در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
يكشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۰۹:۱۰ ق.ظ

باطل کردن سند رسمی ملک

  دعوی باطل کردن سند رسمی ملک از دعاوی شایع در محاکم دادگستری است که گاها به دلایل متفاوتی رخ می دهد. باطل کردن سند رسمی ملک زمانی مطرح می گردد که فردی ادعا می نماید که ملکی که به نام دیگری ثبت شده و سند رسمی برای آن صادر شده متعلق به اوست و از این رو تقاضای باطل کردن سند رسمی ملک را می نماید.

هر ملکی برای اینکه مالکیت آن اثبات گردد بایستی دارای سند رسمی مالکیت باشد، سند رسمی مالکیت ملک، نشان دهنده مالک رسمی بودن ملک است. زمانی که ملکی ثبت می گردد در اداره ثبت اسناد و املاک به نام مالک، سند صادر می شود و از آن پس قانون تنها فردی را مالک رسمی ملک می شناسند که ملک به نام او در اداره ثبت سند خورده و ثبت شده است.

اما ممکن است ملکی به نام دیگری در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت گردد اما  نسبت به مالکیت ملک مزبور شبهه وجود داشته باشد. از این رو کسی که مدعی مالکیت ملک مذکور است بایستی جهت باطل کردن سند رسمی ملک دادخواست بدهد. اما لازم است که دلایل محکمه پسندی جهت باطل کردن سند رسمی ملک ارائه دهد تا دادگاه حکم به باطل کردن سند رسمی ملک  صادر نماید.

از جمله مواردی که با کمک آن ها می توان باطل کردن سند رسمی ملک را درخواست نمود و البته موارد ابطال سند رسمی در رویه دادگاه ها گاها کمی متفاوت است اما معمولا مواردی که افراد جهت باطل کردن سند رسمی ملک از آن ها استفاده می نمایند عبارتند از:

۱- صوری و غیر واقعی بودن

یکی از شرایط اصلی در تنظیم اسناد رسمی این است که طرفین در انتقال سند رسمی و به نام شدن آن دارای اهلیت باشند و همچنین قصد و رضا در انعقاد معامله وجود داشته باشد اما گاهی قصد واقعی طرفین از نقل و انتقال ملک، انتقال واقعی نیست و گاها برای فرار از تادیه دیون و یا دلایل دیگر، برخی از افراد اقدام به معاملات صوری می نمایند که در صورتی که اثبات گردد، امکان طرح دعوای ابطال سند رسمی ملک وجود دارد.

۲- اسناد مجعول و خلاف واقع

افرادی با جعل اسناد مالکیت خود را متصرف و مالک ملکی قرار می دهند و بدین وسیله با اسناد مجعول موفق به ثبت سند به نام خود نیز می گردند.

۳-معامله معارض

معامله معارض به معاملاتی گفته می شود که با یکدیگر تعارض دارند. ممکن است یک ملک به دو یا چند نفر فروخته شود، این فروش می تواند با سند عادی و یا سند رسمی باشد.

۴-ثبت سند مالکیت جهت تضمین

مثال: فردی مبلغی را به دیگری قرض می دهد و برای اطمینان از اینکه طرف مقابل مبلغ قرض را به او برگرداند از وی می خواهد که 3 دانگ از ملکش را به نام وی سند بزند و چنین مقرر می نمایند که در صورت دریافت کامل مبلغ قرض، نسبت به انتقال سند مالکیت به فرد مقروض اقدام نماید. اما پس از اینکه فرد مقروض قرض خود را پرداخت می نماید اما فردی که ملک به نامش سند خورده است حاضر به برگرداندن سند انتقال ملک نمی شود. در این مواقع با اثبات این موضوع که معامله به جهت تضمین بوده است و قصد واقعی انتقال مطرح نبوده است امکان باطل کردن سند رسمی ملک وجود دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۲۷
mohammad razavi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی