در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت

عدالت = انسانیت آرمانی و آرمانشهرانسانی.

در هوای عدالت
وبلاگ شخصی سیدمحمدعلی رضوی دانش پژوه حوزه علمیه قم و دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
بایگانی
آخرین نظرات
پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۰۷:۳۰ ب.ظ

آیا ترکیه وارد غزه خواهد شد؟

  نویسنده: کمال اوزتورک  برگرفته و برگردان از الجزیره عربی
اظهارات اردوغان در شهر ریزه واکنش های گسترده ای را در ترکیه و جهان برانگیخت
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در 28 ژوئیه در شهر ریزه، با اعضای حزب حاکم دیداری عمومی برگزار کرد. در این دیدار؛ وی با اشاره به وضعیت اقتصادی، نظامی و سیاسی ترکیه، خاطرنشان کرد که این کشور باید قوی‌تر باشد و این را مثال زد:
اردوغان در مورد غزه چه گفت؟
طی سخنانی؛ اردوغان در مورد غزه به گونه ای صحبت کرد که در سراسر جهان مورد توجه واقع شد. او گفت: ما باید خیلی قوی باشیم تا اسراییل نتواند برعلیه ما کاری را انجام دهد که در فلسطین و غزه انجام می دهید، همانطور که ما وارد قره باغ و لیبی شدیم، در آنجا هم می توانیم همان کار را انجام دهیم، فقط باید قوی باشیم تا این گام ها را برداریم.
واکنش های داخلی و بین المللی
این اظهارات واکنش های گسترده ای را هم در ترکیه و هم در جهان برانگیخت. رسانه ها بحث درباره احتمال ورود ترکیه به غزه را آغاز کردند. در پاسخ؛ اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، رئیس جمهور اردوغان را به سرنوشتی مشابه صدام حسین تهدید کرد. وزارت خارجه ترکیه و سایر نهادها به شدت به اظهارات وزیر اسرائیل واکنش نشان دادند.
دعوت از محمود عباس برای سخنرانی در مجلس
دوغان پکین، نماینده حزب رفاه نوین با انتقاد از حکومت، سخنرانی نتانیاهو در مجلس سنای آمریکا به ضرورت دعوت از محمود عباس برای سخنرانی در پارلمان ترکیه کرد، اردغان به شدت به این انتقاد پاسخ داد و گفت: «اگر امروز مواضع قاطعی اتخاذ کنیم علیه اسراییل و تمام روابط تجاری و دیپلماتیک را با آنها قطع کنیم...بعد یکی - ببخشید تعبیرش - بی ادبانه بیرون می آید و می گوید: «محمود عباس را باید به مجلس ما دعوت کرد».
این چه کسی است؟ او از اعضای حزب رفاه نوین است، مشکلات روحی و روانی دارد. کی گفته محمود عباس رو دعوت نکردیم؟ دعوتش کردیم اما متاسفانه دعوت را نپذیرفت. البته ما بر این اساس عمل خواهیم کرد. ما همه اقدامات لازم را انجام می دهیم، اما از داخل مورد حمله قرار گرفته ایم.»
چرا اردوغان این اظهارات را مطرح کرد؟
شمار کشته شدگان غزه در نتیجه کشتارهای اسرائیل از مرز 40 هزار نفر گذشت که واکنش های خشمگینی را در سراسر جهان از جمله ترکیه برانگیخت. رئیس جمهور اردوغان به دلیل حمایت قاطع خود از آرمان فلسطین شناخته شده است، اما ناتوانی او در توقف کشتار و عدم مداخله کافی، فشار زیادی به او وارد می کند.
اردوغان در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که اگر ترکیه از نظر نظامی و اقتصادی قوی تر بود، می توانست جلوی کشتار غزه را بگیرد. هدف او ایجاد انگیزه در حزب، بوروکراسی و شهروندان برای ساختن یک ترکیه قوی است. نمی توان گفت که ترکیه بر اساس این سخنرانی برنامه نظامی یا استراتژی دیپلماتیک برای ورود به غزه دارد. با این حال، این سخنرانی منعکس کننده چشم انداز آینده اردوغان از آنچه یک ترکیه قدرتمند می تواند به دست آورد، است.
مداخلاتی که موازنه های منطقه ای را تغییر داد
در سخنان خود؛ رئیس جمهور اردوغان به دو مداخله اشاره کرد که نشان داد ترکیه چگونه می تواند توازن را در منطقه نزدیک خود تغییر دهد. در طول جنگ قره باغ مستشاران نظامی ترکیه، پهپادهای ترکیه و محصولات صنایع دفاعی ترکیه از آذربایجان حمایت زیادی کردند که نتیجه آن تغییر مسیر جنگ و رسیدن به پیروزی بود و همه دنیا شاهد تاثیر این حمایت ترکیه بودند.
در جنگ داخلی لیبی، ترکیه در کنار دولت وفاق ملی بود که منجر به تغییر کامل توازن شد. به لطف حمایت ترکیه، دولت وفاق ملی توانست قلمرو و قدرت زیادی را به دست آورد. در هر دوی این مداخلات، نیروهای ارتش ترکیه نقش تعیین کننده ای در زمین داشتند.
آیا ترکیه حق ورود به غزه را دارد؟
در مواردی که اردوغان به آن اشاره کرد، قراردادهای همکاری نظامی متقابل وجود داشت. ترکیه به لطف این قراردادها توانست در کشورهایی مانند سومالی، قطر و عراق با رعایت قوانین بین المللی حضور نظامی خود را حفظ کند.
از نظر فنی، با انعقاد یک توافق می‌توان وضعیت مشابهی با فلسطین داشت. به طور طبیعی؛ هیچ کس انتظار ندارد که این امر آسان یا سریع باشد. این اقدام مشابهی را انجام می دهد. فیلم های زیادی وجود دارد که نشان می دهد نیروهای ویژه ایالات متحده در غزه می جنگند.
تشکیل نیروی نظامی مشترک
قدرت نظامی و اقتصادی ترکیه هنوز برای مداخله موثر در غزه کافی نیست. بنابراین؛ برداشتن هر گامی به تنهایی غیرممکن به نظر می رسد، اما اگر ترکیه بتواند با کشورهای بزرگ منطقه مانند عربستان، مصر، ایران و پاکستان نیروی نظامی مشترک تشکیل دهد، می توان این نیرو را به دعوت شکیلات خودگردان فلسطین به منطقه اعزام کرد. .
ترکیه حامی بزرگ تشکیل این نیروی مشترک برای تضمین صلح و حفاظت از غیرنظامیان در غزه خواهد بود. این به معنای وارد شدن به جنگ نیست. بلکه گامی ضروری برای رسیدن به صلح است.
اکنون همه می بینند که تجاوز اسرائیل در مرزهای فلسطین متوقف نمی شود، زیرا جاه طلبی های اسرائیل شامل سرزمین های شش کشور دیگر می شود و این فقط یک تئوری توطئه نیست، بلکه یک هدف سیاسی اعلام شده است. به همین دلیل کشورهای اسلامی برای تامین امنیت خود نیازمند تشکیل یک نیروی نظامی مشترک هستند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۵/۱۱
mohammad razavi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی