده وی طوری صدمه وارد گردد که ممانعت را در ازدواج دختر یا زن به وجود آورد، مرتکب به
حداکثر حبس قصیر محکوم می گردد.

افترا

مادۀ 6۷۴:

هرگاه شخص امری را در غیر از حالات مادۀ ۶۷۳ به دیگری نسبت دهد که اگر حقیقت می داشت به حکم قانون قابل مجازات شناخته می شد یا نزد مردم تحقیر می گردید، این عمل افترأ شناخته شده، مرتکب به جزای نقدی از ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

اثبات نسبت قذف

مادۀ 6۷۵:

هرگاه قاذف صحت فعل یا واقعه را که به مقذوف نسبت داده است، به اثبات برساند، مجازات
نمی‌گردد.

قذف به جرم قبلی

مادۀ ۶۷۶:

هرگاه مقذوف قبلاً به جرمی محکوم شده باشد که قاذف به آن مقذوف را قذف کرده، قاذف مذکور به جزای نقدی از پنج هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می­­گردد.

رسیدگی به قذف

مادۀ ۶۷۷:

تعقیب عدلی متهم جرم قذف و افترأ مشروط به شکایت متضرر می­باشد، در صورتی که متضرر قبل از  صدور حکم قطعی محکمه از شکایت خود منصرف شود، دعوی جزایی متوقف می گردد.

فصل هشتم

توهین و دشنام و مجازات آن

توهین و دشنام اشخاص

مادۀ ۶۷۸:

(1) شخصی که  به دیگری، امری را نسبت دهد که به اثر آن اعتبار یا حیثیت وی جریحه­دار شود، گرچه متضمن استناد به یک واقعه معین نباشد، مرتکب جرم توهین اشخاص شناخته می شود.

(2) شخصی که دیگری را به الفاظ ناپسند وزشت مخاطب قرار دهد، مرتکب جرم دشنام،  شناخته می شود.

(3) مرتکبین مندرج فقره های (1و2) این ماده، مطابق احکام این فصل، مجازات می­گردد.

مجازات جرم توهین یا دشنام

مادۀ ۶۷۹:

(1) شخصی که دیگری را ازطریق وسایل علنی توهین یا دشنام دهد، به جزای نقدی از ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می­گردد.

(2) شخصی که دیگری را توسط تیلفون یا ایمیل یا فکس یا وسایل الکترونیکی یا ارسال مکتوب و یا توسط شخص دیگری توهین یا دشنام دهد، به جزای نقدی از پنج هزار تا بیست هزار افغانی، محکوم می­گردد.

(3) شخصی که حکومت یا شورای ملی را توهین نماید، به جزای نقدی سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

انتقاد بر کارکرد های دولت

مادۀ ۶۸۰:

انتقاد واعتراضی که در رابطه به اجراآت مقامات و مراجع دولتی و غیر دولتی با رعایت احکام قانون رسانه های همگانی و سایر قوانین، صورت می گیرد، توهین و دشنام شناخته نمی شود.

رسیدگی به جرم دشنام

مادۀ ۶۸۱:

تعقیب عدلی جرایم دشنام وتوهین منوط به شکایت متضرر میباشد، در صورتی که متضرر قبل  از صدور حکم قطعی محکمه از شکایت خود منصرف شود، دعوی جزایی متوقف می گردد.

عدم تعقیب عدلی مرتکب

مادۀ ۶۸۲:

 (1) هرگاه یکی از طرفین دعوی در جریان تعقیب عدلی به اندازه ای که دفاعیه ایجاب می کند به دیگری دشنام بدهد، محکوم به جزا نمی­گردد.

(2) هرگاه شخصی مورد تعدی دیگری واقع گردد و در حالت غضب به وی دشنام دهد، محکوم به جزا نمی گردد.

فصل نهم

جرایم مسکرات

مواد مسکر

مادۀ ۶۸۳:

مواد مسکر عبارت از موادی است که استفاده آن از طریق نوشیدن یا خوردن، باعث زوال مؤقت عقل یا اختلال در قوه درک یا تمیز انسان، می گردد.

مجازات تعزیری نوشیدن شراب

مادۀ ۶۸۴:

هرگاه در جرم نوشیدن شراب شرایط تطبیق جزای حد موجود نگردد یا به علت شبهه ویا یکی از اسباب دیگر حد شرب خمر ساقط گردد، مرتکب، تعزیراً به بدیل حبس یا جزای نقدی از ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

قاچاق مسکر

مادۀ ۶۸۵:

 (1) قاچاق مسکرات شامل  تولید، تهیه، پروسس، خرید، فروش، نگهداری، توزیع، کمیشن کاری، ورود، صدور، حمل و نقل، انتـقال، عرضه،ذخیره و یا اخفای مواد مسکر می‌باشد.

(2)  قاچاق مسکرات جرم بوده، مرتکب آن مطابق احکام این فصل،  مجازات می‌گردد.

مجازات قاچاق مسکر

مادۀ ۶۸۶:

شخصی که مرتکب قاچاق مواد مسکر شود، حسب احـوال، با نظرداشت مقدار آن، به مجازات ذیل محکوم می­گردد:

1- در صورتی که مقدار مواد مسکر تا پنج لیترباشد، به جزای نقدی از پنج هزار تا پانزده هزار افغانی.

2- در صورتی که مقدار مواد مسکر  بیش از پنج لیتر تا ده لیتر باشد، به جزای نقدی از پانزده هزار تا سی هزار افغانی.

3- در صورتی که مقدار مواد مسکر بیش از ده لیتر تا پنجاه لیتر باشد، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی.

4- در صورتی که مقدار مواد مسکر بیش از پنجاه لیتر تا صد لیتر باشد، به حبس متوسط تا دو سال یا جزای نقدی از شصت هزار تا یک صد و بیست هزار افغانی.

5- در صورتی که مقدار مواد مسکر بیش ازصد لیتر تا پنجصد لیتر باشد، به حبس متوسط بیش از دو سال.

6- در صورتی که مقدار مسکر بیش از پنجصد لیتر باشد، به حبس طویلی که از هفت سال، بیشتر نباشد.

مجازات سوق دادن به اعتیاد اجباری

مادۀ ۶۸۷:

(1) هرگاه شخصی، دیگری را به صورت غیر قانونی به مصرف مواد مسکر مجبورسازد و یا مواد متذکره را جبراً به وی بخوراند یا  بنوشاند یا برای ارتکاب این عمل محلی را آماده نماید، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

(2) هرگاه مجنی علیه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده طفل و یا شخصی معتوه یا سفیه باشد، مرتکب به حبس متوسط تا دو سال،  محکوم می گردد.

(3) هرگاه شخص تحت اجبار مندرج فقره های (1 و 2) این ماده تحت تاثیر این عمل، مرتکب جرم گردد، سوق دهنده علاوه بر مجازات مندرج فقره های (1 و 2) این ماده، به مجازات جرم مرتکبه، نیز محکوم می‌گردد.

(4) هرگاه هدف از اعمال مندرج فقره های (1 و 2) این ماده ارتکاب جرم بالای شخص باشد، مرتکب علاوه بر مجازات مندرج این ماده، به مجازات جرم مرتکبه، نیز محکوم می‌گردد.

مصادره واسطه نقلیه

مادۀ ۶۸۸:

شخصی که مواد مسکر را در احـوال ذیل  به صورت آگاهانه در واسطه نقلیه تحت تصرف خویش جاسازی یا اخفا کند یا آن را انتقال دهد، علاوه بر جزای اصلی به مصادره واسطه نقلیه، نیز محکوم می گردد:

1- در صورتی که مقدار مواد مسکر بیش از یک هزار لیتر باشد.

2- در صورتی که از واسطه نقلیه به صورت متکرر در ارتکاب جرم قاچاق مواد مسکر استفاده گردیده باشد.

مصادره وجوه و دارایی ها

مادۀ ۶۸۹:

در حالات مندرج این فصل، مواد مسکر وسایل و تجهیزات اختصاصی برای تهیه آن، مصادره می‌گردد.

از بین بردن مواد مسکر

مادۀ ۶۹۰:

در تمام حالات مندرج این فصل،  محکمه به محو مواد مسکر وسایل وتجهیزات اختصاصی تهیه آن حکم می نماید.

فصل دهم

قمار بازی و مجازات آن

قمــــــــــــار بازی

مادۀ ۶۹۱:

شخصی که در محل عمومی و یا محلی که به روی عامه مردم باز باشد به قمار بازی بپردازد، به جزای نقدی از ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

تنظیم محل قمار بازی

مادۀ ۶۹۲:

 شخصی که  محل یا منزلی را بمنظور قمار بازی آماده نموده باشد یا جزگیری نماید، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

مصادره

مادۀ ۶۹۳:

در حالات مندرج این فصل پول، ‌آلات و ادوات قمار مصادره می گردد.

فصل یازدهم

بی حرمتی اموات و قبور

تخریب قبر

مادۀ ۶۹۴:

(1) شخصی که  بدون مجوز شرعی یا قانونی قبر  یا مقبره را تخریب نماید، به حبس قصیر یا جزای نقدی ازسی  هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2)  شخصی که زمین وقفی اختصاص یافته به قبرستان را غصب نماید، به دو چند مجازات جرم غصب زمین، محکوم می گردد.

(3) هرگاه بالای زمین مندرج فقرۀ (2) این ماده، ساختمان اعمار شده باشد، ساختمان تخریب وغاصب به پرداخت مصارف تخریب ساختمان و احیای مجدد قبرستان، نیز محکوم می گردد.

بی حرمتی به میت

مادۀ ۶۹۵:

(1) شخصی که عمداً به تمام یا جزء از جسد مرده بی حرمتی نماید یا کفن میت را بکشد، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

(2) هرگاه فعل مندرج فقرۀ (1) این ماده بمنظور انتقام یا تشهیر میت ارتکاب گردیده باشد، مرتکب به حد اکثرحبس قصیر، محکوم می گردد.

گرفتن جسد میت بمنظور تحقیقات علمی یا تعلیمی

مادۀ ۶۹۶:

شخصی که به قصد تحقیقات علمی یا تعلیمی بدون اجازه وارث تمام یا جزء از جسد میت را بگیرد، به جزای نقدی از ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

اخلال مراسم جنازه یا تدفین میت

مادۀ ۶۹۷:

شخصی که عمداً با خشونت یا تهدید در مراسم جنازه یا تدفین میت جار و جنجال بر پا نماید و یا تدفین آن را معطل کند، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

ساختن مزار یا مقبره خلاف واقعیت

مادۀ ۶۹۸:

شخصی که خلاف حقیقت، محلی را به حیث مقبره یا مزار بسازد، به حبس قصیر محکوم می گردد.

 

 

 

باب نهم

جرایم ضد اموال

فصل اول

سرقت، غصب و نهب اموال منقول

ســـــــــــــرقت

مادۀ ۶۹۹:

(1) سرقت  عبارت است ازگرفتن مال منقول ملکیت غیر، بدون رضایت به مقصد تملک.

(2) هرگاه درجرم سرقت شرایط اقامه حد تکمیل نگردد یا به نحوی از انحا جزای حد سرقت ساقط شود، مرتکب تعزیراً مطابق احکام این فصل،  مجازات می گردد.

مجازات سرقت

مادۀ 7۰۰:

شخصی که با داخل شدن به محل مسکونی یا محلی که برای سکونت آماده شده یا به یکی از ملحقات آن، مرتکب جرم سرقت گردد، به حبس متوسط، محکوم می گردد.

جرایم در حکم سرقت

مادۀ 7۰۱:

(1) شخصـی که اموال عامه یا اموالی که به مقصد اسـتفاده عامه اختصاص  داده شده است یا اموال متعلق بــه عبادت گاه ها یا آثار تاریخی یا وسایل  تأسیسات بـرق، گاز، آب یا واسـطۀ نقلیه را به شکل غیر مجاز اخذ نماید، به حبس متوسط، محکوم می گردد.

(2) شخصی که برق، گاز یا آب را  به شکل غیر مجاز اخذ نماید عمل وی در حکم سرقت بوده، مرتکب به حبس قصیر محکوم می گردد.

حالات مشدده جرم سرقت

مادۀ 702:

(1) ارتکاب جرم سرقت در یکی از حالات ذیل مشدده شناخته شده،  مرتکب به حبس طویل محکوم می‌ گردد:

1- بین غروب و طلوع آفتاب.

2- توسط دوشخص یا بیشتر از آن.

3- با حمل سلاح.

4- با داخل شدن به محل مسکونی یا محلی که برای سکونت آماده شده یا به یکی از ملحقات آن به وسیله بالا شدن از دیوار یا سوراخ کردن دیوار یا ‌شکستاندن دروازه یا پنجره، یا با استعمال کلیدهای ساخته­گی یا هر شکل دیگری.

5- با استفاده از لباس نظامی یا لباس سایر مؤظفین خدمات عامه یا به وسیله امر تزویر شده به ادعای این‌که از طرف مقامات با صلاحیت دولت صادر شده، یا با وسیله سازی یکی از ساکنین محل یا با استعمال سایر وسایل حیله آمیز.

6- توسط کارگر به قصد وارد نمودن ضرر به کار فرما.

(2) هرگاه در اثر ارتکاب جرایم مندرج فقرۀ (1) این ماده، جرم دیگری ارتکاب یابد، مرتکب به حد اکثر  مجازات جرمی محکوم می گردد که مجازات آن شدید باشد.

سرقت به اثر اکراه یا تهدید به  استعمال سلاح

مادۀ 703:

(1) شخصی که به اثر اکراه یا تهدید به استعمال سلاح مرتکب سرقت گردد، به حد اکثر حبس طویل، محکوم می گردد.

(2) هرگاه در اثر اکراه ضرب یا جرح واقع گردد مرتکب به حبس دوام درجه2، محکوم می گردد.

اجتماع احوال مشدده

مادۀ 704:

 هرگاه دو یا بیشتر از دوشخص، در بین غروب و طلوع آفتاب ، در حالی که یکی از آنها سلاح ظاهر یا پنهان شده را با خود حمل نموده باشد و در محل مسکون یا محلی که برای سکونت آماده شده باشد، مرتکب سرقت گردند، به حبس طویل بیش از هفت سال، محکوم می گردند.

سرقت آلات یا وسایل تیلفونی

مادۀ 705:

شخصی که آلات یا وسایلی را که در ارتباطات تیلفونی یا انترنتی یا وسایلی را که در انتقال برق یا گاز یا نفت به کار رفته است، سرقت کند، به حبس متوسط، محکوم می‌ گردد.

سرقت نمبر پلیت واسطه نقلیه 

مادۀ 706:

شخصی که نمبر پلیت واسطه نقلیه را سرقت کند، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

سرقت غله یا محصولات زراعتی

مادۀ 707:

شخصی که  غله یا محصولات زراعتی را که هنوز درو یا چیده نشده باشد سرقت کند، به جزای نقدی دو چند قیمـت مال مسـروقه، محکـوم می‌ گردد.

سرقت در عبادت گاه

مادۀ 708:

شخصی که با داخل شدن در عبادتگاه مرتکب سرقت شود، به حبس متوسط که از سه سال کمتر نباشد، محکوم می گردد.

سرقت اموال کم بها

مادۀ 709:

هرگاه در جرم سرقت هیچ یکی از احوال مشدده مندرج این فصل موجود نگردد یا قیمت مال مسروقه کمتر از پنج هزار افغانی باشد، مرتکب به حبس قصیر، یا جزای نقدی از ده هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

رد مال مسـروقه یــا قیمـت آن

مادۀ 710:

در تمام حالات مندرج این فصل محکمه سارق را علاوه بر جزای پیش بینی شده به رد مال مسروقه، مثل یا قیمت آن، به نرخ روز، نیز محکوم می ­نماید.

غصب اموال منقول

مادۀ 711:

شخصی که با استفاده از عنف، اکراه، تهدید یا ارعاب، به طور آشکار پول یا مال منقول دیگری را اخذ نماید، مرتکب جرم غصب امـوال منقول،  شناخته می شود.

مـجازات غصب پـول یـا مال منقول

مادۀ 712:

مرتکب جرم غصب اموال منقول، با نظرداشت مقدار یا ارزش مال غصب شده، قرار ذیل مجازات می گردد:

1- در صورتی که پـول یا ارزش مال تا یک هزار افغانی باشد، به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی.

2- در صورتی که پول یا ارزش مال بیش از یک هزار تا ده هزار افغانی باشد، به حبس قصیر.

3- در صورتی که پول یا ارزش مال بیش از ده هزار تا یک صد هزار افغانی باشد، به حبس متوسط.

4- در صورتی که پـول یا ارزش مال بیش از یک صد هزار افغانی باشد، به حبس طویل.

مجازات اخذ سند، امضاء، مهر یا نشان انگشت

مادۀ 713:

(1) شخصی که با استفاده از عنف، اکراه،  تهدید یا ارعاب سند، ‌امضاء، مهر یا نشان انگشت دیگری را اخذ نماید یا وی را به الغا ، اتلاف یا تعدیل سند، امضاء یا مهر وادار سازد ویا به امضاء، مهر یا گذاشتن شصت به ورق سفید مجبور نماید، به حبس طویل،  محکوم می­گردد.

(2) هرگاه از اثر ارتکاب جرم مندرج فقرۀ  (1) این ماده مفادی به مرتکب عاید و ضرری به مجنی علیه وارد نگردیده باشد، ‌مرتکب به حبس متوسط،  محکوم می­گردد.

چپاول گری (نهب)

مادۀ 714:

شخصی که در غیر از حالات مندرج جرم راهزنی یا سـرقت یا غصب، مال منقول دیگری را به صورت غیر قانونی اخذ کند، با نظر داشت پول یا ارزش مال، قـرار ذیل مجازات می گردد:

1- در صورتی که پـول یا ارزش مال تا یک هزار افغانی باشد، به جزای نقدی از پنج هزار تا بیست هزار افغانی.

2- در صورتی که پـول یا ارزش مال  بیش از یک هزار تا ده هزار افغانی باشد، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی.

3- در صورتی که پـول یا ارزش مال بیش از ده هزار تا یک صد هزار افغانی باشد، به حبس متوسط تا دو سال.

4- در صورتی که پول یا ارزش مال بیش از یک صد هزار افغانی باشد، به حبس متوسط بیش از دو سال.

فصل دوم

غصب  زمین و اموال غیر منقول

غصب زمین

مادۀ 715:

تصرف، تصاحب، استفاده، انتـقال، رهن، تضمین، اجاره یا کرایه زمین های دولتی، عامه، شخصی، مرعی( عامه وخاصه) یا وقفی بدون داشتن اسناد مدار اعتبار یا حکم قانون، غصب زمین شناخته می شود.

مجازات غصب زمین

مادۀ 716:

(1) مرتکب غصب زمین علاوه بر استرداد زمین،  قرار ذیل مجازات می گردد:

1- در صورتی که ارزش زمین تا سه صد هزار افغانی باشد، به حبس قصیر.

2-  در صورتی که ارزش زمین بیش از سه صد هزار تا یک میلیون افغانی باشد، به حبس متوسط تا دوسال.

3- در صورتی که ارزش زمین  بیش از یک میلیون تا پنج میلیون  افغانی باشد، به حبس متوسط بیش از سه سال.

4-  در صورتی که ارزش زمین بیش از پنج میلیون افغانی باشد، به حبس طویل تا ده سال.

(2) مرتکب جرم غصب زمین مکلف است در خلال سه ماه از تاریخ صدور حکم قطعی، زمین غصب شده را تخلیه نموده  و اسناد ادعای مالکیت زمین را به مالک قانونی آن تسلیم نماید.

(3) شخصی که زمین غصب شده را به فروش رسانیده باشد، مکلف است، در خلال سه ماه از تاریخ صدور حکم، قیمت زمین غصب شده را به خریدار بپردازد.

(4) شخصی که زمین غصب شده را به اجاره یا کرایه داده باشد، مکلف است، در خـلال سه ماه از تاریخ صدور حکم، منفعت ناشی از اجاره یا کرایه را به مالک زمین بپردازد.

(5) هرگاه زمین غصب شده ملکیت عامه یا وقفی بوده جهت اعمار سرپناه به دیگری به فروش رسیده باشد، مرتکب علاوه بر مجازات غصب زمین مندرج این فصل ، مکلف به تأدیۀ پول اخذ شده به خزانه دولت نیز می باشد.

(6)  هرگاه  به اثر غصب،  زمین تخریب یا به آن خساره وارد گردیده باشد، مرتکب به جبران خساره وارده به مالک  نیز محکوم می گردد. مقدار خساره وارده ومبلغ آن توسط اهل خبره که از طرف محکمه تعیین می گردد، محاسبه می گردد.

(7) مرتکب جرم غصب زمین مکلف است زمین را مسترد نموده واسناد ادعای مالکیت زمین وی باطل شمرده می شود.

حالات مشدده  غصب زمین

مادۀ 717:

 ارتکاب جرم غصب زمین در یکی از حالات ذیل مشدده شناخته شده،  مرتکب به حد اکثر مجازات جرم مرتکبه این فصل، محکوم می گردد:

1- با استفاده از زور، اجبار، اکراه، ارعاب یا تهدید صورت گرفته باشد.

2- غاصب با وجود اطلاع اخطار شفاهی ویا کتبی از سوی ادارات ذیربط دولتی، تصرف زمین غصب شده  را ادامه دهد.

3- دستور دادن، امر کردن، تمویل کردن یا وادار کردن یک یا بیش از یک شخص برای غصب زمین.

تعدد جرم در غصب زمین

مادۀ 718:

هرگاه جرم غصب زمین  با دادن رشوت ویا  فریب یا تزویر اسناد و یا با سوء استفاده از وظیفه یا موقف ویا با سوء استفاده از نفوذ صورت گرفته باشد، مرتکب علاوه بر مجازات جرم مرتکبه به جزای جرم غصب زمین،  نیز محکوم می گردد.

جرایم در حکم غصب

مادۀ 719:

شخصی که  به حریم مجرای آب عامه یا حـریم وبسـتر دریاها، کانال­ها، جوی­ها، چشمه­ها، کاریزها وسایر منابع آب­های زیر زمینی، تالاب­ها و جبه زارهایی­که منابع آب­های عامه را تشکیل میدهد یا به تپه ها وکوه ها، دشت ها و عفلچر ها، تجاوز یا به هر نحوی تصرف مالکانه کند،  عمل وی در حکم غصب زمین بوده، به حبس متوسط، محکوم می­گردد.

فصل سوم

خیانت در امانت و مجازات آن

خیانت در امانت

مادۀ 720:

 شخصی که پول یا مال منقول یا سند یا مهر یا امضاء را که به اساس توافق، قرارداد، حکم قانون یا حکم محکمه به وی امانت سپرده شده است، برای خود یا منفعت شخص دیگری استعمال یا تصاحب کند یا آنها را با سوء نیت تلف یا  پنهان سازد یا در آنها طوری تصرف کند که به صاحب مال ضرر وارد شود، مرتکب جرم خیانت در امانت شناخته شده،  مطابق احکام این فصل، مجازات می گردد.

مجازات خیانت در امانت

مادۀ 721:

(1) مرتکب جرم خیانت در امانت قرار ذیل،  مجازات می گردد:

1- در صورتی که ارزش موضوع جرم تا ده هزار افغانی باشد، به جزای نقدی تا سی هزار افغانی.

2- در صورتی که ارزش موضوع جرم بیش از ده هزار تا یک صد هزار افغانی باشد، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی.

3-در صورتی که ارزش موضوع جرم بیش از یک صد هزار تا یک میلیون افغانی باشد، به حبس متوسط تا دو سال یا جزای نقدی بیش از شصت هزار تا یک صد و بیست هزار افغانی.

4-در صورتی که ارزش موضوع جرم بیش از یک میلیون تا ده میلیون افغانی باشد، به حبس متوسط تا سه سال یا جزای نقدی بیش از یک صد و بیست هزار تا یک صد و هشتاد هزار افغانی.

 5- در صورتی که ارزش موضوع جرم بیش از ده میلیون افغانی باشد، به حد اکثر حبس متوسط.

(2) در حالات مندرج فقرۀ (1) این ماده هرگاه موضوع جرم قابل سنجش به پول نباشد، مرتکب حسب احوال، به حبس قصیر یا متوسط یا جزای نقدی از سی هزار تا سه صد هزار افغانی، محکوم می گردد.

خـارج سـاختن مال از حیازت فروشنده

مادۀ 722:

 (1) شخصـی کـه مال منقول را خریداری نماید و  فروشنده آن را بمنظور پرداخت تـمام قیمت مال در ملکیت خود نگهدارد و خریدار بدون اجازه قبلی فروشنده طوری در آن تصرف نـماید که مال مذکور را از حیازت فروشنده خارج سازد، عمل وی در حکم خیانت در امانت شناخته شده، با نظر داشت ارزش مال  ‌به جزای نقدی از  پنج هزار  تا یک صد هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) هرگاه فعل مندرج فقرۀ (1) این ماده توسط فروشنده ارتکاب یابد، مرتکب به عین جزای مندرج فقرۀ (1) این ماده محکوم می گردد.

(3) تعقیب عدلی جرایم مندرج فقره های (1 و2) این ماده مشروط به شکایت متضرر می باشد. دعوی قبل از حکم قطعی به انصراف متضرر از شکایت ساقط می گردد، ‌اگر انصراف بعد از صدورحکم بعمل آید، تنفیذ حکم متوقف می گردد.

حالات مشدده در جرم خیانت در امانت

مادۀ 723:

ارتکاب جرم خیانت در امانت توسط یکی از اشخاص ذیل مشدده شناخته شده، مرتکب به حد اکثر مجازات جرم ارتکابی، محکوم می گردد:

1- شخصی که به امر محکمه، مالی به او سپرده شده یا بالای قاصر یا فاقد اهلیت، وصی یا قیم تعیین شده باشد یا شخصی که به صفت نمایندۀ قانونی تعیین گردیده در اموالی که به وی سپرده شده است مرتکب جرم خیانت در امانت گردد.

2- حـمال، راننده واسطۀ حمل ونقل  یا شخصی که به هر نحوی مکلف به حمل و نقل مال یا تسلیمی آن به مالک یا نماینده قانونی وی باشد.

3- وکیل مـدافع، دلال، رهنمای معاملات، صراف یا کمیشن کار در رابطه به اسنادی که به آنها به امانت سپرده شده است.

جرایم در حکم خیانت در امانت

مادۀ 724:

اعـمال ذیل در حکم خیانت در امانت شناخته شده،  مرتکب به حبس قصیر یا جزای نقدی از ده هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می­ گردد:

1- در صورتی که مالک مال منقول که امـوال وی به حکم قانون یا قرار محکمه تحت حجز قرار گرفته یا تحت تصرف قضا گذاشـته شـده باشـد مال را به سوء نیت برای خود یا منفعت شخص دیگری استعمال یا در آن تصرف نماید یا آن را پنهان کند یا برای شخصی که در مال مذکور حق مطالبه را از وی داشته باشد، تسلیم نکند، ‌به نحوی که منظور اجراآت اتخاذ شده در مورد مال بر آورده شده نتواند.

2- در صورتی که گرو گیرنده، مـال مرهونه را نزد مالک آن به امانت بگذارد و مالک مذکور برای خود یا منفعت خود یا منفعت شخص دیگر آن را به سوءنیت استعمال یا بر خلاف مقصدی که به او سپرده شده، در آن تصرف نماید.

فصل چهارم

فریب کاری و مجازات آن

فریب کاری

مادۀ 725:

 (1) شخصی که با کار برد اسم، صفت یا سمت کاذب یا سوء استفاده از سمت واقعی یا دادن اطلاع نادرست در حادثه معین یا امیدوار کردن به یک امر غیر واقعی یا ترساندن از یک امر غیر واقعی یا سایر وسایل فریب کارانه، شخص دیگری را به تسلیمی یا انتقال حیازت پول یا مال یا کسب خدمت یا منفعت برای خود یا برای شخص دیگری وادار سازد، مرتکب جرم فریب کاری شناخته شده،  به حبس متوسط، محکوم می­گردد.

(2) به مقصد فقرۀ (1) این ماده وسایل فریب کارانه عبارت از وسایلی است که به اثر آن مجنی علیه فریب خورده به تسلیمی یا انتـقال حیازت پول یا مال یا منفعت یا اجرای خدمت، وادار گردد.

(3) هرگاه هر یک از زوجین قبل از عقد نکاح، طرف خود را به امور غیر واقعی از قبیل داشتن تحصیلات عالی یا سرمایه، موقف اجتماعی، شغل یا مجرد  بودن، فریب دهد وعقد بر مبنای هریک از آنها صورت گیرد، مرتکب به حبس قصیر محکوم می گردد.

(4) در حالت مندرج فقرۀ (3) این ماده تعقیب عدلی مرتکب منوط به شکایت شاکی می باشد. شاکی می تواند در هر مرحلۀ از تعقیب عدلی از شکایت خویش منصرف گردد، در اینصورت رسیدگی به دعوی وتطبیق جزا متوقف می گردد.

تصرف در اموال غیر با استفاده از فریب

مادۀ 726:

شخصی که با استعمال وسایل فریب کارانه و با وجود علم به عدم ملکیت یا علم به این­که حق تصرف را در آن نـدارد در مال منقول یا عقار غیر، تصرف نماید یا در مال با وجود علم به تصرف قبلی در آن یا عقد جانبین به آن تصرف نماید، ‌به نحوی که به اثر آن به غیر ضرر برسد، به حبس متوسط، محکوم می­گردد.

فریب کاری با استفاده از عدم توانایی مجنی علیه

مادۀ 727:

(1) شخصی که از احتیاج، ‌عدم مهارت یا ضعف نفس قاصری که ۱۸ سالگی را تکمیل نموده
باشد طوری سوء استفاده کند که به حیله به واسطه تحریر امضاء اسناد ملکیت یا رسید خط متعلق به دیون یا طلبات یا به فراغت از اوراق تجارتی یا سایر اسناد مثبته،  ضرری به شخص مذکور برساند، ‌به حبس متوسط، محکوم می گردد.

(2)  مجنون،‌ معتوه، ‌محجور و شخصی که بعد از ۱۸ سالگی بالای او حکم استمرار و صایت صادر شده باشد، قاصر شمرده می شود.

(3) هرگاه مرتکب جرایم مندرج فقرۀ (1) این ماده ولی، وصی یا قیم بر مجنی علیه باشد یا به نحوی از انحا به سرپرستی یا حفظ منافع وی مکلف باشد اعم از این­که به مقتضای قانون، ‌حکم محکمه یا موافقۀ خاص باشد، به حبس طویل تا هفت سال، محکوم می گردد.

صدور چک بلا محل

مادۀ 728:

(1) شخصی که با سوء نیت بدون داشتن دارایی اعم از پول نقد یا اعتبار برای شخص دیگر چک بدهد یا وجه اعتبار وی کمتر از چک بوده یا این­که بعد از اعطای چک تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر نموده از بانک خارج سازد، ‌طوری که دارایی وی، وجه مندرج چک را کفایت نه کند یا به مرجعی که از آن پول اخذ می نماید به عدم تأدیه پول امر نماید یا چک را عمداً طوری تحریر یا امضا‌ء نماید که مانع تأدیه پول گردد، به حبس قصیر، محکوم می‌گردد.

(2) تعقیب عدلی جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده منوط به شکایت متضرر می باشد.

فصل پنجم

اختفای اشیایی ناشی از ارتکاب جرم

مجازات جرم اختفای اشیایی که در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده

مادۀ 729:

(1) شخصی که  اشیایی را که در نتیجه ارتکاب جرم بدست آمده باشد، با وجود علم به منشاء جرمی آن، در حیازت خود در آورد یا پنهان یا استعمال کند یا به نحوی از انحا در آن تصرف کند، قرار ذیل مجازات می­گردد:

1- در صورتی که اشیاء در نتیجه ارتکاب جنایت بدست آمده باشد به حد اکثر حبس قصیر، مگر این­که این قانون برای آن جزای شدیدتری پیشبینی نموده باشد.

2- در صورتی که اشیاء در نتیجه ارتکاب جنحه بدست آمده باشد، به حبس قصیر شش ماه یا  به جزای نقدی  معادل ارزش مال.

(2) شخصی که یکی از اشیایی را که در نتیجه ارتکاب جنایت یا جنحه حاصل شده در احوالی بدست آورد که بایست به عدم مشروعیت آن علم پیدا می کرد به حبس قصیر تا شش ماه یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می­گردد.

عدم تعقیب عدلی مرتکب وتطبیق حالت مخففه

مادۀ 730:

 (1) هرگاه مرتکب جرایم مندرج این فصل  راجع به مرتکبین جرایمی که اشیای مندرج مادۀ 729 این قانون، از نزد شان بدست آمده قبل از تحقیق به مراجع با صلاحیت اطلاع بدهد، مجازات نمی‌گردد.

(2) هرگاه اطلاع مندرج فقرۀ (1) این ماده در جریان تحقیق به مراجع با صلاحیت ارایه گردد، حالات مخففه قضایی در مورد مرتکب قابل تطبیق می­باشد.

(3) شخصی که بدون علم یا آگاهی مالی را که در نتیجه ارتکاب جرم بدست آمده است، خریداری نماید، مجازات نمی گردد.

فصل ششم

جرایم علیه آثار تاریخی یا فرهنگی

اثرتاریخی یا فرهنگی

مادۀ 731:

(1) ارتکاب یکی از جرایم مندرج این فصل، جرم علیه اثرتاریخی یا فرهنگی شناخته شده، مرتکب به مجازات معینه جرم ارتکابی محکوم می گردد.

(2) به مقصد این فصل، اثر تاریخی یا فرهنگی بدون در نظرداشت منشاء یا مالکیت آن شامل موارد ذیل می گردد:

1-  اموال منقول یا غیر منقولی که از لحاظ آثار فرهنگی برای تمام ملت ها از اهمیت خاص برخوردار است مانند بنا های معماری، هنری یا تاریخی اعم از مذهبی یا غیر مذهبی، ساحات باستانی، ساختمان های که در مجموع دارای ارزش هنری یا تاریخی بوده، آثار هنری، نسخه های خطی، کتاب و سایر اشیای هنری، ارزش های تاریخی و باستانی ومجموعه آثار علمی و
کتاب های مهم یا آرشیف یا تکثیر موارد فوق الذکر.

2- ساختمان های که هدف اصلی آن محافظت یا به نمایش گذاشتن دارایی های منقول فرهنگی که در جزء1 این فقره تعریف گردیده مانند موزیم ها، کتابخانه های بزرگ و مراکز حفظ اسناد، مهاجران که هدف آنها حین منازعۀ مسلحانه پناهندگی می باشد و دارایی منقول فرهنگی مندرج جزء1 این فقره.

(3) اثر تاریخی یا فرهنگی منقول و غیر منقول که در کشور کشف شده یا زیر زمین  پنهان باشد، ملکیت دولت می باشد.

صدمه رسانیدن به اثرتاریخی یا فرهنگی

مادۀ 732:

 شخصی که اثرتاریخی یا فرهنگی را عمداً تخریب، تلف یا به آن صدمه برساند، حسب احوال، به حبس متوسط یا طویل، محکوم می­گردد.

عدم اطلاع ازکشف اثر تاریخی یا فرهنگی

مادۀ 733:

شخصی که اثرتاریخی یا فرهنگی منقول یا غیرمنقول را کشف کند یا شخصی که چنین اثردر ملکیت وی کشف شده است در مــدت مندرج اسناد تقنینی مربوطه، موضوع را به نزدیک­ترین ادارۀ محلی اطلاع ندهــد، بـه حبس قصـیر، محکوم می­گردد.

اختلاس اثر تاریخی و فرهنگی توسط مسؤول یا محافظ

مادۀ 734:

(1) هرگاه مسؤول یا محافظ، اثرتاریخی یا فرهنگی را اختلاس نماید، به حبس طویل محکوم می‌گردد.

(2) هرگاه از اثر غفلت یا اهـمال مسؤول یا محافظ، اثرتاریخی یا فرهنگی تخریب، تلف یا مفقود گردد یا به نحو دیگری به آن صدمه وارد شود،  مرتکب حسب احوال به حبس متوسط یا قصیر، محکوم می­گردد.

خارج ساختن غیر قانونی اثر تاریخی یا فرهنگی از موزیم

مادۀ 735:

(1) شخصی که اثر تاریخی یا فرهنگی را بدون اجازه مراجع ذیصلاح، بمنظورنمایش یا هر مقصد دیگری، از محل نگهداشت آن خارج سازد، به حبس متوسط تا دو سال، محکوم می­گردد.

(2) هرگاه در نتیجه ای ارتکاب اعمال مندرج فقرۀ (1) این ماده، اثر تاریخی یا فرهنگی تغییر، تبدیل، تخریب، تلف، مفقود یا به آن صدمه وارد گردیده باشد، مرتکب حسب احوال به حبس متوسط یا حبس طویل تا هشت سال، محکوم می گردد.

قاچاق اثرتاریخی یا فرهنگی

مادۀ 736:

(1) شخصی که به صورت غیر قانونی اثر تاریخی یا فرهنگی را خرید، فروش، عرضه، تقاضا، نگهداری، انتقال، حمل و نقل، پنهان، کمیشن کاری یا از کشور، خارج نماید، حسب احوال، به حبس متوسط یا طویل، محکوم می گردد.

(2) شخصی که اثر تاریخی یا فرهنگی را که ورود آن به افغانستان ممنوع باشد، به کشور وارد نماید، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می­گردد.

(3) شخصی که اثر تاریخی  یا فرهنگی  را از قلمرو دولت جمهوری اسلامی افغانستان که تحت تسلط آن نباشد قاچاق نـماید یا آنرا بصورت غیر قانونی انتقال دهد یا در ساحات مذکور حفاری نماید، به حبس متوسط، محکوم می گردد.

اعمار ساختمان در ساحه ثبت شده

مادۀ 737: 

(1) شخصی که در ملکیت خود که در ساحۀ ثبت شده باستانی واقع شده باشد به صورت غیر قانونی ساختمان اعمار کند یا اجازه اعمار ساختمان را به شخص دیگری بدهد، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

(2) شخصی که در ملکیت عامه که در ساحۀ ثبت شده باستانی واقع شده باشد، به صورت غیر قانونی ساختمان اعمار کند، به حد اکثر حبس طویل،  محکوم می­گردد.

تغییر در ساختمان عمارت ثبت شده

مادۀ 738:

شخصی که در اماکن، عمارت یا آبدات تاریخی ثبت شده که دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است بدون اجازۀ ادارۀ مربوط تغییر وارد سـازد، بــه حبس قصیر،  محکوم می­گردد.

وارد نمودن ضرر یا خساره به حوزه های ثبت شده باستانی

مادۀ 739:

شخصی که به داخل حوزه های ثبت شدۀ  باستانی بدون اجازه ادارۀ مربوط به ُسرنگ پرانی، کندن چاه یا کاریز یا خندق، نقب زدن، اعمار داش­، سوق دادن عراده جات نقلیه، دفن میت یا عملیات مشابه بپردازد، حسب احـوال بـه حبس متوسط یا قصیر، محکوم می­گردد.

حفاری یا کاوش در ساحات باستانی

مادۀ 740:

(1) شخصی که به قصد بدست آوردن اثر تاریخی یا فرهنگی، بدون مجوز یا به صورت غیر فنی در ساحات باستانی به حفاری یا کاوش بپردازد، به حبس متوسط بیش از دو سال، محکوم
می­گردد.

(2) شخصی که جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده را در ملکیت شخصی خویش انجام دهد، به حبس متوسط تا دو سال، محکوم می گردد.

جبران خساره و رد اثر تاریخی یا فرهنگی

مادۀ 741:

شخصی که مرتکب یکی ازجرایم مندرج این فصل گردد، علاوه بر مجازات مندرج در این فصل به رد عین اثر و در صورت اتلاف یا وارد نمودن ضرر، خساره یا نقص، به جبران خساره، نیز محکوم می­گردد.

فصل هفتم

تجاوز بر حقوق ملکیت های فکری

حقوق ملکیت های فکری

مادۀ 742:

(1) شخصی که کتاب، رساله، جزوه، شعر، تصنیف، نمایش­نامه، ترجمه، تابلوی نقاشی یا رسامی، نقشه جغرافیایی، آهنگ، فلم سینمایی، سریال تلویزیونی، برنامه های رادیویی یا تلویزیونی، مجسمه، اثر خوش نویسی یا عکاسی، اثر گرافیکی یا معماری یاصنایع دستی، اختراع، کشف علمی، طرح های صنعتی، علایم تجاری یا سایرحقوق ناشی ازفعالیت های فکری شخص دیگری را به نام خود یا شخص دیگری بدون اجازه کتبی مالک آن،  طبع و نشر یا اجراء یا نمایش دهد یا مجدداً تولید کند یا به قصد فروش عرضه کند یا آنها را تحریف یا تغییرشکل دهد یا درآنها تصرف کند یا به هرطریقی ازآن بهره برداری مادی یا معنوی انجام دهد یا آثار ادبی متذکره را ترجمه کند، مرتکب جرم تجاوز بر حقوق ملکیت های فکری، شناخته می شود.

(2) مرتکب جرم تجاوز بر حقوق ملکیت های فکری،  مطابق احکام این فصل، مجازات می گردد.

مجازات تجاوز برحقوق مؤلف، مصنف، محقق و هنرمند

مادۀ 743:

(1) شخصی که عمداً حق کاپی رایت دیگری را جهت کسب منفعت تجارتی خود نقض نماید، به حد اکثر حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) شخصی که در موعد مندرج فقرۀ (2) مادۀ بیست وسوم، قانون حمایت حقوق مؤلف، مصنف، هنرمند ومحقق(کاپی رایت)، بدون موافقۀ کتبی نمایش دهندۀ اثر، به پخش مجدد اثر و یا بخشی از آن به هر وسیله یا روش اقدام نماید، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

(3) شخصی که  بدون موافقۀ کتبی مالک، ترجمۀ وی را بنام خود یا شخص دیگر چاپ، پخش و نشر نماید، به جزای نقدی سی هزار  تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

سایر حالات تجاوز بر حقوق مؤلف، مصنف، محقق و هنرمند

مادۀ 744:

شخصی که مرتکب یکی از اعمال ذیل گردد، به حبس قصیر، محکوم می گردد:

1- تولید یا تورید هر نوع ابزار، وسایل یا ادوات بمنظور بی اثر ساختن ابزار، وسایل و ادواتی که سبب جلوگیری یا محدود ساختن تولید مجدد اثر، ضبط صدا یا پخش و نشر می گردد یا این که هدف آن تضعیف کیفیت اثر باشد.

2- تولید یا تورید هر نوع ابزار یا ادوات بمنظور دریافت برنامه های مدون قابـل پخش یا قابـل انتـقال از طریق دیگر به عامۀ مردم، به شمول انتقال برنامه ها از طریق ماهواره (ستلایت) یا ابزار و ادوات مذکور که انتقال چنین برنامه ها را به شخص فراهم سازد که مستحق دریافت آنها نمی‌باشد.

3- پخش، حذف یا تغییر هر نوع معلومات الکترونیکی مورد حمایت کاپی رایت، بدون اجازه پدید آورندۀ آن.

4- استفادۀ غیر قانونی از آثار دیگران که تحت حمایت کاپی رایت قرار دارد به مقصد کسب منفعت.

تجاوز بر حقوق مخترع و مکتشف

مادۀ 745:

شخصی که بدون اجازه کتبی مالک، مرتکب یکی از اعمال ذیل گردد، به  حبس متوسط تا دوسال  یا جزای نقدی از شصت هزار تا یک صد وبیست هزار افغانی، محکوم می گردد:

1- تولید غیر مجاز اختراع یا کشف علمی یا طرح صنعتی.

2- نگهداری، فروش یا عرضه برای فروش اختراع یا کشف علمی یا طرح صنعتی.

3- استعمال مجاز اختراع یا کشف علمی یا طرح صنعتی.

4- تحریف یا تغییر شکل اختراع یا کشف علمی شخص دیگری.

5-  تصرف در اختراع یا کشف علمی دیگری.

نشر حکم

مادۀ 746:

شخصی که جرایم مندرج این فصل را به صورت متکرر مرتکب گردد، مطابق احکام مربوط به تکرار جرم مندرج این قانون،  مجازات گردیده وموضوع به اثر تقاضای متضرر به مصرف مرتکب دریکی از رسـانه های همگانـی نشر می گردد.

اعاده منفعت حاصله

مادۀ 747:

در تمام حالات مندرج این فصل منفعت حاصله از ملکیت های معنوی به مالک آن اعاده می گردد.

تعقیب عدلی

مادۀ 748:

تعقیب عدلی جرایم مندرج این فصل،  منوط به شکایت مالک ملکیت های فکری می باشد.

فصل هشتم

جرایم تخریب،‌ اتلاف و انتقال

مجازات تخریب و اتلاف

مادۀ 749:

شخصی که مال منقول یا غیر منقول ملکیت غیر را منهدم، ‌تخریب یا تلف نماید یا آن را غیر قابل استفاده گرداند یا به آن ضرر برساند یا به هر نحوی که باشد آن را عاطل گرداند، مرتکب جرم تخریب و اتلاف شناخته شده، علاوه بر جبران خساره وارده  به حبس  قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد. مگر این­که در این قانون جزای شدیدتری پیش بینی شده باشد.

حالات مشدده در جرم تخریب و اتلاف

مادۀ 750:

ارتکاب جرم تخریب واتلاف در صورتی که ارزش مال بیش از پنجاه هزار افغانی باشد، در یکی از حالات آتی مشدده شناخته شده، مرتکب به مجازات ذیل محکوم می گردد:

1- در صورتی که توسط بیش از دو نفر، ارتکاب گردیده باشد، به حداکثر حبس قصیر.

2-  در صورتی که با  استفاده از سلاح ناریه، ارتکاب گردیده باشد، به حبس متوسط تا دو سال.

3- در حالت ‌آشوب یا شورش بزرگ به حبس متوسط بیش از  دوسال.

سایر حالات جرم تخریب و اتلاف

مادۀ 751:

 (1) اشخاصی که مرتکب یکی از جرایم ذیل گردند، به جزای نقدی معادل خسارۀ وارده، محکوم می گردند:

1- شخصی که غله یا محصولات زراعتی متعلق به غیر را که هنوز درو یا چیده نشده باشد، تخریب، تلف یا غیرقابل استفاده گرداند.

2- شخصی که کشت ملکیت غیر را تخریب یا تلف یا آنرا غیرقابل استفاده گرداند یا در آن موادی نباتات مضره را بپاشد یا قبل از کشت در زمین زراعتی مواد یا نباتات مضره را پاش دهد.

3- شخصی که درخت ملکیت غیر را از بیخ بکشد یا قطع یا تلف نماید یا شاخچه مضره را در آن زرع نماید یا آن را بمنظور خشک شدن پوست کند.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ  (1) این ماده بین غروب و طلوع آفتاب و اقلاً توسط دو نفر که یکی از آنها از عنف کار بگیرد یا یکی از آنها سلاح ظاهر یا پنهان حمل نماید، ارتکاب گردد، هر یک از مرتکبین به حبس  قصیر، محکوم می گردند.

(3) هرگاه از اثر جرم مندرج اجزای 1تا 3  فقرۀ (1) این ماده اندازه خساره وارده، بیش از پنجاه هزار افغانی باشد، مرتکب به حبس قصیر، محکوم می گردد.

جرم انتقال حدود

مادۀ 752:

شخصی که حدی از حدود ملکیت غیر را  تخریب کند یا علامت دیگری را که بمنظور ضبط مساحت یا حدود یا بمنظور جدایی دربین املاک نصب شده، ‌انتقال دهد ‌یا
آن ­را زایل سازد،  مرتکب جرم انتقال حدود شناخته شده، به حبس قصیر یا جزا
ی نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

 

باب دهم

جرایم مالیاتی وتجارتی

فصل اول

جرایم تجارتی

رقابت غیر قانونی در امور تجارتی

مادۀ 753:

هرگاه تاجری با سوء نیت مرتکب یکی از اعمال ذیل شود، به جزای نقدی از پنجاه هزار تا یک میلیون افغانی، محکوم می­گردد:

1- حیله یا دسیسه در امور تجارتی.

2- نشر مطالب مخالف حقیقت که به منفعت یا تجارت تاجردیگری ضرر واردکند.

3- شایعۀ مغایر حقیقت راجع به منشاء یا اوصاف امتعه یا اهمیت تجارت خود به مقصد جلب مشتریان تاجردیگری که کالای هم جنس را می فروشد و همچنان اعلان تصدیقنامه
ومکافاتی که حایزآن نبوده باشد با استفاده ازحیله.

4- تطمیع مستخدمین تاجر یا فابریکه دیگری به مقصد اطلاع ازمشتریان وجلب آنها.

5- اعطای شهادت نامه یا تصدیق حسن خدمت خلاف حقیقت بمنظور اغفال تاجردیگر.

6- ارایه معلومات خلاف حقیقت در باره اخلاق یا اقتدار مالی تاجر دیگری.

عدم اجرای تجارت تحت عنوان معین

مادۀ 754:

هرگاه تاجری اوراق و معاملات متعلقه تجارت خود را به غیر از اسم معین که عنوان تجارت تعبیر می شود به سایر عناوین اجراء یا امضاء نماید با نظر داشت خساره ای وارده، به جزای نقدی تا بیست هزار افغانی، محکوم می­گردد.

عدم حفظ دفاتر تجارتی اجباری و درج در آن توسط تاجر یا دلال

مادۀ 755:

هرگاه تاجر یا دلال در رابطه به ترتیب دفاتر تجارتی اجباری یا عدم ثبت معاملات، شرایط مندرج قوانین مربوطه را رعایت نکند، علاوه بر پرداخت مالیه یا محصول معینه به جزای نقدی ده فیصد مالیه قابل تحصیل، نیز محکوم می ­گردد.

ارایه سند تزویری جهت ثبت به دفتر ثبت مرکزی

مادۀ 756:

هرگاه تاجری قصداً سند تزویری  را امضاء یا غرض ثبت به دفتر ثبت مرکزی ارایه نماید، به جزای جرم تزویر مندرج در این قانون، محکوم می­گردد.

ارایه شکایت خلاف واقعیت

مادۀ 757:

شخصی که به قصد صدمه رساندن به اعتبار تجاری و حرفوی متشبث، تاجر، مؤسسه، شرکت یا رؤسای آن شکایت خلاف واقعیت را طور کتبی به بورد ملی رقابت مندرج قانون حمایت از رقابت، یا محکمۀ ذیصلاح ارایه نماید، به حبس متوسط  تا دو سال، محکوم می­گردد.

افشای اسرار تجارتی و صنعتی

مادۀ 758: 

اشخاص ذیل در صورت ارتکاب یکی از اعمال آتی، به حبس قصیر محکوم می گردند:

1-  در صورتی که رئیس، عضو بورد یا کارکن ادارۀ حمایت از رقابت،  اسرار تجارتی متشبث، تاجر، مؤسسه، شرکت ها و سایر اشخاص را نشر، افشاء، یا از آن به نفع خود یا سایر اشخاص بهره برداری نماید.

2- در صورتی که شخص اسرار تجارتی و صنعتی را در مغایرت با روش های تجارتی معیاری یا بدون رضایت مالک آن حصول، استعمال یا افشاء نماید.

اظهارات غیر واقعی توسط اطلاع دهنده یا اهل خبره 

مادۀ 759:

 (1) هرگاه  اطلاع دهنده، کارشناس، اهل خبره یا سایر اشخاص عمداً خلاف واقعیت به شکل شفاهی اظهار نظر نمایند و این اظهارات در تصمیم بورد ملی رقابت مندرج قانون حمایت از رقابت، موثر واقع گردد، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

(2) هرگاه اشخاص مندرج فقرۀ (1) این ماده عمداً خلاف واقعیت به شکل تحریری اظهار نظر نمایند و این اظهارات در تصمیم بورد ملی رقابت مندرج فقرۀ (1) این ماده موثر واقع شود، مرتکب به حبس متوسط، محکوم می­گردد.

سوءاستفاده توسط مؤظفین ادارۀ حمایت از رقابت

مادۀ 760:

(1) هرگاه رئیس، عضو بورد یا کارکن ادارۀ حمایت از رقابت،  به مقصد صدمه رسانیدن به منافع عامه از احکام قانون حمایت از رقابت سوء استفاده نماید، به حبس قصیر،  محکوم می­گردد.

(2)  هرگاه یکی از اشخاص مندرج فقرۀ (1) این ماده جهت صدمه رسانیدن به اعتبار تجارتی یا حرفوی اشخاص حقیقی یا حکمی، از قانون حمایت از رقابت، سوء استفاده نماید،  به جزای نقدی از یک میلیون تا سه میلیون افغانی، محکوم می­گردد.

انحصار بازار

مادۀ 761:

شخصی که بمنظور در انحصار قرار دادن بازار  در غیر از حالات مندرج فصل احتکار با دیگران هم دست گردیده و به اثر آن، قیمت ها  در بازار به صورت غیر واقعی افزایش یابد یا این که به سایر تاجران صدمه مالی وارد شود، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

رعایت حقوق مستهلک

مادۀ 762:

(1) شخصی که مرتکب یکی از اعمال ذیل گردد،  به جزای نقدی از ده هزار تا یکصد هزار افغانی،  محکوم می گردد:

1- ارایه معلومات نادرست به اداره یا کمیته مندرج قانون حمایت از حقوق مستهلک.

2- عرضه جنس به مستهلک با وزن کم در بسته ها.

3- عدم درج تاریخ تولید یا تاریخ انقضای جنس از طرف تولید کننده.

4- تحریف یا تقلب در تاریخ تولید یا انقضای جنس.

5- تقلب در مشخصه، ترکیب، محتوی، هویت و منبع تولید جنس یا تقلب در خدمت.

(2) هرگاه ارتکاب جرایم مندرج فقرۀ (1) این ماده منجر به صدمه فزیکی یا  روانی یا مرگ شخص گردد، مرتکب علاوه به مجازات مندرج این ماده به جزای جرم مرتکبه، نیز محکوم
می گردد.

عدم رعایت شرایط مندرج قانون ستندرد ملی

مادۀ 763:

(1) تولید، تورید، صدور، انـتقال، نگهداشت، خرید یا فروش کالا،  خلاف معیار های ستندرد ملی افغانستان،  ممنوع بوده مرتکب علاوه بر مصادره به جزای نقدی معادل قیمت کالا های متذکره، نیزمحکوم می گردد.

(2) هرگاه ارتکاب جرایم مندرج فقرۀ (1) این ماده سبب وارد شدن صدمه فزیکی یا روانی یا مرگ شخص گردد، مرتکب به جزای جرم مرتکبه، محکوم می­گردد.

(۳) در حالات مندرج فقره های (1 و 2) این ماده کالا های خلاف معیار های ستندرد ملی افغانستان، مصادره و به مصرف مرتکب تخریب می­گردد.

مداخله در آزادی مناقصات و مزایدات

مادۀ 764:

شخصی که به وسیلۀ تقلب یا سایر وسایل غیر مشروع در آزادی و سلامت مناقصات و مزایدات که به دولت، ‌مؤسسه ها یا شرکت های که دولت در آن سهم دارد یا ادارات رسمی یا نیمه رسمی تعلق نمی گیرد اخـلال وارد نماید، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

ربح غیر قانونی

مادۀ 765:

شخصی که طور علنی یا مخفی به شخص دیگر قرض یا ربح غیر مجاز بدهد، به حبس قصیریا جزای نقدی از سی هزارتا شصت هزار افغانی،  محکوم می گردد.

تقلب در معاملات تجارتی

مادۀ 766:

شخصی که عمداً از طریق نشر وقایع مختلفه یا اخبار کاذب یا پروپاگند و یا از طریق ارتکاب سایر اعمالی که متضمن تقلب یا فریب باشد، سبب بلند رفتن یا پائین آمدن قیمت اجناس، ‌اوراق مالی آماده ترویج گردد یا جنسی از اجناس آماده استهلاک را پنهان نماید یا سبب آن گردد، ‌به حبس قصیر یا جزای نقدی  از سی هزار تا یک صد هزار افغانی، محکوم می گردد.

تقلب در مواد ترکیبی

مادۀ 767:

شخصی که با عقد کننده در یکی از موارد آتی تقلب نماید، به حبس قصیر  و جزای نقدی معادل جنس، محکوم می گردد:

1- در تعداد، ‌مقدار، ‌مقیاس، ‌وزن، ‌پیمانه، ‌طاقت و فیصدی مواد ترکیبی.

2- در عین جنس طوری که غیر آنچه را تعهد نموده به جانب مقابل تسلیم دهد.

3- در ماهیت، ‌صفات اساسی، عناصر مفیده و مرکبه شی.

4- در نوع،‌ جنس و منبع شی.

فصل دوم

جرایم مربوط به افلاس

مفلس متقلب

مادۀ 768:

تاجری که به افلاس وی حکم قطعی صادر گردیده در یکی از حالات ذیل مفلس متقلب، شناخته
می شود:

1- در حالتی که تمام یا بعضی دفاتر خود را پنهان،‌ تلف، ‌تغییر یا تبدیل  نموده باشد.

2- در حالتی که به غرض رساندن ضرر به داینین یک جزء مال خود را پنهان نموده باشد.

3- در حالتی که به دین صوری اعتراف نموده یا خود را به دینی مدیون ساخته باشد که در حقیقت به ذمه او نمی باشد اعم از اینکه این دین در دفاتر یا بودجه یا در اوراق دیگر خود ثبت کرده یا طور شفاهی به آن اقرار نموده باشد.

4- در حالتی که به نیت سوء از تقدیم اوراق یا توضیحات در صورت مطالبه مراجع با صلاحیت امتناع ورزیده و وی به آثاری که بر امتناع وی مرتب می گردد، علم داشته باشد.

مجازات مفلس متقلب

مادۀ 769:

مفلس متقلب به حبس متوسط، محکوم می گردد.

ایراد خساره به داینین از جانب تاجر

مادۀ 770:

(1) تاجری که به افلاس او حکم قطعی صادر گردیده و به سبب تقصیر بزرگ باعث خساره داینین خود گردد، مفلس مقصر شناخته می شود.

(2) تاجر مفلس در یکی از حالات آتی مقصر بزرگ شناخته می شود:

1- در حالتی که مصرف شخصی یا فامیلی او نسبت به عایدات وی زیاد باشد.

2- در حالتی که مبالغ هنگفت را در قمار بازی، تکت های بخت آزمایی یا شرط بندی صرف نماید.

3- در حالتی که متاعی را بخرد و به قیمت نازلتر بفروشد یا مبالغ زیاد را قرض بگیرد یا اوراق بهادار را صادر یا وسایل دیگری را استعمال نماید، به نحوی که به سبب آن خساره ای بزرگ به او عاید گردد بمنظور اینکه مال را به دست آرد و از این طریق افلاس خود را به تاخیر اندازد.

4- در حالتی که بعد از متوقف ساختن تأدیه دین بمنظور رساندن ضرر به سایر داینین یا به قصد رسیدن به مصالحه، دین یکی از داینین را تأدیه نماید.

5- در حالتی که به وسیله تقلب با داینین به مصالحه برسد.

مفلس مقصر

مادۀ 771:

تاجری که به افلاس وی حکم قطعی صادر گردیده در یکی از حالات آتی مفلس مقصر شناخته می شود:

1- در حالتی که قوانین تجارتی داشتن دفاتر تجارتی را لازم شمرده باشد و وی  دفاتر مذکور را نداشته باشد یا دفاتر طوری نامکمل و نا منظم باشد که از آن حقیقت دارایی و قرض های وی معلوم نه گردد.

2- در حالتی که ورقۀ بیلانس خود را در میعاد قانونی تقدیم نه نماید.

3- در حالتی که بعد ازمتوقف ساختن تأدیات، ‌اظهارات صحیح را که قانوناً به آن مکلف است تقدیم نه نماید.

4- در حالتی که بدون عذر معقول در صورت طلب، شخصاً به مرجعی که حکم افلاس وی را صادر نموده حاضر نه گردد یا اظهاراتی را که مرجع مذکور از وی مطالبه نماید، تقدیم نکند یا عدم صحت این اظهارات ظاهر گردد.

5- در حالتی که برای منفعت غیر بدون عوض قرار داد بزرگی را عقد نماید که هنگام عقد، وضع مـالی او اجازه ندهد.

مجازات مفلس مقصر بزرگ

مادۀ 772:

مفلس مقصر بزرگ مندرج فقرۀ (2) مادۀ 770 این قانون به حبس متوسط بیش از سه سال، محکوم می گردد.

صدور حکم قطعی به اشتهار افلاس شرکت تجارتی

مادۀ 773:

(1)هرگاه به اشتهار افلاس یک شرکت تجارتی حکم قطعی صادر گردد در صورتی که بر یکی از اعضای مجمع عمومی یا هیئت مدیره ارتکاب یکی از افعال مندرج مادۀ 758 این قانون ثابت گردد مرتکب به حبس متوسط محکوم می گردد.

(2) هرگاه یکی از اعضای مجمع عمومی یا هیئت مدیره بوسیله تقلب یا فریب مرتکب فعلی گردد که به اثر آن شرکت مفلس گردد یا در توقف تأدیات شرکت مساعدت نماید،‌ به حبس متوسط محکوم می گردد.

صدورحکم قطعی به اشتهار افلاس صغیریا محجورعلیه

مادۀ 774:

هرگاه به اشتهار افلاس صغیر، ‌محجور علیه یا شخصی که تجارت او را شخص امین اداره می کند حکم قطعی صادر گردد مسؤولیت جزایی اعـمال فریب یا تقصیر متوجه ولی، ‌وصی یا امینی می باشد که ارتکاب یکی از اعمال تقلب، ‌فریب یا تقصیر مندرج این فصل ثابت گردد، ‌مرتکب حسب احوال به جزای پیش بینی شده ای این فصل، محکوم می گردد.

پنهان نمودن اموال مفلس ومداخله داین در مذاکرات

مادۀ 775:

اشخاص ذیل، به حبس متوسط تا دو سال یا  جزای نقدی از شصت هزار تا یک صد وبیست هزار  افغانی،  محکوم می گردند. مشروط بر اینکه در این قانون جزای شدید تری پیش بینی نگردیده باشد:

1-‌ شخصی که تمام یا بعضی امـوال مفلس را پنهان کند، گر چه زوجه یا یکی از اصول یا فروع او باشد.

2-‌ شخصی که از جمله داینین نبوده و بوسیله تقلب در مذاکرات مربوط به صلح دخالت نماید یا به وسیله تقلب بمنظور مساعدت به مدیون مفلس دینی را خلاف حقیقت به نام
خود یا نام شخص دیگر
ی وانمود سازد.

3- داینی که موافقه ای خاص را بمنظور منفعت خود وضرر سایر داینین عقد نماید.

4- داینی که به وسیله تقلب اندازه ای دین خود را زیاد نماید یا بر مفلس یا بر شخص دیگری امتیازات خاص را در بدل دادن رأی در مذاکرات صلح یا دارایی مفلس یا وعده به آن شرط گذارد.

نشرحکم محکومیت

مادۀ 776:

محکمه می تواند به نشر حکم محکومیت جرایم مندرج این فصل، حکم نماید.

فصل سوم

قاچاق اموال

اصطلاحات

مادۀ 777:

اصطلاحات آتی، در این فصل دارای مفاهیم ذیل می باشد:

1- اموال مجاز: اموالی است که تولید، تورید، صدور، خرید، فروش، نگهداشت، انتقال و حمل و نقل آن با رعایت طی مراحل گمرکی، بانکی و پرداخت محصول، نیاز به کسب مجوز ندارد.

2- اموال مجاز مشروط: امـوال مجازیست که تولید، تورید، صدور، خرید، فروش، نگهداشت، انتقال و حمل و نقل آن علاوه بر طی مراحل گمرکی، بانکی و پرداخت محصول، حسب قانون نیاز به کسب مجوز قبلی از مرجع ذیصلاح دارد.

3- امـوال ممنوعه: اموالیست که تولید، تورید، صدور، خرید، فروش، نگهداشت، انتقال و حمل و نقل آن،  مطا بق احکام قانون ممنوع است.

قاچاق اموال

مادۀ 778:

(1) شخصی که مرتکب یکی از اعمال ذیل گردد مرتکب جرم قاچاق اموال شناخته شده، مطابق احکام این فصل، مجازات می­گردد:

1- داخل یا خارج نمودن اموال مجاز از طریق غیر معمول گمرکی بمنظور فرار یا اجتناب از بازرسی یا نظارت گمرکی.

2- تولید، تورید، صدور، خرید، فروش، توزیع، نگهداشت، انتـقال و حمل و نقل امـوال غیر مجاز (مجاز مشروط) بدون اجازه از مراجع ذیصلاح.

3- تورید، تولید، صدور، خرید، فروش، توزیع، نگهداشت و حمل و نقل اموال ممنوعه.

4- خرید و فروش امـوال شامل ترانزیت بدون پرداخت محصول گمرکی.

5- برداشتن یا تخریب لیبل و سرغچ اموال تابع نظارت گمرکی، بدون اجازه مقامات گمرکی.

6- دور نمودن نمبر تشخیصیۀ وسایط نقلیه یا تزویر در آن.

7- خرید، فروش، نگهداری و تصرف اموال وارداتی قاچاقی، مشروط بر این­که از قاچاقی بودن آن آگاهی داشته باشد.

8- اخذ یا نگهداری امـوال توسط گدام دار بدون کاپی اسناد گمرکی.

9- شکستن مهر و لاک، تعویض یا تغییر در سایر ممیزات حفاظتی موجود در وسایط نقلیه، یا اموال.

10- بارگیری، تخلیه و انتقال اموال،  محمولۀ مسافرین مربوط از یک واسطه نقلیه به واسطه نقلیه دیگر در محل غیر مجاز بدون اجازه مامورین گمرکی.

11- بارگیری، تخلـیه و انتـقال مسافرین بمنظور قاچاق.

(2) تخلف از شرایط استفاده مورد نظر از اموالی­که طبق احکام  قانون موجب معافیت قسمی یا کلی از دین گمرکی می­گردد، در صورت تکرار، نیز قاچاق امـوال شناخته می شود.

(3) انجام یکی از فعـالیت های ذیل توسط  مؤظفین عمله پرواز یا گمرک،  نیز قاچاق امـوال شنــاختـه می شود: 

1- در صورتی که امـوال را بدون موجودیت بارنامۀ هوایی مربوطه انتقال دهد یا امـوال داخل طیاره با بارنامه مطابقت نداشته باشد.

2- اموالی را به گمرکات احضار نماید که حین دخول به قلمرو گمرکی کشور در بارنامه شامل، ولی موقع عزیمت در داخل طیاره موجود نباشد.

3- در ساحۀ خارج از میدان هوایی گمرکی بمنظور تخلیه یا بارگیری اموال نشست نموده و از آن به اسرع وقت به مامورین گمرکی یا سایر مسؤولین مربوطه اطلاع ندهد.

مجازات مرتکـبین قاچاق امـوال مجاز

مادۀ 779:

شخصی که مرتکب جرم قاچاق اموال مجاز گردد، علاوه برمصادره امـوال قاچاق، با نظرداشت قیمت امـوال قاچاق شده، قرار ذیل مجازات می­گردد:

1- در صورتی که قیمت آن بیش از یکصد هزار تا یک میلیون  افغانی باشد، به بدیل حبس.

2- در صورتی که قیمت آن بیش از یک میلیون تا پنج میلیون افغانی باشد، به حبس قصیر.

3- در صورتی که قیمت آن بیش از پنج میلیون تا ده میلیون افغانی باشد، به حد اکثرحبس قصیر.

4- در صورتی که قیمت آن بیش از ده میلیون باشد، به حبس متوسط تا سه سال.

مجازات مرتکبین قاچاق امـوال مجاز مشروط

مادۀ 780:

شخصی که مرتکب جرم قاچاق اموال مجاز مشروط گردد، علاوه برمصادره امـوال قاچاق، با نظرداشت قیمت آن، قرار ذیل مجازات می­ گردد:

1- در صورتی که قیمت آن تا پنجاه هزار افغانی باشد، به بدیل حبس.

2- در صورتی که قیمت آن بیش از پنجاه هزارتا یک میلیون افغانی باشد، به حبس قصیر شش ماه.

3- در صورتی که قیمت آن بیش از یک میلیون تا پنج میلیون  افغانی باشد، به حبس قصیر بیش از شش ماه تا یک سال.

4- در صورتی که قیمت آن بیش از پنج میلیون تا ده میلیون افغانی باشد، به حبس متوسط تا
سه سال.

5- در صورتی که قیمت آن بیش از ده میلیون افغانی باشد، به حبس متوسط بیش از سه سال.

مجازات مرتکبین قاچاق امـوال ممنوعه

مادۀ 781:

 (۱) شخصی که مرتکب جرم قاچاق اموال ممنوعه گردد، علاوه برمصادره اموال قاچاق، وسایل ولوازم مرتبط با آن، با نظرداشت قیمت امـوال قاچاق شده، قرار ذیل مجازات می­ گردد:

1- در صورتی که قیمت آن تا پنجاه هزار افغانی باشد، به حبس قصیر شش ماه.

2- در صورتی که قیمت آن بیش از پنجاه هزار تا یک میلیون افغانی باشد، به حبس قصیر بیش از شش ماه.

3- در صورتی که قیمت آن بیش از یک میلیون تا پنج میلیون افغانی باشد، به حبس متوسط تا
سه سال.

4- در صورتی که قیمت آن بیش از پنج میلیون تا ده میلیون  افغانی باشد، به حبس متوسط بیش از سه سال.

5- در صورتی که قیمت آن بیش از ده میلیون افغانی باشد، به حبس طویل تا هفت سال.

(۲) قاچاق امـوال ستراتیژیک وسایر اموالی که به مقصد تولید محصولات غیر قانونی از آن
استفاده می شود از حکم فقرۀ (1) این ماده مستثنی بوده، مرتکبین آن مطابق احکام متعلق به جرایم عرصۀ مربوط، مجازات می گردند.

احوال مشدده در جرم قاچاق اموال

مادۀ 782:

ارتکاب جرم قاچاق اموال در یکی از حالات ذیل، مشدده شناخته شده، مرتکب به حد اکثر جزای پیش بینی شده این فصل، محکوم می گردد:

1- در حالتی که جرم قاچاق امـوال توسط مؤظف خدمات عامه با سوء استفاده از وظیفه، موقف یا نفوذ، ارتکاب یابد.

2- در حالتی که جرم قاچاق اموال به اشتراک بیش از دو نفر ارتکاب یابد.

3- در حالتی که جرم قاچاق اموال از طریق گروه سازمان یافته جرمی صورت گرفته باشد.

4- در حالتی که شخص مجهز با سلاح  به قاچاق بری مبادرت ورزد.

5- در حالتی که قاچاقبر در مقابل مؤظف مبارزه با قاچاق اموال، مقاومت مسلحانه نماید.

6- در حالتی که شخص بمنظور ارتکاب جرم قاچاق اموال، مرتکب جرم رشوت، نیز گردد.

مجازات مالک یا راننده واسطه نقلیه

مادۀ 783:

مالک یا رانندۀ وسایط نقلیه حامل اموال قاچاق، قرار ذیل، مجازات می گردد:

1- در صورتی که مالک واسطۀ نقلیه حامل اموال قاچاق با واسطۀ نقلیه دستگیر و ثابت شود که از وجود اموال قاچاق مطلع بوده، به حیث  شریک جرم شناخته شده با نظرداشت نوعیت و قیمت اموال قاچاق شده، به مجازات مندرج این فصل، محکوم می گردد.

2- در صورتی که مالک واسطۀ نقلیه به صورت مکرر مرتکب جرم مندرج جزء 1 این ماده شود و قیمت ارزش مال قاچاق شده معادل یا بیش از ارزش واسطه نقلیه باشد علاوه بر مجازات مندرج جزء 1 این ماده واسطۀ نقلیه، نیز مصادره می­گردد.

3- در صورتی که ثابت شود که رانندۀ واسطۀ نقلیه از قاچاقی بودن اموال حمل شده علم داشته، شریک جرم، شناخته می­شود.

مصادره وسایل و لوازم مرتبط با عمل قاچاق

مادۀ 784:

(1) وسایل ولوازمی­که مستقیماً درارتکاب جرم قاچاق امـوال از آن استفاده صورت گرفته باشد بشمول سلاح، واسطۀ نقلیه وسایر وسایل مورد استفاده در انتقال و اخفای اموال قاچاق در صــورتی کــه ارزش مال قاچاق معادل یا بیش از ارزش وسایل و لوازم متذکره باشد به اساس فیصله محاکم ذیصلاح مصادره می گردد وسایل و لوازم مندرج فقره های (3 و 4) این ماده از این حکم مستثنی است.

(2) مصــادره مال قاچاق بـدون نظر داشت اندازه و سهم گیری مالک درقاچاق صورت می­گیرد.

(3) هرگاه شخص متهم به قاچاق اموال، وسایل ولوازم ضبط شده مندرج این ماده را درنتیجه عمل جرمی دیگری به دست آورده باشد، وسایل ولوازم به مالک آن مسترد می شود.

(4) درموارد ذیل واسطه نقلیه مصادره نمی شود:

1- درصورتی­که مالک واسطۀ نقلیه مدارک اثباتیه مبنی بر عدم دخالت در جرم قاچاق اموال را ارایه نماید.

2- درصورتی­که مالک، واسطه نقلیه را با حسن نیت وطبق طرزالعمل مـتداول تجارتی در اختیار مرتکب قرار داده باشد.

ضبط وسایل و لوازم مرتبط با قاچاق اموال

مادۀ 785:

(1) درحالات ذیل وسایل ولوازم مرتبط با جرم قاچاق امـوال ضبط می گردد:

1- جرم قاچاق امـوال، مشهود باشد.

2- اموال درحالت انتقال وحرکت قرارداشته باشد.

3- اموال درمحل عامه غیر محفوظ قرارداشته باشد.

(2) ضبط اموال درملکیت شخصی صرف به اساس اجازۀ قبلی محکمۀ ذیصلاح صورت می گیرد، جرم مشهود قاچاق اموال از این امرمستثنی است.

(3) اموال قاچاق، وسایل ولوازم مرتبط با آن به مجرد گرفتاری به ادارۀ گمرکی و در صورت عدم موجودیت بخش گمرک به ادارۀ محل درمقابل رسید سپرده می شود.

(4) هرگاه تنازع مربوط به امـوال ممنوعه و یا قاچاق باشد، این اموال نیز به مصرف صاحب مال تا فیصله قطعی محکمه ازطرف ادارۀ گمرک نگهداری و یا به مراجع مربوطه بمنظور اجراآت قانونی ارسال می­گردد.

تخلف مامور گمرک

مادۀ 786:

هرگاه  مامور گمرک در رابطه به یکی از اجراآت ذیل طوری عمل نماید که باعث کسر عواید دولت گردیده باشد،  به جزای نقدی معادل کسر عواید، محکوم می گردد:

1- حفظ خلص اظهار نامه ونگهداری امـوال مندرج آن در ذخیره مؤقت.

2- اتخاذ تصمیم در مورد معاملۀ گمرکی مشخص، معلومات واسناد مربوط.

3- احضار اموال وارد شده به محل معین احضار گمرک.

4- نظارت از اموال واثاثیۀ عملۀ پرواز و مسافرین.

5- تخلیه یا انتقال اموال ازیک واسطه به واسطۀ دیگر.

6- نظارت و بازرسی از امـوال حین داخل شدن به قلمرو گمرکی وانـتقال آن ازمحل اصلی که در آن اختصاص داده شده است.

7-تطبیق اموال بار شده با احضار نامه یا بارنامه.

8- صدور اموال غیر افغانی بدون ارایه اظهار نامۀ جدید یا تبعیت از مرحلۀ صدور تحت نظارت
گمرکی.

9- اموالی که به دوران آزاد ترخیص گردیده و تابع پرداخت دین گمرکی می باشد.

فصل چهارم

جرایم علیه معادن، نفت وگاز

استخـراج غـیر قانـونی معادن، نفت وگاز

مادۀ 787:                                         

 (1) استخراج، انتـقال، استفاده، تصاحب ، پروسس، نگهداری، ترافیک و تصرف منرال ها، مواد نفتی وگاز، هایدرو کاربن ها و ذغال سنگ واجارۀ آنها، به صورت غیر قانونی، جرم  شناخته می‌شود.

(2) مرتکب جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده، مطابق احکام این فصل مجازات می گردد.

(3) استخراج غیر قانونی معادن به مفهوم این فصل: شامل استخراج، انتـقال، استفاده، تصاحب، پروسس، نگهداری، ترافیک و تصرف منرال ها، مواد نفتی وگاز، هایدرو کاربن ها و ذغال سنگ واجارۀ آنها، می باشد.

مجازات استخراج غیر قانونی معادن

مادۀ 788:

(1) شخصی که به صورت غیر قانونی، معادن را استخراج نماید، با نظر داشت ارزش مواد بر اساس نرخ بازار قرار ذیل، مجازات می گردد:

1-  در صورتی که ارزش آن تا سه میلیون افغانی باشد، به حبس قصیر.

2- در صورتی که ارزش آن بیش از سه میلیون تا پنج میلیون افغانی باشد، به حبس متوسط تا سه سال.

3- در صورتی که ارزش آن بیش از پنج میلیون تا ده میلیون افغانی باشد، به حبس متوسط بیش از سه سال.

4- در صورتی که ارزش آن بیش از ده میلیون افغانی باشد، به حبس طویل.

(2) مواد مندرج فقرۀ (1) این ماده استرداد و در صورت عدم موجودیت آن، مرتکب به تأدیۀ قیمت آن، محکوم می گردد.

(3) هرگاه از اثر استخراج غیر قانونی، ساحۀ معدن، مواد نفت وگاز یا زیربنا های آنها تخریب شده باشد، مرتکب علاوه بر مجازات مندرج در این فصل،  به جبران خساره عایده،  نیز محکوم می‌گردد.

حالات مشدده

مادۀ 789:

استخراج غیر قانونی معادن در یکی از حالات ذیل مشدده شناخته شده، مرتکب به حد اکثر مجازات جرم پیش بینی شده مندرج این فصل، محکوم می گردد:

1-  در حالتی که با سوء استفاده از وظیفه، موقف یا نفوذ، معادن را به صورت غیر قانونی استخراج نموده باشد.

2- در حالتی که با وجود اطلاع، اخطار شفاهی یا کتبی وزارت معادن وپترولیم به استخراج غیر قانونی معادن، پرداخته باشد.

تعدد جرم در استخراج غیر قانونی معادن

مادۀ 790:

هرگاه استخراج غیر قانونی معادن، با دادن رشوت، فریب، تزویر اسناد یا با سوء استفاده از وظیفه، موقف یا نفوذ، صورت گرفته باشد، مرتکب علاوه بر مجازات استخراج غیر قانونی معادن، به جزای جرم مرتکبه، نیز محکوم می گردد.

عدم اطلاع از کشف معدن

مادۀ 791:

 هرگاه مالک یا متصرف زمینی که در زمین تحت تصرف یا تملک وی معدن کشف گردد، موضوع را در مدت ده روز از تاریخ کشف به نزدیکترین ادارۀ محلی اطلاع ندهد، به حبس قصیر، محکوم می‌گردد.

اعمار ساختمان یا تأسیسات در ساحۀ تثبیت شده معدن

مادۀ 792 :

(1) شخصی که در ملکیت ساحۀ تثبیت شدۀ معادن یا منابع نفت وگاز به صورت غیر قانونی ساختمان اعمار نماید، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

(2)  شخصی که اجازۀ اعمار ساختمان یا نصب تأسیسات استخراج معدن یا منابع نفت وگاز را به صورت غیر قانونی در ساحۀ مندرج فقرۀ (1) این ماده به شخص دیگری بدهد، به حد اکثرحبس قصیر، محکوم می گردد.

اعمار ساختمان یا نصب تأسیسات

مادۀ 793:

شخصی که در ساحۀ تثبیت شده معادن ومنابع نفت وگاز ملکیت عامه، بصورت غیر قانونی ساختمان اعمار یا تأسیسات استخراج معدن را نصب نماید، به حبس متوسط تا دو سال یا جزای نقدی از یک صدو بیست هزار تا سه صد هزار افغانی، محکوم می گردد.

وارد نمودن خساره به معادن

مادۀ 794:

(1) شخصی که به داخل ساحۀ معادن تثبیت شده ویا ساحات ظواهر معدنی بدون اجازه ادارۀ مربوط به صورت غیر قانونی به حفر خندق، کندن جر های تفحصی یا اکتشافی، برمه کاری، نمونه برداری، کندن صوف ها یا عملیات مشابه بپردازد،  حسب احوال به حبس قصیر یا متوسط، محکوم می گردد.

(2) شخصی که به قصد بدست آوردن واستخراج معدن به صورت غیر قانونی یا  طور غیر فنی، غیر مسلکی در ساحات تثبیت شدۀ معدن ویا ظواهر معدنی به راه اندازی انفجار وکندن صوف ها پرداخته به طوری که باعث تخریب معدن گردیده باشد، به حبس متوسط بیش از سه سال، محکوم می گردد.

فصل  پنجم

جرایم مالیاتی

عدم وضع یا تأدیه مالیه موضوعی

مادۀ 795:

(1) شخصی که بدون دلایل مؤجه اظهار نامۀ مالیاتی خویش را مطابق احکام قانون مالیاتی یا تا  انقضای مدت تمدید شدۀ ادارۀ مالیات، ارایه نه نماید، قرار ذیل مجازات می گردد:

1-  شخص حقیقی، به جزای نقدی ده هزار افغانی.

 2- شخص حکمی، به جزای نقدی سی هزار افغانی.

(2) شخصی که بدون دلایل مؤجه، مالیه موضوعی را مطابق احکام قوانین مالیاتی وضع یا تأدیه ننماید، حسب احوال به جزای نقدی معادل ده فیصد مالیۀ مؤضوعی قابل تحصیل یا به بدیل حبس یا به هر دو جزا، محکوم می گردد.

(3) تصفیه کننده در یکی از حالات ذیل به جزای نقدی بیست هزار افغانی یا بدیل حبس یا هر دو جزا، محکوم می گردد:

1- در صورتی که در خـلال 14 روز از تاریخ تعیین وی به حیث تصفیه کننده به ادارۀ مالیات کتباً اطلاع ندهد.

2- در صورت خارج نمودن دارایی مالیه دهنده از کنترول خویش قبل از دریافت اطلاعیه ادارۀ مالیاتی مبنی بر پرداخت هرنوع ذمت مالیاتی فعلی وآینده مالیه دهنده.

3- در صورتی عدم تخصیص یا تأدیۀ مبلغ قابل تأدیه از عواید حاصله از فروش دارایی مالیه دهنده بمنظور تأدیۀ ذمت مالیاتی مالیه دهنده.

(4) شخصی که اطلاعیه متوقف نمودن فعالیت را که از طرف ادارۀ مالیات صادر می گردد، رعایت نه نماید قرار ذیل، مجازات می گردد:

1-  شخص حقیقی، به جزای نقدی ده هزار افغانی.

2-  شخص حکمی، به جزای نقدی چهل هزار افغانی.

(5) شخصی که عمداً اسناد ودفاتر خود را مطابق احکام قوانین مالیاتی ترتیب وحفظ ننماید قرار ذیل،  مجازات  می گردد:

1-  شخص حقیقی، به جزای نقدی بیست وپنج هزار افغانی یا به بدیل حبس.

2- شخص حکمی، به جزای نقدی یکصد هزار افغانی.

(6) شخصی که تسهیلات لازم ذیل را به کارکنان مالیاتی فراهم نه نموده و با آنها همکاری نه نماید، شخص حقیقی، به جزای نقدی ده هزار افغانی و شخص حکمی، به جزای نقدی
چهل هزار افغانی، محکوم می گردد:

1- دسترسی آزاد به محلات، ملکیت ها، اسناد، دفاتر، کمپیوتر و وسایل مربوط به آن وسایر معلومات مالیه دهنده.

2- اخذ نقل اسناد، دفاتر و معلومات ذخیره شده در کمپیوتر.

3- در اختیار گرفتن اسناد یا دفاتر لازم که بتواند برای تعیین ذمت مالیاتی مالیه دهنده یا بمنظور سایر اجراآت مطابق قوانین مالیاتی ضروری باشد.

(7) شخصی که عمداً شماره تشخیصۀ نادرست را در اظهار نامۀ مالیاتی و یا هر سند که در قوانین مالیاتی پیشبینی گردیده است ویا به این منظور استفاده می شود، به کار ببرد، قرار ذیل مجازات می‌گردد:

1- شخص حقیقی، به جزای نقدی بیست وپنج هزار افغانی یا بدیل حبس.

2- شخص حکمی، به جزای نقدی یکصد هزار افغانی.

(8) شخصی که عمداً بدون دلایل مؤجه موارد ذیل را رعایت نه نماید،  شخص حقیقی، به جزای نقدی پنج هزار افغانی و شخص حکمی، به جزای نقدی چهل هزار افغانی، محکوم
می گردد:

1-  تهیه اسناد، دفاتر، معلومات یا معلومات کمپیوتری که در اختیارش قرار دارد، در میعاد مندرج اطلاعیه.

2-  حضور در زمان ومحل مشخص شده اطلاعیه بمنظور ارزیابی امور مالیاتی وی یا شخص دیگری.

(9) شخصی که عمداً اظهارات نا درست یا گمراه کننده را ارایه ویا بخش مشخص آن را حذف نماید، قرار ذیل مجازات می گردد:

1- شخص حقیقی، به جزای نقدی چهل هزار افغانی یا بدیل حبس.

2- شخص حکمی، به جزای نقدی یکصد و شصت هزار افغانی.

(10) شخصی که محرمیت معلومات مالیه دهنده مندرج قوانین مالیاتی را نقض نماید، به جزای نقدی یک صد هزار افغانی یا حبس قصیر تا یک سال،  محکوم می گردد.

ایجاد موانع در برابر کارکن مالیاتی

مادۀ 796:

شخصی که عمداً مانع اجرای وظایف قانونی کارکن مالیاتی گردد، قرار ذیل مجازات می گردد:

1-  شخص حقیقی، به جزای نقدی چهل هزار افغانی یا به بدیل حبس.

2- شخص حکمی، به جزای نقدی یکصد وشصت هزار افغانی.

اخذ بازپرداخت با استفاده از اسناد  تزویری

مادۀ 797:

هر گاه مالیه دهنده با استفاده از  اسناد تزویری، بازپرداخت مالیه بر ارزش افزوده را که مستحق اش نیست اخذ نماید، علاوه بر جزای جرم تزویر، به جزای نقدی معادل مبلغ گرفته شده، نیز محکوم می­گردد.

حالات مشدده

مادۀ 798:

ارتکاب جرایم مندرج این فصل،  در حالات ذیل مشدده شناخته شده، مرتکب علاوه بر تأدیه مالیه، به حد اکثر مجازات پیش بینی شده جرم مرتکبه، نیز محکوم می­گردد:

1- در حالتی که جرم توسط گروه سازمان یافته جرمی ارتکاب یافته باشد.

2- در حالتی که مقدار مالیه قابل تحصیل بیش از یک میلیون افغانی باشد.

3- در حالت تکرار جرم.

شرایط تعقیب عدلی

مادۀ 799:

تعقیب عدلی مرتکبین جرایم مندرج مواد 797 و798 این قانون منوط به شکایت کتبی ادارۀ مالیات می باشد.

فصل ششم

احتکار و مجازات آن

 احتکار

مادۀ 800:

(1) شخصی که  به مقصد سود جویی بیشتر یا فروش به نرخ بلندتر از قیمت رقابتی، مواد اولیه ارتزاقی و مصرفی مورد نیاز عامه ­را پنهان کند یا ازعرضه مواد مذکور امتناع ورزد یا مانع عرضه آن توسط سایر اشخاص گردد، مشروط بر این ­که مواد احتکار شده منجر به کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت­ها در بازار شود، مرتکب جرم احتکار شناخته شده، مطابق احکام این فصل، مجازات می گردد.

(2) به مقصد این ماده، مواد اولیه مصرفی و ارتزاقی مورد نیاز عامه عبارت از گندم، آرد، برنج، شکر، روغن های غذایی ومواد محروقاتی نفتی و گاز مایع می­ باشد.

فروش مواد احتکارشده

مادۀ 801:

(1) مواد احتکار شده، بعد از تثبیت ودستیابی توسط کمیسیون عالی منع احتکار حداکثر درخـلال مـدت 48 ساعت بعد از تعیین قیمت عادلانـۀ آن بـا حضـور داشت مالک یا نمایندۀ قانونی وی به بازار عرضه می گردد.

(2) وجوهـی که از فـروش مـواد احتکارشدۀ مندرج فقرۀ (1) این ماده حاصل می گردد، بار اول بعد از وضع مصارف، پنجاه فیصد آن به حسـاب واردات دولـت تحویـل بانک وپنجاه فیصد دیگرآن به مالک یا نمایندۀ قانونی وی داده می شود. 

(3) درصورت تکرار احتـکار، وجوه حاصله از فروش مواد احتکار شده،  مصادره می گردد.

مجازات احتکار

مادۀ 802:

شخصی که مرتکب جرم احتکار گردد، علاوه بر مصادره مواد احتکار شده، به حبس قصیر، نیز محکوم می­گردد.

جرایم در حکم احتکار

مادۀ 803:

ارتکاب یکی از اعـمال ذیل بمنظور افزایش قیمت در بازار در حکم احتکار شناخته شده، مرتکب به جزای نقدی از پنج هزار تا سی هزارافغانی، محکوم می­گردد:

1- شخصی که به تجارت یا عرضه مواد اولیه به صورت پرچون اشتغال دارد و مواد اولیه مربوطه را درغیر از محلات معینه ذخیره نماید.

2- شخصی که به صورت عمده به خرید وفروش مواد اولیه اشتغال دارد، حد اکثر درخـلال ده روز ازتاریخ اعلان، مواد مذکور را به بازار عرضـه نکند.

حالت مشدده جرم احتکار

مادۀ 804:

(1) شخصی که مواد اولیه را پنهان یا بمنظور متضرر ساختن اقتصاد مردم از عرضه آن امتناع یا مانع عرضه آن توسط سایراشخاص گردد، به حبس متوسط، محکوم می­گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده توسط بیش از دو نفر ارتکاب یابد، هر یک از مرتکبین، به حداکثرحبس متوسط، محکوم می­گردند.

(3) به مقصد این ماده متضرر ساختن اقتصاد مردم عبارت است از قرار دادن اتباع کشور در مضیقه اقتصادی درغیر ازحالات مندرج ماده 800  این قانون.

(4) هرگاه تحویلدار یا گدام دار یا مؤظف کشف یا هیئت مؤظف خدمات عامه با سوءاستفاده از وظیفه، موقف یا نفوذ، احتکار نماید یا زمینۀ  احتکار را فراهم سازد، به حداکثرحبس متوسط، محکوم می­گردد.

فصل هفتم

تقلید علامات و اشیای مطبوع پستی و مجازات آن

تقلید علامات و اشیای مطبوع پستی

مادۀ 805:

اشخاص آتی، به جزای نقدی از پنج هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردند:

1- شخصی که اشیای مطبوع یا نمونه های پستی را به هر نحوی که ساخته شده باشد تقلید نماید،‌طوری که در شکل ظاهری خود با علایم پستی ادارات پست افغانی یا علایم تکت های پستی و تیلگرافی دول اعضای اتحادیه پست و تیلگراف شبیه باشد و در عوض اوراق حقیقی به سهولت قبول شده بتواند.

2- شخصی که اشیای مطبوع یا نمونه های مندرج جزء 1 این ماده را در افغانستان رواج دهد یا معامله کند یا بفروشد و یا بفروش عرضه نماید و یا اینکه به قصد ترویج یا معامله یا فروش نزد خود نگه دارد.

تقلید اشیای مطبوع مشابه با علایم تکت های مالیاتی

مادۀ 806:

(1) اشخاص آتی، به جزای نقدی از پانزده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردند:

1- شخصی که اشیای مطبوع یا نمونه های را تقلید نماید که در شکل ظاهری خود با علایم تکت های مالیاتی دوایر مالیات افغانی یا تکت های سره میاشت افغانی شبیه باشد طوری که در عوض اوراق حقیقی آن به سهولت قبول شده بتواند.

2- شخصی که اشیای مطبوع یا نمونه های مندرج جزء 1 این ماده را در افغانستان رواج دهد یا معامله کند یا بفروشد و یا بفروش عرضه نماید و یا اینکه به قصد ترویج یا معامله یا فروش نزد خود نگه دارد.

(2) هرگاه از اثر ارتکاب جرایم مندرج این فصل، مفاد حاصل شده باشد، ‌محکمه به رد مثل آن، نیز حکم می نماید.

 

 

 

باب یازدهم

جرایم محیط زیستی

فصل اول

جرایم علیه محیط زیست و مجازات آن

جرم محیط زیستی

مادۀ 807:

(1) شخصی که مواد مضره یا مواد آلوده کننده را در آب، خاک، هوا یا زمین به اندازه ای که کیفیت فزیکی، کیمیاوی یا بیولوژیکی آنها را طوری که به انسان یا سایر موجودات زنده، گیاهان یا بنا ها مضر باشد، پخش یا مخلوط کند، مرتکب جرم محیط زیستی شناخته شده، به حبس متوسط، محکوم می گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده منجر به صدمه جسمی یا روحی یا مرگ شخص گردد، مرتکب علاوه بر حبس طویل به جزای جرم مرتکبه،  نیز محکوم می گردد.

عدم رعایت شرایط جواز نامه، اجازه نامه یا اجازۀ صادر شده

مادۀ 808:

هرگاه از اثر تخطی یا عدم رعایت شرایط جوازنامه، اجازه نامه یا اجازه صادر شده یا سایر شرایطی که از طرف ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست به حیث ستندرد وضع گردیده است، به محیط زیست تاثیرات سوء وارد گردد، مرتکب متناسب با تاثیرات سوء وارده، به حبس متوسط تا سه سال یا جزای نقدی از شصت هزار تا یکصد وهشتاد هزار افغانی، محکوم می­گردد.

اهمال و غفلت مؤظف خدمات عامه در صدور جواز نامه یا اجازه نامه

مادۀ 809:

هرگاه مؤظف توزیع جوازنامه، اجازه نامه، مفتش یا نظارت کننده بر اجراآت امور محیط زیستی، در اجراآت خود مرتکب اهمال و غفلت شود، به مجازات حبس قصیر یا جزای نقدی از ده هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می­گردد.

عدم رعایت قواعد محیط زیست

مادۀ 810:

اشخاص ذیل، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد:

1-  شخصی که امر منع یا حکم مبنی بر رعایت احکام قانون حفاظت محیط زیست را عمداً تعمیل نه نماید.

2- شخصی که توضیحات نا درست یا گمراه کننده را عمداً به جواب استعلام که ضمن آن معلومات ضروری مطابق احکام مندرج قانون حفاظت محیط زیست، مطالبه گردیده است ارایه نماید.

۳- شخصیکه که توضیحات نادرست یا گمراه کننده را عمداً به مقصد دریافت اجازه نامه که مطابق احکام قانون حفاظت محیط زیست صادر می شود، ارایه نماید.

4- شخصی که از اجراآت تنفیذ صلاحیت ها یا انجام وظایف قانونی مفتش، عمداً ممانعت نماید.

تولید یا تورید مواد نفتی یا گاز مایع بی کیفیت

مادۀ 811:

شخصی که مواد نفتی یا گاز مایع بی کیفیت را بدون در نظر داشت معیارهای ادارۀ ملی ستندرد، تولید یا تورید  نماید، علاوه بر مصادره مواد نفتی بی کیفیت، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

مسؤولیت شخص حکمی

مادۀ 812:

هرگاه جرایم مندرج این فصل توسط شخص حکمی ارتکاب گردد، علاوه بر مصادره مواد مضره یا مواد آلوده کننده، به جزای نقدی ازیک صد هزار تا یک میلیون افغانی و تعلیق مؤقت جواز فعالیت، یا سلب جواز، محکوم می­گردد.

قطع درختان و تخریب ساحۀ سبز

مادۀ 813:

شخصی که  درخت یا ساحه سبز متعلق به اماکن عامه را قطع یا تخریب کند، به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می­گردد.

انداختن مواد سمی یا مکروبی در چاه یا مخزن آب

مادۀ 814:

(1)  شخصی که عمداً با انداختن مواد سمی، مکروبی یا سایر اشیای مضر به صحت عامه در چاه، مخزن آب،‌ ذخیره خانه عمومی یا سایر اشیایی که بمنظور استعمال عامه تهیه شده حیات یا اموال مردم را به خطر مواجه سازد، به حبس دوام درجه2، محکوم می گردد.

(2) هرگاه ارتکاب جرایم مندرج فقرۀ (1) این ماده منجر به مرگ انسان گردد، ‌مرتکب به اعدام محکوم می گردد.

(3) شخصی که به سبب خطاء مرتکب یکی از جرایم مندرج فقرۀ (1) این ماده گردد، به حبس متوسط یا جزای نقدی از شصت هزار تا یک صد و بیست هزار افغانی، محکوم می گردد.

فاسد نمودن چاه یا مخزن عمومی

مادۀ 815:

شخصی که چاه یا مخزن عمومی یا هر چیزی که از این قبیل باشد، فاسد نماید،‌ طوری که به اثر آن منفعت مطلوبه آن کمتر گردد، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

شکستن نل یا آلات مخصوص آب، برق یا گاز

مادۀ 816:

(1) شخصی که آلات،‌ نل یا آلات مخصوص مرافق آب، برق، گاز و غیره مرافق عمومی را عمداً بشکند یا تلف نماید که به اثر آن مرافق عمومی معطل گردد، به حبس متوسط تا دو سال یا جزای نقدی از شصت هزار تا یک صد و بیست هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) شخصی که عمداً تأسیسات ثابت یا قابل انتقال صحی یا وسایل موجود در آن را خراب، تلف یا متضرر سازد یا غیر قابل استفاده گرداند، به حبس متوسط دو سال، محکوم می گردد.

(3) شخصی که به خطاء مرتکب یکی از جرایم مندرج فقرۀ (1) این ماده گردد، به حبس قصیر و جزای نقدی پنج هزار افغانی، محکوم می گردد.

انتشار امراض خطرناک

مادۀ 817:

(1) شخصی که در غیر از حالات مندرج مواد 814 و 815 عمداً مرتکب عملی گردد که موجب انتشار مرض خطرناک گردد، حسب احوال به حبس متوسط تا سه سال یا جزای نقدی از شصت هزار تا یک صد و هشتاد هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) هرگاه ارتکاب فعل مندرج فقرۀ (1) این ماده سبب فوت یا معلولیت دایمی شخص گردد، ‌مرتکب علاوه بر جزای مندرج این ماده، به جزای جرم مرتکبه، نیز محکوم می گردد.

انتشار امراض خطرناک به سبب خطاء

مادۀ 818:

(1) شخصی که به خطاء سبب انتشار مرض خطرناک گردد، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) هرگاه ارتکاب فعل مندرج فقرۀ  (1) این ماده سبب معلولیت دایمی یا مرگ شخص گردد، مرتکب علاوه بر جزای مندرج این فصل، به جزای جرم مرتکبه، نیز محکوم می گردد.

سایر اعمال منافی محیط زیست 

مادۀ 819:

اشخاص ذیل به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می گردند:

1- شخصی­که در دریا،‌ نهر، جوی،‌ کوچه ‌یا در آب جاری مواد کثیفه را که به صحت مضر باشد، بیاندازد.

2- شخصی­که در سرک، ‌راه عام، میدان یا تفریح گاه عمومی مواد گندیده یا کثافات یا خاک روبه یا ‌آب کثیف یا اشیای را که به صحت مضر باشد،  بیاندازد.

3- شخصی که عمداً یا به اهمال،  بخار، ‌دود، آب کثیف یا مواد دیگری را که باعث ضرر، ‌اذیت یا آلوده شدن محیط زیست برای ساکنین گردد، در فضاء رها کند.

4- شخصی که در نظافت یا اصلاح دودکش، ‌تنور یا دستگاه هایی که آتش در آن استعمال می‌شود، اهمال کند.

فصل دوم

جرایم مربوط به جنگل ها و مجازات آن

غصب یا خرید وفروش جنگل دولتی

مادۀ 820:

شخصی که ساحۀ جنگل دولتی را غصب یا خرید یا فروش نماید، علاوه براسترداد ساحۀ مذکور وجبران خساره وارده به جزای غصب زمین مندرج این قانون، محکوم می­گردد.

استفادۀ خود سرانه از جنگل

مادۀ 821:

(1) شخصی که از جنگل دولتی یا حاصلات آن خود سرانه بهره برداری یا  استفاده نماید، علاوه بر استرداد حاصلات به جزای نقدی از پنج هزار  تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) شخصی که محصولات جنگل دولتی را به شکل غیر قانونی حمل ونقل نماید یا تحت پروسس قرار دهد، علاوه بر استرداد محصولات حسب احوال به جزای نقدی از پنج هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم  می­گردد.

استفاده از چوب صنعتی جنگل دولتی به مقصد سوخت

مادۀ 822:

شخصی که چوب های صنعتی جنگل دولتی رابه مقصد سوخت مورد استفاده قرارداده یا به فروش برساند، علاوه براسترداد آن به حبس متوسط، محکوم می­گردد.

نصب یا تأسیس دستگاه ها

مادۀ 823:

شخصی که دستگاهی را بدون اجازه دولت در فاصلۀ غیرمجاز از جنگل نصب یا تأسیس کند علاوه بر مصادرۀ دستگاه، به حبس متوسط بیش ازسه سال، محکوم می­گردد.

تبدیل نمودن جنگل به زمین زراعتی

مادۀ 824:

شخصی که بخشی از جنگل دولتی را خـودسرانه بـه زمین زراعتی مـبدلنمـاید، به حبس متـوسط، محکوم می­گردد.

چیدن پسته وجلغــوزه قبل ازموعد

مادۀ 825:

شخصی که قبل از اعلان وزارت زراعت، آبیاری ومالداری، پسـته یا جلغوزه را قبل از موعد معین (شکست شول) بچیـند، عـلاوه بـراسترداد حاصلات جمع آوری شده، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

استعمال غیرقانونی چکش

مادۀ 826:

 شخصی که چکش های مخصوص را  خلاف پلان ترتیب شده به صــورت غیرفنی استعمال یا به نحوی از انحا در اختیار شخص دیگری قـراردهـد و یا چکش تقلبی را استعمال نماید، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

قاچاق چوب جنگل

مادۀ 827:

شخصی که اشجار جنگل را  قطع یا چوب آن را به خارج از کشور قاچاق کند، مرتکب علاوه بر مصادره چوب  یا قیمت آن و مصارف احیای مجدد جنگل تا زمان رسیدن به وضعیت اصلی آن، ن آن به حبس متوسط بیش از سه سال، محکوم می­گردد.

تخریب برج های ترصد

مادۀ 828:

شخصی که برج های ترصد، تأسیسات، سـرک ها و سایرتأسیسات جنگل را قصداً تخریب یا به آن صدمه بـرساند، بـه حبس قصیر، محکـوم می گردد.

استفاده از درختان جنگل

مادۀ 829:

(1) شخصی که از درختان طبیعی جنگل، مغایر احکام مقررۀ مربوط جهت تهیۀ ذغال اسـتفاده نـماید، عـلاوه بر استرداد ذغال، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

(2) شخصی که ذغال تهیۀ شده مندرج فقـرۀ (1) ایـن ماده را بـه خارج ازکشورقاچاق نماید، مرتکب علاوه بر مصادره ذغال، به حبس متوسط،  محکوم می­ گردد.

عدم پرداخت محصول

مادۀ 830:

شخصی که از پرداخت محصول در برابر جمع آوری حاصل جنگل امتناع ورزد، علاوه بر پرداخت محصول به جزای نقدی از پنج هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

بهره برداری از جنگل خلاف پلان

مادۀ 831:

شخصی که از جنگل دولتی بر خلاف پلان حفظ و مراقبت جنگل ها و منابع آن بهره برداری نماید، به جزای نقدی از پنج هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می­گردد.

منع چرانیدن حیوان ها در داخل جنگل

مادۀ 832:

(1) شخصی که حیوان های مانند شتر و بز را در داخل جنگل دولتی بچراند، به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) هرگاه عمل مندرج فقرۀ (1) این ماده مکرراً ارتکاب یابد، مرتکب، به جزای نقدی بیش از ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

سیاحت درجنگل 

مادۀ 833:

شخصی که به شـکل غیرقانونی در جنگل به سیاحت پرداخته یا از نقاط ممنوعه جنگل فلم برداری یا عکاسی کند یا محصولات نباتی یاحیوانی جنگل را جمع آوری کند، علاوه بر استرداد محصولات، بـه جزای نقدی از پنج هزار تا بیست هزار افغانی، محکوم می گردد.

قطع درخت غیرنشانی شده

مادۀ 834:

شخصی که عوض درخت قابل قطع که توسط اشخاص فنی نشانی شده باشد، درخت دیگر را قطع نماید، به جزای نقدی از پنج هزار تا بیست هزار افغانی، محکوم می گردد.

مجازات تورید محصولات نباتی بدون اجازه نامه

مادۀ 835:

(1) شخصی که بدون اخذ اجازه نامه، نباتات، محصول نباتی وسایر اقلام تنظیم شده مندرج قانون حفاظت نباتات وقرنطین را وارد کند، به حبس قصیر  یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده توسط شخص حکمی ارتکاب یابد، به جزای نقدی دو چند ارزش اقلام وارد شده، محکوم می گردد.

فصل سوم

جرایم مربوط به آب و مجازات آن

مجازات تخریب منابع آب

مادۀ 836:

(1) شخص در یکی ازحالات ذیل، به حبس متوسط تا دوسال یا جزای نقدی از شصت هزار تا یکصد و بیست هزار افغانی، محکوم می گردد:

1- در حالتی ­که منابع آب را بدون اجازه مقامات ذیصلاح یا بدون دلایل مؤجه مسدود یا تخریب کند یا آن ­را تغییر دهد.

2- در حالتی که آلات اندازه گیری یا نشانه ­هایی را که توسط ادارات مربوط نصب گردیده، بدون دلایل مؤجه برداشته یا تخریب کند.

3- در حالتی که جریان منابع آب را تغییر یا بدون صلاحیت قانونی درتوزیع آب مداخله کند.

(2) هرگاه جرم مندرج جزء ۱ فقرۀ (1) این ماده با استفاده از مواد منفجره صورت گرفته باشد، مرتکب به حد اکثر حبس متوسط، محکوم می­گردد.

مجازات آلوده ساختن آب

مادۀ 837:

شخصی که­ با ریختن فاضلآب،  آب را طوری آلوده سازد که سبب وارد شدن صدمه به صحت و سلامتی انسان یا سایر موجودات آب­زی و غیر آب­زی گردد، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

حفر غیر قانونی چاه آب یا فاضلآب

مادۀ ۸۳۸:

(1) شخصی که بدون اجازۀ مرجع ذیصلاح چاه عمیق را جهت استفاده در تجارت یا صنعت حفر نماید به حبس قصیر، محکوم می گردد.

(2) شخصی که بدون اجازۀ مرجع ذیصلاح چاه فاضلآب حفر نموده و سبب آلوده شدن آب های زیر زمینی شده یا به نحوی از انحا سبب آلوده شدن آب های آشامیدنی شود، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

(3) هرگاه ارتکاب جرم مندرج فقرۀ (2) این ماده منجر به مرگ شخص گردد، علاوه بر جزای مندرج این ماده، به جزای جرم مرتکبه نیز،  محکوم می گردد.

سوء استفاده از حقابه

مادۀ 839:

(1) شخصی که در نتیجۀ سوء استفاده از حقابه به دیگری خسارۀ مالی وارد نماید، علاوه به جبران خساره وارده به جزای نقدی معادل ضرر وارده، محکوم می گردد.

(2) شخصی که در نتیجۀ سوء استفاده از حقابه باعث تهدید به حیات، صحت و طرز معیشت اهالی پایین آب گردد، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

حفظ و مراقبت بند­ها

مادۀ 840:

(1) هرگاه مؤظف حفظ و نگهداشت بند­­های دولتی، در حفظ و نگهداشت و شرایط ایمنی آنها غفلت نمایند، به حبس متوسط،  محکوم می­گردد.

(2) هرگاه مؤظف حفظ و نگهداشت بند­های شخصی در حفظ و نگهداشت و شرایط ایمنی آن غفلت نماید، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

(3) هرگاه اعـمال مندرج فقره های

(1 و 2) این ماده منجر به ضرر جانی و مالی گردد، مرتکب به حد اکثر جزای جرم مرتکبه، محکوم می­ گردد.

فرسایش و لغزش زمین

مادۀ 841:

هرگاه استفاده کننده گان آب، از آن طوری استفاده کنند که به سیستم­های ایکولوژیکی ضرر رسیده باعث فرسایش و لغزش زمین و سایر تاثیرات مضر گردد، به  حبس متوسط، محکوم می‌گردد.

متضرر ساختن استفاده کنندگان آب به وسیله تغییر مسیر آن

مادۀ 842:

هرگاه مالک پروژه انکشافی منابع آب، طوری مسیر آب را تغییر دهد که نیازمندی­های استفاده کنندگان آب و ایکو سیستم های آبی مرتبط به آن را در پایین آب متضرر سازد، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

تخریب عمدی تأسیسات و ملحقات مربوط به زمین

مادۀ 843:

(1) شخصی که تأسیسات آبیاری یا تعمیرات، تجهیزات و سایر ملحقات مربوط به قطعه زمین دولتی، عامه و شخصی را عمداً تخریب نماید، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می­گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده با استفاده از مواد منفجره ارتکاب یابد، مرتکب به حد اکثر حبس متوسط، محکوم می­گردد.

فصل چهارم

جرایم مربوط به امور زمین ­داری و مجازات آن

عدم اطلاع از تحولات و انتقالات زمین

 مادۀ 844:

(1) هرگاه مالک یا متصرف زمین، در رابطه به تغییراتی که در ملکیت، درجه، مساحت، حدود و حقابه  زمین صورت می­گیرد،­ به ادارۀ اراضی محل در مدت ده روز از تاریخ تغییر مذکور اطلاع ندهد، به جزای نقدی از پنج هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می­گردد.

(2) هرگاه مالک یا متصرف زمین که حدود زمین وی در نتیجه سیلاب، خیزش آب و یا هر وسیله دیگری افزایش یافته است، موضوع را به ادارۀ مربوط اطلاع ندهد، به جزای نقدی از ده هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

منع ابراز نظر به نفع اشخاص

مادۀ 845:

هرگاه عضو هیئت تصفیه یا هیئت تثبیت ویا سایرکارکنان که مستقیماً در عملیۀ تثبیت حق ملکیت زمین توظیف می­باشند، خلاف قانون یا غیر استحقاق در مورد زمین دولتی، عامه، مرعی عامه، مرعی خاصه و یا وقفی به نفع اشخاص غیر ابراز نظر نمایند، به حد اکثر حبس متوسط، محکوم می­گردد.

عدم حضور زمیندار در محل تصفیه

مادۀ 846:

هرگاه زمیندار، ورثه یا نمایندۀ آنها بعد از اطلاع بدون عذر مؤجه تا ختم کار هیئت تصفیه در محل، غرض تصفیۀ ساحه زمینداری حاضر نگردد، به جزای نقدی تا پنجاه هزار افغانی، محکوم می گردد.

تخریب عمدی تأسیسات و ملحقات مربوط به زمین

مادۀ 847:

شخصی که بند، نهر، کاریز یا حریم آنها یا سایر سیستم های آبیاری، تجهیزات و یا مرافق مربوط به قطعۀ زمین دولتی، عامه، شخصی ومرعی عامه، مرعی خاصه را عمداً تخریب نماید علاوه بر پرداخت جبران خسارۀ وارده، به جزای نقدی معادل خساره وارده نیز، محکوم می گردد.

ممانعت از تطبیق پروژۀ عام المنفعه

مادۀ 848:

(1) شخصی که با وجود رعایت احکام قانون استملاک طور عمدی مانع تطبیق پروژۀ عام المنفعه گردد، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) شخصی که به سبب استملاک جایداد شخص دیگر، غیر حق، خود را متضرر وانمود و شامل لست متضررین گردد، در صورتی که تعویض یا امتیاز را تسلیم شده باشد علاوه بر استرداد تعویض و امتیاز، به حبس قصیر و در صورتی که تعویض وامتیاز را تسلیم نشده باشد، به جزای نقدی ازده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

(3) هرگاه مؤظف خدمات عامه عمداً مانع تأدیۀ تعویض وامتیاز معینه استملاک جایداد شده و یا در تأدیۀ آن بیش از موعد معینه تاخیر نماید، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می گردد.

فصل پنجم

جرایم مربوط به غرق و مرافق عامه

ایجاد عمدی سیلاب

مادۀ 849:

(1) شخصی که عمداً سیلابی را بوجود آورد یا به آن شروع نماید که توسط آن حیات یا اموال مردم به خطر مواجه گردد، به حبس طویل، محکوم می گردد.

(2)  هرگاه  ارتکاب عمل مندرج فقرۀ (1) این ماده منجر به  مرگ یا جراحت شخص گردد، مرتکب حسب  احوال علاوه به مجازات مندرج این ماده به جزای جرم مرتکبه نیز محکوم می گردد. مشروط بر این که مجموع مدت حبس از سی سال تجاوز نکند.

(3)  هرگاه در اثر سیلاب مندرج فقرۀ (1) این ماده به اموال ضرر بزرگ عاید گردد، مرتکب به حبس طویل بیش از ده سال، محکوم می‌گردد.

ایجاد غیر عمدی سیلاب

مادۀ 850:

(1) شخصی که به خطاء، سیلابی را بوجود آورد که به اثر آن حیات یا اموال مردم به خطر مواجه گردد، به حبس متوسط یا جزای نقدی از  شصت هزار تا  سه صد هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) هرگاه  در اثر عمل مندرج فقرۀ (1) این ماده مرافق عامه معطل گردد یا به اموال عامه ضرر بزرگ عاید گردد، مرتکب به حبس طویل تا هفت سال، محکوم می گردد.

(3) هرگاه ارتکاب جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده منجر به مرگ انسان گردد، مرتکب به حبس طویل تا ده سال،  محکوم می گردد.

 


 

باب دوازدهم

جرایم سایبری، جرایم اسناد مسافرت و اقامت، جرایم صحت عامه، جرایم زراعت
و حیوان ها، جرایم متفرقه و احکام نهایی

فصل اول

جرایم سایبری و مجازات آن

مجازات جرایم سایبری

مادۀ 851:

(1) جرایم سایبری عبارت از جرایمی است که به وسیله تکنالوژی مدرن اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی یا انترنتی در فضای سایبر ارتکاب می­یابد.

(2) فضای سایبر عبارت از فضای مجازی یا غیر ملموسی است که به اساس ارتباطات شبکه های کمپیوتری یا انترنتی بوجود آمده است.

(3) مرتکب جرایم سایبری، مطابق احکام این فصل، مجازات می­گردد.

دسترسی غیر مجاز به سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری

مادۀ 852:

(1) شخصی که  به صورت غیر مجاز به سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری متعلق به دیگری، دسترسی حاصل کند، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

(2) شخصی که به اثر ارتکاب جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده، ضرر جسمی، مالی یا معنوی به
شخص یا اشخاص  وارد کند، علاوه به جزای مندرج فقرۀ (1) این ماده به جزای جرم مرتکبه نیز محکوم می­ گردد.

تغییرات غیر مجاز در سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری

مادۀ 853:

شخصی که به صورت غیر مجاز در رابطه به سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری یکی از اعمال ذیل را طور مؤقت یا دایمی انجام دهد، به حبس متوسط یا جزای نقدی از شصت هزار تا سه­ صد هزار افغانی، محکوم می­گردد:

1- تغییر وارد نمودن، ممانعت یا اخلال در عملکرد سیستم کمپیوتری.

2- تولید، تغییر، تعدیل یا آسیب رساندن به سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری.

3- غیرقابل دسترس ساختن، بـی معنا کردن، غیر قابل استفاده ساختن یا غیرفعال نمودن سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری.

4- جلوگیری از دسترسی مجاز به سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری.

5- آوردن تغییر یا تعدیل درسیستم محافظتی،  برنامه یا اطلاعات کمپیوتری.

6- وارد نمودن یا پخش ویروس در سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری.

7- دسترسی غیر مجاز در مسیر اتصال شبکۀ کمپیوتری.

از بین بردن غیر مجاز سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری

مادۀ 854:

(1) شخصی که به صورت غیر مجاز،  سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری دیگری را طوری تخریب، حذف یا خنثی کند که منجر به ضرر مادی یا معنوی گردد، با در نظرداشت ضرر وارده، به حبس متوسط یا جزای نقدی از شصت هزار تا سه صد هزار افغانی،  محکوم می­گردد.  

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده در رابطه به سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری زیر بنایی دولتی ارتکاب یابد یا ضرر مالی بیش از صد میلیون افغانی وارد سازد، مرتکب به حبس طویل تا ده سال، محکوم می­گردد.

(3) هر گاه به علت ارتکاب جرایم مندرج فقره های (1 و 2) این ماده، خطوط مواصلاتی زمینی یا هوایی یا وسایل ترانسپورتی یا تأسیسات تولید انرژی یا یکی از تأسیسات حساس دیگر، تخریب گردیده یا به آنها صدمه برسد، یا سبب وارد نمودن صدمه به اموال یا اشخاص گردیده باشد، مرتکب حسب احوال به حبس طویل ودر صورت مرگ شخص، به حبس دوام درجه1، محکوم
می گردد.

افشای رمز دسترسی

مادۀ 855:

(1) هرگاه شخصی رمز دسترسی (پاسورد یا کود) یا دیگر وسایل کسب دسـترسی بـرنامه یا اطلاعات سیستم کمپیوتری را به صورت غیر مجاز افشاء کند، به جزای نقدی دو چند منفعت حاصله یا ضرر وارده، محکوم می­گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده در رابطه به سیستم، برنامه یا اطلاعات زیر بنایی دولتی ارتکاب یابد، مرتکب به حبس متوسط یا جزای نقدی از شصت هزار تا سه صد هزار افغانی،  محکوم می­گردد.

رهگیری (ایجاد ممانعت) غیرمجاز

مادۀ 856:

(1) شخصی که­ بمنظور کسب منفعت برای خود یا شخص دیگری یا وارد نمودن ضرر به دیگری، با استفاده از وسایل تخنیکی یکی از اعـمال ذیل را انجام دهد، مرتکب رهگیری غیر مجاز گردیده، به حبس متوسط یا جزای نقدی از شصت هزار تا سه صد هزار افغانی، محکوم
می­گردد:

1- جلوگیری از انتـقال اطلاعات کمپیوتری از سیستم کمپیوتری به سیستم کمپیوتری دیگر یا انتقال آن از یک محل به محل دیگر در عین سیستم کمپیوتری.

2- جلوگیری از ارسال الکترومقناطیسی از سیستم کمپیوتری که اطلاعات مندرج جزء 1 فقرۀ (1) این ماده را انتـقال دهد.

(2) شخصی که از طریق فریبکاری، تقلب یا طرق مشابه دیگر، بمنظور کسب منفعت برای خود یا شخص دیگری یا وارد ساختن خساره بر دیگری مرتکب جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده گردد، به حد اکثر حبس متوسط، محکوم می­گردد.

ساخت، تهیه یا حصول دستگاه برای استفاده در جرم

مادۀ 857:

شخصی که به صورت غیر مجاز یکی از  دستگاه های ذیل را تولید، تورید، نگهداری، تهیه، توزیع، منتشر، خریداری کند یا آن را به فروش رساند یا به قصد فروش عرضه کند،  به حبس متوسط یا جزای نقدی از شصت هزار تا سه صد هزار افغانی، محکوم می­گردد:

1- دستگاه یا برنامه کمپیوتری که بمنظور ارتکاب یکی از جرایم مندرج این فصل ساخته شده است.

2- رمز، (پسورد یا کود) یا اطلاعات مشابه که توسط آن تمام یا بخشی از سیستم کمپیوتری قابل دسترس می­گردد.

تزویرالکترونیکی

مادۀ 858:

 شخصی که اطلاعات اصلی یا واقعی سیستم کمپیوتری را به شکل مزورانه تولید، تغییر، تبدیل، حذف یا خنثی نماید، به حبس متوسط یا جزای نقدی از شصت هزار تا سه صد هزار افغانی،  محکوم می­گردد.

فریب کاری الکترونیکی

مادۀ 859:

 شخصی که به صورت فریب کارانه بمنظور کسب منفعت برای خود یا شخص دیگری یا وارد نمودن خساره به دیگری، مرتکب یکی از اعمال ذیل شود، به حبس متوسط یا جزای نقدی از شصت هزار تا سه صد هزار افغانی،  محکوم می­گردد:

1- دسترسی به سیستم کمپیوتری، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری.

2- دخـول، تعدیل، تغییر، حذف یا تولید برنامه یا اطلاعات کمپیوتری.

3- مداخله، ممانعت، اخلال یا انسداد عمل کرد سیستم کمپیوتری.

4- کاپـی کـردن، انتقال یا ارسال اطلاعات یا برنامه به سیستم کمپیوتری، دستگاه یا وسیلۀ ذخیره سازی به استثنای وسیلۀ که در آن ثبت شده است یا انتقال یا ارسال اطلاعات یا برنامه به موقعیت دیگر در عین سیستم کمپیوتری، دستگاه یا وسیلۀ ذخیره سازی.

5- استفاده از اطلاعات یا برنامه یا اخراج اطلاعات یا برنامه ازسیستم کمپیوتری که درآن ثبت شده است.

سرقت سایبری

مادۀ 860:

شخصی که با استفاده از سیستم کمپیوتری یا الکترونیکی مرتکب جرم سرقت شود، حسب احوال با نظر داشت ارزش مال مسروقه، به حبس متوسط یا طویل، محکوم می­گردد.

تکنالوژی معلوماتی ممنوعه

مادۀ 861:

(1) هرگاه شخص وسایل وتجهیزات الکترونیکی مخابراتی و تکنالوژی معلوماتی ممنوعه شامل سیم باکس وسایر وسایل مشابه را وارد نموده  در حیازت داشته یا توسط آن به عرضۀ خدمات مبادرت ورزد، علاوه به پرداخت جریمۀ نقدی مندرج قانون تنظیم خدمات مخابراتی، به حبس متوسط نیز، محکوم می گردد.

(2) هرگاه در احوال مندرج فقرۀ (1) این ماده از تکنالوژی معلوماتی ممنوعه در ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی استفاده شده باشد، وارد کننده، حیازت کننده و عرضه کنندۀ خدمات توسط آن، به حبس طویل که از ده سال کم نباشد، محکوم می گردد.

سرقت انترنت

مادۀ 862:

(1) شخصی که امتیاز استفاده انترنت متعلق به غیر را سرقت کند، به جزای نقدی دو چند ارزش انترنت سرقت شده،  محکوم می­گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده به شکل سازمان یافته ارتکاب یابد، مرتکب یا مرتکبین، به حبس قصیر،  محکوم می­گردد.

تروریزم سایبری

مادۀ 863:

شخصی که با استفاده از سیستم  برنامه یا اطلاعات کمپیوتری مرتکب جرایم تروریستی این قانون گردد، به جزای جرم تروریستی مندرج این قانون، محکوم می­گردد.

جاسوسی سایبری

مادۀ 864:

(1) شخصی که به صورت غیر قانونی نسبت به سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری حاوی اطلاعات سری، مرتکب یکی از اعمال ذیل شود، به جزای جرم خیانت ملی یا جاسوسی مندرج این قانون، محکوم می گردد:

1- دسترسی به اطلاعات سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سیستم کمپیوتری یا مخابراتی یا حامل های اطلاعات.

2- در دسترس قرار دادن اطلاعات سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سیستم کمپیوتری یا مخابراتی یا حامل های اطلاعات.

3- افشاء یا در دسترس قرار دادن اطلاعات سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سیستم کمپیوتری یا مخابراتی یا حامل های اطلاعات برای دولت، سازمان، شرکت یا گروه خارجی یا عاملان آنها.

(2) به مقصد فقرۀ (1) این ماده،  اطلاعات سری، عبارت از اسرار مربوط به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی یا امنیت ملی کشور می باشد که در فصل مربوط به جرایم جاسوسی و خیانت ملی، منحیث اسرار دولتی،  شناخته شده است.

جنگ سایبری

مادۀ 865:

شخصی که حملات سایبری را بمنظور تخریب مناسبات دولت جمهوری اسلامی افغانستان با سایر دولت ها، اخلال در امن و نظم عامه یا وارد ساختن ضرر بر جان یا مال دیگران طوری به راه اندازد که شرایط منازعه مسلحانه را داشته باشد،  مرتکب جنگ سایبری شناخته شده، مطابق احکام مندرج فصل جرایم علیه امنیت داخلی وخارجی این قانون، مجازات می گردد.

 افشای معلومات و سوء استفاده از هویت

مادۀ 866:

(1) شخصی که بدون مجوز قانونی و بمنظور ایجاد ضرر، معلومات هویت شخص دیگری را که به آن دسترسی دارد یا آن را از سایر طرق بدست آورده، با داشتن سوءنیت در فضای سایبر افشاء نماید، به حبس قصیر، محکوم می گردد.

(2) شخصی که عمداً معلومات مندرج فقرۀ (1) این ماده را بمنظور ارتکاب جرایم جنایت یا جنحه سوء استفاده نماید، به مجازات جرم مرتکبه یا حبس متوسط، یا هرکدام که بیشتر باشد، محکوم می­گردد.

جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی

مادۀ 867:

(1) شخصی که به وسیله سیستم کمپیوتری یا مخابراتی موضوعات غیر اخلاقی یا غیر اسلامی را تولید، ارسال، منتشر، توزیع یا به فروش رساند یا به فروش عرضه کند یا به قصد ارسال یا انتشار یا تجارت تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس متوسط تا دوسال یا جزای نقدی از پنج هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می­گردد، استفاده علمی از این حکم مستثنی می­باشد.

(2) به مقصد فقرۀ (1) این ماده، موضوعات غیر اخلاقی به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیر واقعی اطلاق می شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی انسان است.

افشای اسرار شخصی

مادۀ 868:

(1) شخصی که به وسیله سیستم کمپیوتری یا مخابراتی، صوت یا تصویر یا فلم خصوصی دیگری را بدون رضایت وعلم وی در فضای سایبر منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ایجاد ضرر مادی یا معنوی یا موجب هتک حیثیت وی شود، به حبس متوسط تا دو سال یا جزای نقدی از شصت هزار تا یک صد و بیست هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) شخصی که به وسیله سیستم کمپیوتری یا مخابراتی، فلم یا صوت یا تصویر خصوصی دیگری را تغییر دهد یا تحریف یا منتشر کند یا آن را با وجود آگاهی از تغییر یا تحریف،  نشر کند به نحوی که موجب هتک حیثیت وی شود، به حبس متوسط بیش از سه سال یا جزای نقدی از شصت هزار تا یکصد و هشتاد هزار افغانی، محکوم می گردد.

(3) تعقیب عدلی جرایم مندرج فقره های (1 و 2) این ماده مشروط به شکایت مجنی علیه می‌باشد.

باج گیری سایبری

مادۀ 869:

(1) شخصی که با استفاده از  سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری، در فضای سایبر، صوت یا تصویر یا فلم خصوصی دیگری را بدست آورده و شخص را به نشر آن در فضای سایبر در مقابل اخذ منفعت تهدید نماید، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی یا به هردو جزا، محکوم می‌گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده سبب ضرر جسمی یا معنوی شدید به شخص گردد، مرتکب به حبس متوسط، محکوم می­گردد.

فعالیت های تعصب آمیز در فضای سایبر

مادۀ 870:

(1) هرگاه شخصی با استفاده از وسایل کمپیوتری یا انترنتی با نشر نوار صوتی، تصویری یا نوشته در فضای سایبر تعصبات قومی، مذهبی، دینی، لسانی یا سمتی را در جامعه دامن بزند، به حبس قصیر، محکوم می­گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده منجر به خشونت یا ایجاد نفرت یا موجب شورش میان شهروندان کشور گردد به حبس متوسط، محکوم می­گردد.

اهانت به ادیان یا مذاهب اسلامی

مادۀ 871:

شخصی که با استفاده از سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری در فضای سایبر به ادیان و یا مذاهب اسلامی  موجود در کشور اهانت نماید، به حبس متوسط ، محکوم می گردد.

قماربازی سایبری

مادۀ 872:

(1) شخصی که با استفاده از فضای سایبر مرتکب جرم قمار بازی گردد، علاوه بر مصادره منفعت حاصله، به جزای جرم قمار بازی مندرج این قانون، محکوم می­گردد.

(2) شخصی که جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده را به قصد پول شویی مرتکب گردد، علاوه بر مجازات مندرج فقرۀ (1) این ماده به جزای جرم پول شویی مندرج این قانون، نیز محکوم
می­گردد.

ارایۀ اطلاعات جرمی

مادۀ 873:

شخصی که به صورت غیر مجاز با استفاده از فضای سایبر بمنظور ارتکاب جرم، اطلاعات را برای فاعل یا شریک جرم ارایه نماید، معاون جرم، شناخته می­شود.

هرزه نگاری (پورنوگرافی)

مادۀ 874:

(1) شخصی که یکی از اعمال ذیل را انجام دهد، مرتکب جرم پورنوگرافی گردیده، به حبس متوسط تا دو سال یا جزای نقدی از شصت هزار تا یک صد و بیست هزار افغانی، محکوم
می­گردد:

1- تولید پورنوگرافی برای خود یا دیگری یا بمنظور نشر در فضای سایبر.

2- پیشکش کردن یا فراهم ساختن پورنوگرافی ازطریق فضای سایبر.

3- پخش یا نشر پورنوگرافی در فضای سایبر.

4- نگهداری پورنوگرافی در سیستم کمپیوتری یا در وسیله ذخیره سازی معلومات.

(2) به مقصد فقرۀ (1)  این ماده، پورنوگرافی عبارت از وسایل پورنوگرافیکی ای است که شخص یا اشیای ذیل را قابل رویت می­سازد:

1- شخص در حالت عمل جنسی آشکار.

2- تصاویر واقعی نمایش دهنده شخص در حالت عمل جنسی آشکار.

(3) به مقصد فقرۀ (1) این ماده نشر عبارت از توزیع، پخش، ارایه، نمایش،  تبادله، خرید، فروش یا عرضه برای فروش یا عرضه به هر طریق دیگری می­باشد.

(4) هرگاه هدف از پخش ونشر پورنوگرافی، ترغیب طفل به فعالیت های جنسی باشد مرتکب به حد اکثر مجازات مندرج این ماده، محکوم می گردد.

(5) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده به قصد تحقیقات علمی، طبی یا حکم قانون صورت گرفته باشد، قابل تعقیب عدلی، نمی­باشد.

جرایم مربوط به حقوق ملکیت های معنوی

مادۀ 875:

شخصی که به­ وسیله ورود، تعدیل، تغییر، حذف یا تولید یا فروش برنامه یا اطلاعات یا استفاده ازکمپیوتر، سیسـتم کمـپیوتـری یا دســتگاه الکترونیکیمرتکب جرایم مندرج فصل تجاوز بر حقوق ملکیت های معنوی این قانون گردد، به حبس قصیر یا جزای نقدی از سی هزار تا شصت هزار افغانی، محکوم می­گردد.

حالات مشدده

مادۀ 876:

ارتکاب جرایم مندرج این فصل دریکی از حالات ذیل مشدده شناخته شده، مرتکب به حد اکثر مجازات جرم مرتکبه، محکوم می­گردد:

1- با استفاده از نفوذ، وظیفه یا موقف.

2- به قصد اعمال نفوذ بالای مؤظف خدمات عامه.

3- با ازبین بردن تدابیرامنیتی مربوط بـه سیسـتم کمـپیوتری، بـرنامه یا اطلاعات.

4- ضرر مالی بیشتر از یک میلیون افغانی وارد نموده یا مرتکب در نتیجه آن عاید مالی بیشتر از یک میلیون افغانی کسب کرده باشد.

استفادۀ غیر قانونی از سیم کارت

مادۀ 877:

(1) هرگاه مؤظف شرکت مخابراتی یا شخص دیگر، سیم کارت را خلاف قانون توزیع نماید، به حبس متوسط تا دو سال، محکوم می گردد.

(2) شخصی که سیم کارت ثبت نشده و یا ثبت شده به نام دیگری را، جهت فروش عرضه نماید، به مجازات مندرج فقرۀ (1) این ماده محکوم  می گردد.

ارتکاب جرم توسط شخص حکمی

مادۀ 878:

هرگاه جرایم مندرج این فصل توسط شخص حکمی ارتکاب یابد، علاوه بر مجازات شخص حقیقی، شخص  حکمی حسب احـوال علاوه به دو برابر حد اکثر جزای نقدی پیش بینی شده مندرج این فصل، به یکی از جزا های ذیل، نیز محکوم می گردد:

1- هرگاه حد اکثر مجازات جرم مرتکبه تا پنج سال حبس باشد، تعلیق مؤقت فعالیت شخص حکمی از یک ماه تا یک سال و در صورت تکرار از یک تا سه سال.

2- هرگاه حد اکثر مجازات جرم مرتکبه بیش از پنج سال حبس باشد، تعلیق مؤقت فعالیت شخص حکمی از یک تا سه سال و در صورت تکرار از سه تا پنج سال.

معافیت از تعقیب عدلی جرایم سایبری

مادۀ 879:

(1) شخصی که از طریق نوشتار، گفتار، یا تصویر یا هر وسیله دیگری، در فضای سایبر از دولت یا سایر نهادها و اشخاص با رعایت احکام قانون رسانه های همگانی و سایر قوانین، انتقاد نماید، تحت تعقیب عدلی قرار نمی­گیرد.

(2) هرگاه هدف از افشای سر یا معلومات مندرج این فصل اطلاع دادن از جرم جنایت یا جنحه و یا جلو گیری از ارتکاب آن باشد یا صاحب سر یا معلومات به افشای آن اجازه داده باشد یا این که هدف از آن تأمین منافع عامه باشد، مرتکب تحت تعقیب عدلی، قرار نمی­گیرد.

فصل دوم

جرایم مسافرت و اقامت و مجازات آن

عبور و مرور از سرحدات

مادۀ 880:

(1) تبـعۀ خارجی که بـدون داشتن پاسپورت، ویزه یا سند مسافرت از سرحدات کشور عبور ومرور نماید، علاوه بر حبس قصیر یا جزای نقدی از بیست هزار تا شصت هزار افغانی با رعایت احکام قانون، به اخراج از کشور نیز محکوم می گردد.

(2) هر گاه شخص مندرج فقرۀ (1) این ماده، به هدف پیوستن به گروه های مسلح مخالف دولت یا انجام فعالیت های تروریستی از سرحد به همکاری سایر اشخاص عبور نموده باشد، عبور کننده و اشخاصی که با وی همکاری نموده اند، به مجازات مندرج فقرۀ (4) مادۀ 277 این قانون، محکوم می گردند.

مجازات استفاده غیر قانونی از پاسپورت

مادۀ 881:

(1) اشخاص ذیل، دریکی از حالات آتی به حبس قصیر، محکوم می گردند:

1- شخصـی کـه بمنظور دریافت پاسپورت یا سند مسافرت به نام خـود یا شخصدیگـری، اسناد ومـدارک خلاف واقعیت را آگاهانه وعمدی به مراجـع مربوط ارایــه یا در فـورم درخواست پاسپورت درج و یا معلـومات واقعـی را کتــمان نماید.

2- شخصی که از پاسپورت یا سـند مسافرت شخص دیگری بمنظور ورود بـه کشور یا خروج از آن، اسـتفاده نماید.

3- شخصی که از پاسپورت یا سند مسافرت باطل شده، استفاده نماید.

4- شخصی که پاسپورت یا سند مسافرت خود را جهت استفاده غیر مجاز در اختیار شخص یا مرجع دیگری قرار دهد.

۵- شخصی که پاسپورت یا سند مسافرت خود را به فروش برساند.

۶- شخصی که پاسپورت یا سند مسافرت سفید را خلاف احکام قانون،  نگهداری نماید.

(2) هرگاه توزیع یا فروش پاسپورت یا سند مسافرت به تبعۀ خارجی صورت گرفته باشد، مرتکب به مجازات حبس طویل که از هفت سال کمتر نباشد، محکوم می گردد.

بدست آوردن پاسپورت به وسیلۀ تقلب یا تهدید

مادۀ 882:

شخصی که پاسپورت یا سند مسافرت را با استفاده از تقلب یا تهدید به دست آورد، به حبس متوسط تا دو سال، محکوم می گردد.

صدمه رسانیدن به سیستم های کمپیوتری

مادۀ 883:

اشخاص ذیل، در یکی از حالات آتی، به حبس متوسط، محکوم می گردند:

1- شخصی که عمداً به سیستم، برنامه یا اطلاعات کمپیوتری یا سیستم سخت افزار مربوط به صدور پاسپورت صدمه وارد نماید.

2- شخصی که نرم افزار سیستم صدور پاسپورت یا کاپی دیجیتالی دیتابس را در اختیار شخص دیگری قرار دهد.

صدور پاسپورت مغایر قانون وهمکاری در زمینه عبور و مرور

مادۀ884:

(1) هرگاه شخص یکی از اعمال ذیل را مرتکب شود، به حبس قصیر یا جـزای نقـدی از سی هزار تا شصت هزار افغانـی یا هردو جزا، محکوم می گردد:

1- در صورتی که پاسپورت، سند مسافرت ویا اقامت را آگاهانه مغایر احکام قانون صادر نماید.

2- در صورتی که زمینۀ عبور ومرور غیر مجاز اتباع داخلی یا خارجی را مساعد ساخته یا با آنها همکاری نماید.

(2) شخصی که بمنظور ارتکاب جرایم تروریستی، تذکره تابعیت، پاسپورت،  سند مسافرت و یا اقامت خود یا شخص دیگری را جهت استفاده در اختیار شخص دیگر یا سازمان تروریستی قرار دهد یا آن را به فروش رساند، با رعایت حکم مندرج فقرۀ (۴) مادۀ 277 این قانون، مجازات می‌گردد.

سوء استفاده از صلاحیت های قانونی

مادۀ885:

مؤظف صـدور پاسـپورت کــه از صـلاحیت های مــندرج قانــون بمنظـور کسـب منفعـت مـادی یا معنـوی بـرای خـود یا شـخص دیگری استفاده نماید، به حبس متوسط یا جزای نقدی از شصت هزار تا سه صد هزار افغانی، محکوم می گردد.

فصل  سوم

جرایم مربوط به صحت عامه و مجازات آن

تولید یا وارد کردن ادویه تقلبی یا غیر معیاری

مادۀ 886:

(1) شخصی که ادویۀ تقلبی یا غیر معیاری را تولید،  تورید، خرید، فروش، عرضه، تقاضا، انتقال یا نگهداری نماید، علاوه بر مصادره و محو ادویه،  به حبس متوسط تا سه سال، محکوم می­گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده توسط شخص حکمی ارتکاب یابد، علاوه بر مجازات فاعل و  مصادره و محو ادویه، مرتکب حسب احـوال،  به جزای نقدی از بیست هزار تا دو صد هزار افغانی یا سلب جواز، محکوم می­گردد.

استفادۀ سوء از ادویه تاریخ گذشته

مادۀ 887:

(1) شخصی که ادویه تاریخ گذشته را تورید، نگهداری، عرضه، تقاضا، خرید، فروش یا انتقال دهد، علاوه بر مصادره و محو ادویه، به مجازات نقدی دو چند قیمت ادویه مصادره شده،  محکوم می گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده توسط شخص حکمی ارتکاب یابد، علاوه بر مجازات فاعل و مصادره و محو ادویه، مرتکب به جزای نقدی  چهار چند قیمت ادویه
مصادره شده یا سلب جواز، محکوم می­گردد.

(3) هرگاه در اثر ارتکاب جرایم مندرج مادۀ 886 و فقره های (1 و 2)  این ماده،  به صحت شخص صدمه وارد گردد، مرتکب علاوه بر مجازات جرم مرتکبه به پرداخت مصارف تداوی متضرر، نیز محکوم می گردد.

امتناع مؤظف طبی از تداوی

مادۀ 888:

(1) هرگاه مؤسسۀ صحی یا مؤظف طبی حین انجام وظیفه از تداوی مریض امتناع ورزد در صورت وقوع زیان جسمی یا روانی، مرتکب علاوه به جبران خساره، به مجازات جرم مرتکبه مندرج این قانون، نیز محکوم می گردد.

(2) هرگاه مؤسسه ای صحی یا مؤظف طبی مربوط حین ضرورت از همکاری با متخصص طب عدلی امتناع ورزد، به جزای نقدی از پنج هزار تا پانزده هزار افغانی، محکوم می گردد.

بی دقتی، بی احتیاطی یا عدم رعایت مقررات طبی توسط مؤظف طبی

مادۀ 889:

هرگاه مؤظف طبی در تشخیص یا تداوی مریض به اثر غفلت، بی احتیاطی یا عدم رعایت مقررات طبی مرتکب چنان خطاء (عمل) شود که از اثر آن به مریض زیان جسمی یا روانی  وارد گردد، به مجازات جرم خطاء مندرج این قانون، محکوم می‌گردد.

ورود، پروسس وتوزیع مواد سمی یا مضره

مادۀ 890:

شخصی که حیوان یا محصول حیوانی، مواد بیولوژیکی یا سایر مواد قابل کنترول ملوث با ارگانیزم عفونی یا مواد سمی یا مادۀ مضره را وارد یا صادر، پروسس، تولید، خرید، فروش، نگهداری، عرضه، انتقال یا توزیع نموده یا زمینۀ آن را فراهم نماید، به جزای نقدی از بیست هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

سرایت امراض به دیگران

مادۀ 891:

(1) شخص در صورت ارتکاب یا امتناع از یکی از اعمال ذیل که منجر به سرایت امراض به دیگران گردد، به حبس قصیر، محکوم می گردد:

1-  عدم ایجاد سیستم رد یابی.

2- عدم رعایت حفظ الصحه مواد غذایی.

3- عدم رعایت مقرره ها، طرزالعمل­ها و ستندرد ها.

4-  عدم رعایت تدابیر مصونیت مواد غذایی.

5-  عدم رعایت اخطار.

6- تولید، تهیه، تورید، ذخیره، صدور، توزیع وفروش مواد غذایی غیر صحی.

7- خرید مواد غذایی غیر صحی به مقصد فروش مجدد آن.

8- نشر اعلان فریبنده و گمراه کننده.

9- فعالیت غیر قانونی.

(2) هرگاه ارتکاب جرایم مندرج فقرۀ (1) این ماده سبب مرگ انسان گردد، مرتکب به حبس طویل، محکوم می گردد.

(3) شخصی که مواد غذایی حرام را تولید، تورید، صدور، توزیع، فروش یا به مقصد فروش خریداری نماید، به حد اکثر حبس متوسط، محکوم می گردد.

غفلت و تخلف از اصول وظیفوی

مادۀ 892:

هرگاه کارکن طب حیوانی در اجرای وظیفه اهـمال و غفلت ورزد و در نتیجه این اهـمال و غفلت به حیوان های تحت تداوی شان صدمه وارد شود، به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می‌گردد.

فصل چهارم

جرایم مربوط به زراعت وحیوان ها

مجازات جرایم مربوط به تخم های بذری

مادۀ 893:

شخصی که مرتکب یکی از اعمال ذیل گردد، به جزای نقدی از بیست هزار تا سی هزار افغانی یا معادل خسارۀ واردۀ هرکدام که شدید باشد، محکوم می­گردد:

1- فروش تخم ­های بذری تصدیق شده، بدون بارجامه مغایر مشخصات احکام قانون.

2- استفاده از نام، کلمات مشابه یا توصیف هر یک از تخم­های بذری تصدیق شده غرض فروش تخم های بذری که مطابق احکام قانون شامل لست تخم های بذری تصدیق شده نباشد.

3- صدور تخم­های بذری بدون جوازنامه یا فروش آن به صورت غیر قانونی.

4- عدم تسلیمی تخم­های بذری بمنظور ارزیابی و آزمایش یا ساخته کاری در نمونه گیری تخم­های بذری مغایر احکام قانون و یا زمینه سازی برای آن.

5- تعویض، تخریب یا ایجاد مشخصات، نشانی، تصدیق نامه، رسید یا سایر اسناد رسمی مغایر احکام قانون.

6- ممانعت از اعمال صلاحیت­های کارکنان فنی تخم­های بذری تصدیق شده، با رعایت احکام قانون مربوط.

7- عدم ارایه معلومات یا ارایه معلومات غلط و گمراه کننده به کارکن فنی تخم­های
بذری.

استفاده از ادویۀ بی کیفیت ضد آفات و امراض نباتی

مادۀ 894:

(1) شخصی که ادویه بی کیفیت ضد آفات و امراض نباتی یا تاریخ گذشته را تولید، تورید، نگهداری، عرضه، تقاضا، خرید، فروش یا انتقال دهد یا آنها را مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر مصادره و محو ادویه زراعتی بی کیفیت یا تاریخ گذشته، به جزای نقدی از ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم  می گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده توسط شخص حکمی ارتکاب یابد، علاوه بر مجازات فاعل و مصادره ومحو ادویه زراعتی بی کیفیت یا تاریخ گذشته، مرتکب حسب احوال به جزای نقدی معادل وجه مصادره شده یا سلب جواز، محکوم می­گردد.

استفاده از کود کیمیاوی بی کیفیت

مادۀ 895:

(1) شخصی که کود کیمیاوی بی کیفیت یا تاریخ گذشته را تولید، تورید، نگهداری، عرضه، تقاضا، خرید، فروش یا انتقال دهد یا آنها را مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر مصادره و محو کود کیمیاوی بی کیفیت یا تاریخ گذشته، به جزای نقدی معادل وجه مصادره  شده مندرج این فقرۀ محکوم  می­گردد.

(2) هرگاه جرم مندرج فقرۀ (1) این ماده توسط شخص حکمی ارتکاب یابد، علاوه بر مجازات فاعل و مصادره و محو کود کیمیاوی بی کیفیت یا تاریخ گذشته، مرتکب حسب احوال به جزای نقدی دوچند مندرج فقرۀ (1) این ماده یا سلب جواز، محکوم می­گردد.

استعمال مواد مسموم کننده

مادۀ 896:

اشخاص ذیل،  به بدیل حبس یا جزای نقدی از پنج هزار تا سی هزار افغانی،  محکوم می گردند:

1- شخصی که ماهی های موجود در دریا، نهر، جهیل یا حوض را مسموم نماید یا در شکار آنها از وسایل کشتار دسته جمعی مانند مواد منفجره، ‌موادکیمیاوی، جنراتور یا سایر وسایل کشنده کار بگیرد.

2- شخصی که کرم ابریشم یا ‌مجموعه­ی از زنبور عسل ملکیت غیر را بکشد یا به آن ضرر بزرگ وارد نماید.

تخلفات مربوط به املاک، اموال و حیوان ها

مادۀ 897:

اشخاص ذیل به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می­گردند:

1- شخصی که بدون حق در زمین آماده شده برای زراعت، یا کشت شده یا در زراعت درو نا شده دیگری توسط حیوان یا بدون آن، عبور و مرور کند.

2- شخصی که بدون حق در زمین یا باغ دیگری رمه یا سایر حیوان ها را بچراند یا بگذارد که در آن بچرد.

3- شخصی که سنگ یا مواد سخت دیگر یا کثافات را به وسایط نقلیه یا خانه یا بنا یا باغ یا احاطه ملک غیر پرتاب نماید.

4- شخصی که در نهر،‌ جوی، ‌حوض و یا در دیگر مجاری آب، ادوات یا اشیای را بیاندازد که بوسیله آن، آب بازی اشخاص اخلال گردد یا مجاری آب تنگ شود.

کشتن یا مجروح نمودن حیوان

مادۀ 898:

شخصی که به سبب خطاء حیوان ملکیت غیر را بکشد یا مجروح نماید،  به جزای نقدی پنج هزار افغانی،  محکوم می گردد.

تعذیب یا مثله نمودن حیوان اهلی

مادۀ 899:

شخص در یکی از حالات ذیل به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می گردد:

1- در صورتی که حیوان اهلی یا الفت گیرنده را بیرحمانه تعذیب یا مثله یا به وسیله دیگر با آن معاملۀ سوء نماید.

2- در صورتی که حیوان سواری یا بارکش را فوق طاقت بار نماید یا حیوان مریض، ‌زخمی یا معیوب را که طاقت کار را نداشته باشد، بکار اندازد.

جنگانیدن حیوان ها و پرندگان

مادۀ 900:

شخصی که به جنگانیدن حیوان ها (سگ، قوچ، شتر) یا پرندگان (خروس، کبک، بودنه) وامثال آن مبادرت ورزد، به جزای نقدی ده هزار افغانی، محکوم می گردد.

فصل پنجم

جرایم و مجازات ثبت احوال نفوس

جرایم ثبت احوال نفوس

مادۀ 901:

(1) شخصی که مرتکب یکی از اعمال ذیل گردد،  به حبس متوسط بیش از سه سال، محکوم می‌گردد:

1- اخذ مکرر تذکره تابعیت با تغییر مندرجات هویت ثبت شده.

2- سوء استفاده از تذکرۀ تابعیت به نفع خود یا دیگری.

3- شکستاندن یا خراب نمودن قصدی تذکرۀ تابعیت.

(2) هر گاه مامور ثبت احوال نفوس به تبعۀ خارجی قبل از اکتساب تابعیت افغانستان، تذکره تابعیت را ترتیب و صادر نماید، به حد اکثر مجازات جرم تزویر مندرج این قانون محکوم
می گردد.

ارایه معلومات نادرست و استخدام شخص بدون داشتن تذکره تابعیت

مادۀ 902:

شخصی که مرتکب یکی از اعمال ذیل گردد، به حبس قصیر، محکوم می­گردد:

1- استخدام شخص بدون داشتن تذکره تابعیت.

2- ارایه معلومات غلط در فورمه ثبت خانوادگی و انفرادی به صورت قصدی.

3- گزارش غلط تولد، وفات، ازدواج و انحـلال آن به صورت قصدی.

فصل ششم

قباحات

مزاحمت در راه عام

مادۀ 903:

اشخاص ذیل به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می گردند:

1- شخصی که با گذاشتن یا توقف دادن واسطه نقلیه، خلاف مقررات ترافیکی، سبب مزاحمت در راه عام شود، اعم از این­که وسایط مذکور توسط حیوان یا بدون آن رانده شود. مگر این­که گذاشتن یا توقف بمنظور حمل کردن، ‌خالی کردن بار یا بالا شدن یا پائین شدن راکبین به حد لازم آن صورت گرفته باشد.

2- شخصی که پل یا پلچک راه رو بالای جریان آب را که مردم بر آن حق عبور داشته باشند قطع نموده به ­جای آن راه رو یا وسیله دیگری برای عبور و مرور مردم نگذارد.

ایجاد مزاحمت در اماکن عامه

مادۀ 904:

اشخاص ذیل،  به جزای نقدی پنج هزار افغانی، محکوم می گردند:

1- شخصی که در راه یا میدان های عام بدون احتیاط و بی پروایی توسط سواری حیوان یا دواندن آن یا به وسیله واسطه نقلیه، سبب اذیت مردم گردد.

2- شخصی که در بین غروب و طلوع آفتاب در راه یا میدان­های عام واسطه نقلیه را بدون روشن کردن چراغ هر دو طرف، استفاده کرده یا آن را براند.

ارتکاب اعمال منافی اخلاق

مادۀ 905:

اشخاص ذیل،  به جزای نقدی پنج هزار افغانی،  محکوم می­گردند:

1- شخصی که در منازل اشخاص و سایر اماکن به هدف منافی آداب ترصد نماید.

2- شخصی که در محل عام بصورت منافی حیا، غسل نماید یا در  حالت عریان منافی ادب ظاهر گردد.

عدم ثبت هویت مسافرین در مهمان خانه یا هوتل

مادۀ 906:

شخصی که به ثبت هویت مسافردر هوتل، مهمان خانه، مسافر خانه یا اتاق های که بمنظور رهایش اشخاص تهیه شده است، مکلف باشد، هویت مشتریان را ثبت نه نماید یا در آن اهمال ورزد، به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می‌گردد.

عدم تسلیم دهی مال یافت شده

مادۀ 907:

شخصی که اسناد یا مال گم شده را که قیمت آن بیش از یک هزار افغانی باشد، یافت نماید و در مدت یک هفته بدون عذر مؤجه موضوع را بــه صاحب مال یـا بــه نزدیک ترین ادارۀ پولیس اطلاع ندهد، علاوه بر رد مال، به جزای نقدی پنج هزار افغانی، محکوم می گردد.

ایجاد ازدحام در راه عام

مادۀ 908:

شخصی که بدون ضرورت یا بدون اجازه مراجع با صلاحیت، با حفر نمودن گودال در راه یا گذاشتن مواد یا اشیایی که رفت و آمد را  در آن غیر مطمئن گرداند یا به هر وسیله دیگری سبب ممانعت در رفت و آمد مردم گردیده و بدین وسیله باعث ازدحام در راه گردد، به جزای نقدی از پنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می گردد.

مزاحمت عابرین

مادۀ 909:

اشخاص ذیل،  به جزای نقدی پنج هزار افغانی، محکوم می گردند:

1- شخصی که بدون احتیاط لازم در راه عام موادی را بیاندازد که باعث اذیت عابرین گردد یا
بدون احتیاط لازم در راه عام یا خاص اشیا
یی را آویزان کند که افتیدن آن باعث آزار و اذیت مردم شود.

2- شخصی که بدون احتیاط لازم مواد جامد، ‌مایع یا گاز را بر انسان بیاندازد گر چه در نتیجۀ آن کدام صدمه جسمی به شخص عاید نگردد.

دفن جسد انسان در محل غیر مجاز

مادۀ 910:

شخصی که جسد انسان را در محل غیر مجاز دفن نماید، به جزای نقدی ازپنج هزار تا ده هزار افغانی، محکوم می­گردد.

فصل هفتم

احکام نهایی

بهره کشی از نیروی کار

مادۀ 911:

شخصی که نیروی کار مردم را با استفاده از فریب یا حیله بهره کشی کند یا آن را  به فروش برساند یا به هر طریقی نیروی کار آنها را مورد معامله قرار دهد، به حبس متوسط، محکوم می‌گردد.

اهمال در تخریب یا ترمیم بنای نزدیک به سقوط

مادۀ 912:

(1) شخصی را که مراجع با صلاحیت به ترمیم یا تخریب بنای نزدیک به سقوط اخطار داده و وی از آن امتناع یا اهمال ورزد، به جزای نقدی پنج هزار افغانی، محکوم می گردد.

(2) هرگاه در اثر اهمال شخص مندرج فقرۀ (1) این ماده، ضرر یا صدمه وارد گردد، مرتکب علاوه بر جزای مندرج این ماده به جزای جرم مرتکبه، نیز محکوم می گردد.

آتش بازی در محل عام

مادۀ 913:

اشخاص ذیل، به جزای نقدی پنج هزار افغانی، محکوم می‌گردد:

1- شخصی که بدون اجازه مقامات مربوط در محلات به آتش بازی بپردازد که در آن خطر حریق، تلف و یا ضرر متصور باشد.

2- شخصی که در داخل شهر یا قریه، سلاح ناریه یا باروت یا دیگر مواد منفلقه را استعمال نماید.

3-‌ شخصی که عمداً بوسیله هارن،‌ غالـمغال و‌آوازهای تخریش کننده سبب اذیت دیگران گردد.

4- شخصی که مجنونی را که مردم از او می ترسند در راه عام رها سازد.

5- شخصی که درمورد حیوانی که در حیازت او است یا مسؤولیت آنرا  بدوش دارد، ‌احتیاط لازم را از جهت جلو گیری خطر یا ضرر ممکنه اتخاذ ننماید.

بدست آوردن پول از طریق جادوگری و سایر اعمال

مادۀ 914:

شخصی که بمنظور بدست آوردن پول، مال یا منفعت از مردم، کف شناسی، جادوگری، رمالی، پیش گویی، جن گیری، فال بینی، بخت گشایی، تعویض نویسی و سایر اعـمال مشابه را انجام داده یا مکانی را به اهداف فوق الذکر تخصیص دهد، به جزای نقدی از ده هزار تا سی هزار افغانی، محکوم می گردد.

فروش یا توزیع گوشت حیوان حرام

مادۀ 915:

شخصی که گوشت حیوان  حرام را به قصد فروش یا توزیع به دیگران، ذبح، نگهداری، عرضه یا خرید نماید، به حبس متوسط، محکوم می گردد.

انفاذ

مادۀ 916:

(1) این قانون نه ماه بعد از تاریخ نشر در جریدۀ رسمی نافذ می گردد.

(۲) با انفاذ این قانون، احکام اسناد تقنینی ذیل لغو می گردد:

1- قانون جزا منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (347) سال1355.

2- ضمیمۀ شماره (1) قانون جزا منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (391) سال 1356.

3- ضمیمۀ شماره (2) قانون جزا منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (498) سال 1360.

4- مادۀ بیست وهفتم و مواد شصت ویکم تا هفتاد وهشتم قانون ترافیک جاده منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (484) سال 1360.

5- ضمیمۀ شماره (3) قانون جزا منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (547) سال 1362.

6- قانون جرایم علیه امنیت داخلی وخارجی منتشرۀ جریده رسمی شماره (649) سال 1366.

7- قانون تحدید حکم اعدام در جمهوری افغانستان منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (763) سال
1370.

8- قانون انسداد قاچاق منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (793) سال 1421هـ.ق.

9- فقرۀ (3) مادۀ هجدهم قانون علفچر ومرعی منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (795) سال 1421هـ.ق.

10- مواد چهل ونهم تا پنجاه وهشتم ومادۀ شصتم قانون دافغانستان بانک منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (819) سال۱۳۸۲.

11- مواد هفتادو چهارم تا هشتادم قانون حفظ آثار تاریخی وفرهنگی افغانستان منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (828) سال 1383.

12- جزء ۱ مادۀ چهارم، فقرۀ (1) مادۀ پنجم، مواد ششم، سی وپنجم وسی ونهم قانون رسیدگی به تخلفات اطـفال منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (846) سال 1384.

13- مادۀ هفتادم قانون محیط زیست منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (912) سال 1385.

14- مواد هشتم تا بیستم قانون مبارزه علیه جرایم تروریستی منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (952) سال 1387.

15- مادۀ سی وپنجم قانون آب منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (980) سال 1388.

16- مادۀ بیست وپنجم قانون تخم های بذری منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1005) سال 1388.

17- مواد چهل ویکم تا شصت و چهارم قانون مبارزه علیه مسکرات ومواد مخدر وکنترول آن منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1025) سال 1389.

18- مواد بیست وسوم تا چهلم قانون تنظیم امور جنگلات منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1087) سال 1391.

19- مادۀ بیست وسوم قانون احصائیه منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1110) سال1392.

20- مادۀ دوصد وپنجم قانون اجراآت جزایی منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1132) سال 1393.

21-  مواد سی ونهم، پنجاهم تا پنجاه وچهارم قانون جلوگیری از پول شویی و عواید ناشی از جرایم منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1142) سال 1393.

22- جزء 1 مادۀ سوم، مواد چهارم، بیستم تا بیست وچهارم قانون جلوگیری از تمویل تروریزم منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1146) سال 1393.

23- قانون منع استخدام اطفال در قطعات نظامی منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1146) سال 1393.

24- مادۀ پنجاه وپنجم قانون انرژی هستوی منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1182) سال 1394.

25- مواد چهل وپنجم تا  چهل وهفتم قانون ادارۀ امور مالیات منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1198) سال 1394.

26- تعدیل جزء 2 فقرۀ (1) مادۀ پنجاهم، جزء 1 فقره های (2 و3) و فقره های( 4 و6) مادۀ پنجاه ویکم و فقرۀ (1) مادۀ پنجاه ودوم قانون جلوگیری از پول شویی وعواید ناشی از جرایم منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1210) سال 1395.

27- مادۀ نود ونهم قانون انتخابات منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1226)سال1395.

28- مادۀ سی ویکم قانون حمایت حقوق مؤلف، مصنف، هنرمند ومحقق (کاپی رایت) منتشرۀ
جریدۀ رسمی شماره (1230)  سال 1395

29- مواد یکصدو نود ودوم تا یکصد ونود وچهارم قانون گمرکات منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1235) سال 1395.

30- مواد دهم تا بیست ویکم و فقره های (2 و3) مادۀ بیست ودوم قانون مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره(1244) سال1395.

31- ضمیمۀ شماره (4) قانون جزا منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1244) سال 1395.

32- ضمیمۀ شماره (5) قانون جزا منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (347) سال 1355 در مورد جرم اختطاف منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1244) سال 1395.

33- مواد نود وششم تا یکصد و یکم و مادۀ یکصد وچهارم قانون تنظیم امور زمینداری منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره (1254) سال 1396.

34- احکام جزایی سایر قوانین که با حکمی از احکامی این قانون در مغایرت قرار داشته باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۱۵
mohammad razavi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی