در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
سه شنبه, ۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۸ ق.ظ

صلح عمری راه حلی برای انتقال اموال قبل از فوت

در اجتماع صلح یکی از امور سفارش شده و مورد پسند است که افراد به آن مبادرت می‌کنند. صلح در حقوق زمانی به کار می‌رود که دو نفر برای اختلافی که دارند با هم قرارداد صلح می‌بندند و از طریق آن با یکدیگر آشتی و سازش نموده یا بابت اختلاف احتمالی که ممکن است در آینده رخ بدهد، با هم به توافق می‌رسند‌. اما کاربرد صلح امروزه بسیار بیشتر از گذشته شده است و افراد با انعقاد قرارداد صلح برای امور مختلف، دامنه حقوقی این نوع قرارداد را گسترش داده‌اند‌. یکی از این موارد، قرارداد صلح عمری برای انتقال اموال قبل از فوت  است.

قرارداد صلح عمری چیست؟

قرارداد صلح عمری یک قرارداد خاص با قواعد خاص است که این روزها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در تعریف صلح عمری برای انتقال اموال می‌توان گفت که این قرارداد به این ترتیب است که مالک یک ملک، آن را در شرایط بخصوصی به دیگری صلح می‌کند؛ به این‌صورت‌که:

اولا: مالک شرط می‌کند تا زمانی‌که زنده است‌، منافع ملک متعلق به خود او باشد مثلا بتواند آن را اجاره بدهد.

دوما: بعد از فوت مالک یا همان مصالح ( کسی که ملک خود را به صلح می‌دهد)، متصالح ( کسی که صلح به نفع او شده است) به‌طور شش دانگ مالک مال و منافع آن شود. به این نوع قرارداد، قرارداد صلح عمری می‌گویند.

برای مثال پدری خانه خود را طی یک قرارداد رسمی به صورت صلح عمری به فرزند خود منتقل می‌کند. پدر ضمن این قرارداد شرط می‌کند که تا زمانی‌که زنده است بتواند از منافع ملک خود استفاده کند؛ مثلا بتواند آن را اجاره بدهد.

هم‌چنین شرط می‌کند که بعد از فوت او عین ملک و منافع آن به‌طور کامل متعلق به فرزندش باشد. البته مالک در عقد صلح عمری برای انتقال اموال قبل از فوت می‌تواند حق فسخ نیز برای خود در نظر بگیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۰۸
mohammad razavi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی